Aronia / surbær
Fra : Poul F. Andersen

Dato : 02-02-08 13:36

Hej,

Har hørt og læst meget godt om denne busk og dens egenskaber.
Nogen der ved, hvor meget den koster og hvornår den skal plantes?
Har søgt forskellige planteskoler på nettet, men kan ikke finde svar på
disse to spørgsmål.

--
Venligst
Poul F. Andersen

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne ukrudtet fra min emailadresse...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-02-08 15:00

On Sat, 2 Feb 2008 13:36:13 +0100, "Poul F. Andersen"
<paogbaUKRUDTET@mail.dk> wrote:

> [...]
>Nogen der ved, hvor meget den koster og hvornår den skal plantes?
>Har søgt forskellige planteskoler på nettet, men kan ikke finde svar på

Barrodsplanter, koster nok 15-25 kr /stk afhængig af størrelsen.
Kraftigere buske i potter står i 70-100 kr vil jeg gætte på.
Plantetidspunktet for barrodsplanter er oktober - april. I potter kan de
plantes stort set hele året.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 03-02-08 10:37

> [...]
> Kraftigere buske i potter står i 70-100 kr vil jeg gætte på.
> Plantetidspunktet for barrodsplanter er oktober - april. I potter kan de

Tak for det.
Ved du om en barrodsplante kan nå at sætte frugt i år (bare lidt), hvis den
plantes her i marts?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-02-08 12:50

On Sun, 3 Feb 2008 10:37:10 +0100, "Poul F. Andersen"

>Tak for det.
>Ved du om en barrodsplante kan nå at sætte frugt i år (bare lidt), hvis den
>plantes her i marts?

Hvis ikke de er for små/unge, så bør de få en smule bær. En størrelse
1/2 40-60 cm vil formentlig få bær. Mindre/yngre, så er det nok
tvivlsomt.

Husk også at Aronia kan gro ret langsomt det første år eller to.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 06-02-08 16:52

> [...]

> tvivlsomt.
>
> Husk også at Aronia kan gro ret langsomt det første år eller to.

Det må man nok sige. Jeg har haft en nu i 5- 6 år, og den har endnu ikke
blomstret eller nået videre end
55 cm i højden. Dertil skal jeg oplyse, at den står i et surbundsbed, og
jeg ved ikke, om det er derfor.
Mvh
Aksel

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-02-08 17:09

On Wed, 6 Feb 2008 16:52:26 +0100, "Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com>
wrote:

>Det må man nok sige. Jeg har haft en nu i 5- 6 år, og den har endnu ikke
>blomstret eller nået videre end
>55 cm i højden. Dertil skal jeg oplyse, at den står i et surbundsbed, og
>jeg ved ikke, om det er derfor.

Muligvis - min bog siger godt nok at de trives på alle slags jord, bare
den ikke er for tung.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Lise Hansen

Dato : 02-02-08 18:55

se fx
http://lundhede.datascan.net/cgi-bin/ss000001.pl?SS=surb%E6r&PR=-1&TB=A&SHOP=

hilsen
Lise

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 03-02-08 12:28

"Lise Hansen" <lise.hansen100@mail.dk> skrev i en meddelelse
> se fx
> http://lundhede.datascan.net/cgi-bin/ss000001.pl?SS=surb%E6r&PR=-1&TB=A&SHOP=

Tak for dit link.
Jeg kan se, at der er flere typer Aronia.
Nogen der ved, hvilken der sætter de (trods alt) mest velsmagende bær, som
samtidig har
de antioxidante egenskaber, som jeg er ude efter?