Forældes mit krav?
Fra : raptor.andersen@gmai~

Dato : 31-01-08 15:56

Hej,
Fra min daværende virksomhed havde jeg en kunde som bestilte varer og
ydelser i årene 2002-2004 og som jeg endeligt fakturede 1 april 2004
da arbejderne var afsluttet og leveret.

Er der forældelsesregler på mit krav og i givet fald vil en stævning
af kunden ophæve disse?

Fra hvornår gælder en evt forældelse - er det fra tidspunktet hvor
arbejdet er udført, leveret, faktureret, eller andet?

Hvad gør man når man ikke ved hvor vedkommendet bor eller når
vedkommendet formentlig er flyttet fra dk til ukendt sted?

Fra : Codexx

Dato : 01-02-08 11:28

On 31 Jan., 23:56, raptor.ander...@gmail.com wrote:
> [...]
> da arbejderne var afsluttet og leveret.
>
> Er der forældelsesregler på mit krav og i givet fald vil en stævning

Ja og ja. forældelsen afbrydes ved retslige skridt, f.eks. en
stævning. Man kan dog ikke "ophæve" forældelsen, så kravet aldrig
forældes.

> Fra hvornår gælder en evt forældelse - er det fra tidspunktet hvor
> arbejdet er udført, leveret, faktureret, eller andet?

5 år fra da du kunne kræve betaling for ydelsen. I dit tilfælde er det
de gamle regler der er relevante jf. overgangsbestemmelserne i den nye
forældelseslov. For fremtiden er det 3 år.

> Hvad gør man når man ikke ved hvor vedkommendet bor eller når
> vedkommendet formentlig er flyttet fra dk til ukendt sted?

Fra den nye forældelelseslov:
"§ 14. Hvis fordringshaveren har været afskåret fra at afbryde
forældelse på grund af ukendskab til skyldnerens opholdssted eller på
grund af en hindring, som ikke beror på fordringshaverens forhold,
indtræder forældelse tidligst 1 år efter, at fordringshaveren fik
eller burde have fået kendskab til skyldnerens opholdssted,
henholdsvis 1 år efter hindringens ophør.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 kan ikke medføre en forlængelse af
fristerne efter § 3, stk. 3, og kan højst forlænge andre frister eller
tillægsfrister med 10 år. "

Derudover kan der jo afsiges udeblivelsesdom (med en ny frist), efter
efterlysning i statstidende, men det får du jo ikke dine penge af.

/Bacher