|
| Købeloven - sko gået i stykker efter 14. d~ Fra : moso97ad |
Dato : 02-02-08 06:18 |
|
Hej NG,
Min kæreste har købt et par Ecco støvler til 1.100 kr. i en butik i
Buddinge. Efter 14. dage går hælen på den ene støvle i stykker, og min
kæreste henvender sig til butikken for at høre, hvordan de forholder
sig til det. Butikkens ejer vil ikke høre tale om, at sende støvlerne
retur til Ecco eller give et nedslag i prisen, da hun siger det er
selvforskyldt. Ejeren mener, at støvlen har ramt noget på cyklen eller
at min kæreste har hængt fast i en rist. Min kæreste cykler hver dag,
men et par støvler burde da kunne holde til at ramme noget på en cykel
og den med risten er for langt ude.
Hvad gør min kæreste i denne situation, skal hun henvise til en
paragraf i købeloven? Henvender hun sig istedet til Ecco? Tager
kontakt til Forbrugerstyrelsen?
Håber I kan hjælpe.
Mange hilsner
Morten
| |
Christian Madsen (02-02-2008)
| Kommentar Fra : Christian Madsen |
Dato : 02-02-08 16:39 |
|
moso97ad skrev den 02-02-2008:
> Hej NG,
>
> Min kæreste har købt et par Ecco støvler til 1.100 kr. i en butik i
> Buddinge. Efter 14. dage går hælen på den ene støvle i stykker, og min
> kæreste henvender sig til butikken for at høre, hvordan de forholder
> sig til det. Butikkens ejer vil ikke høre tale om, at sende støvlerne
> retur til Ecco eller give et nedslag i prisen, da hun siger det er
> selvforskyldt. Ejeren mener, at støvlen har ramt noget på cyklen eller
> at min kæreste har hængt fast i en rist. Min kæreste cykler hver dag,
> men et par støvler burde da kunne holde til at ramme noget på en cykel
> og den med risten er for langt ude.
>
> Hvad gør min kæreste i denne situation, skal hun henvise til en
> paragraf i købeloven? Henvender hun sig istedet til Ecco? Tager
> kontakt til Forbrugerstyrelsen?
>
> Håber I kan hjælpe.
>
> Mange hilsner
> Morten
Hej Morten,
Jeg ville påberåbe mig "formodningsreglen" i KBL § 77 a, stk. 3. (se
bestemmelsen nedenfor). Herefter skal sælger bevise, at den ødelagte
hæl ikke skyldes en mangel, og dette mener jeg bestemt ikke at han kan
gøre, blot ved at sige at han formoder, at din kæreste har ramt en rist
eller noget på cyklen. Sælgeren må have noget mere håndfast og præcist,
og ikke blot en formodning for et eller andet... (det er selvfølgelig
klart, at hvis hælen f.eks. er flænset helt op, og det er klart, at det
er køber, som har gjort det, kan køber ikke komme efter noget, men det
kommer an på en konkret vurdering)
---
§ 77 a. Afgørelsen af, om salgsgenstanden lider af en mangel, træffes
ud fra dens beskaffenhed på tidspunktet for risikoens overgang. Forelå
der på dette tidspunkt en mangel, hæfter sælgeren herfor, også selv om
den først viser sig senere.
Stk. 2. Svarer salgsgenstanden ikke til, hvad der kan kræves efter §§
75 a-77, og skyldes dette, at sælgeren ikke har opfyldt sine
forpligtelser efter aftalen, foreligger der uanset stk. 1 altid en
mangel.
Stk. 3. Viser salgsgenstandens manglende overensstemmelse med kravene i
§§ 75 a og 76 sig inden seks måneder efter leveringen, formodes den
manglende overensstemmelse at have været til stede på det i stk. 1
nævnte tidspunkt, medmindre denne formodning er uforenelig med
salgsgenstandens eller den manglende overensstemmelses art.
--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen
| |
Bertel Lund Hansen (03-02-2008)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 03-02-08 21:36 |
|
moso97ad skrev:
> Hvad gør min kæreste i denne situation, skal hun henvise til en
> paragraf i købeloven? Henvender hun sig istedet til Ecco?
Hun har kun ret til at henvende sig med en reklamation hos Ecco
hvis de selv siger at det er en mulighed. Men man kan altid prøve
at spørge om de vil tage sig af det.
> Tager kontakt til Forbrugerstyrelsen?
Ja, men desværre tager sagsbehandlingen lang tid.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Christian Madsen (03-02-2008)
| Kommentar Fra : Christian Madsen |
Dato : 03-02-08 23:02 |
|
Bertel Lund Hansen skrev den 03-02-2008:
> moso97ad skrev:
>
>> Hvad gør min kæreste i denne situation, skal hun henvise til en
>> paragraf i købeloven? Henvender hun sig istedet til Ecco?
>
> Hun har kun ret til at henvende sig med en reklamation hos Ecco
> hvis de selv siger at det er en mulighed. Men man kan altid prøve
> at spørge om de vil tage sig af det.
>
Ja, men det juridiske udgangspunkt er, at det er mellemhandleren, som
aftalen er indgået med, og Ecco har derfor ikke pligt til at tage sig
af reklamationen (med mindre de har ydet en særlig garanti eller
lignende) :)
>> Tager kontakt til Forbrugerstyrelsen?
>
> Ja, men desværre tager sagsbehandlingen lang tid.
--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen
| |
|
|