Vaskemaskine virker ikke
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-01-08 17:06

Hej

Min vaskemaskine, en Gorenje Elmatic WA61131 er død - helt død.
Midt i en vask er den stoppet, og intet på den lyser, som det ellers
skal.
Jeg er 100% sikker på der er strøm i det stik den sidder i.
Jeg har haft den åbnet og tjekket at alle stik inde i maskinen sidder
som de skal.
Eneste hjælp fra manualen til 'ingen strøm' er 'Tjek sikringer og at der
er strøm i stikket du tilslutter til'.

Er der et eller andet åbenlyst der kan være galt? Et relæ eller noget?
Maskinen er kun 2,5 år gammel
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 31-01-08 17:22

> [...]
> er strøm i stikket du tilslutter til'.
>
> Er der et eller andet åbenlyst der kan være galt? Et relæ eller noget?

Hvis du er sikker på at der er strøm i stikkontakten (f.eks ved at afprøve
den med en lampe eller lignende) så er næste skridt at undersøge om strømmen
når ind i maskinen. Kontrollér med en polsøger om der er strøm på ledningen
hvor den er sluttet til terminalerne indeni maskinen.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-02-08 14:54

On Thu, 31 Jan 2008 17:22:07 +0100, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

> [...]
>når ind i maskinen. Kontrollér med en polsøger om der er strøm på ledningen
>hvor den er sluttet til terminalerne indeni maskinen.

Jeg turde ikke selv rode med om der var strøm 'inde' i maskinen -
kontakten den var sluttet til var tjekket af (med fryseren, som står
lige ved siden af, den virkede når den blev sat i samme stik.)

Nu har jeg lige haft besøg af en montør - det er printet i maskine som
er stået af. 2000 - 2500 kr vil det koste ca., for at få et nyt og få
det monteret. På en maskine som koster omkring 3000 fra ny.

Maskinen ryger ud i stalden og jeg køber en ny.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 08-02-08 15:53

> Maskinen ryger ud i stalden og ...........

Hvorfor det? Tror du køerne kan bruge den? )
Når jeg køber nyt af den slags, beder jeg altid montøren om at tage den
gamle med retur.

--
Venligst
Poul F. Andersen

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne ukrudtet fra min emailadresse...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-02-08 22:05

On Fri, 8 Feb 2008 15:53:14 +0100, "Poul F. Andersen"
<paogbaUKRUDTET@mail.dk> wrote:

>Hvorfor det? Tror du køerne kan bruge den? )

Næh, men måske man kan fange rotter i den ....

>Når jeg køber nyt af den slags, beder jeg altid montøren om at tage den
>gamle med retur.

Normalt sørger jeg også for at få gamle ubrugelige sager væk. Men der
sidder jo stadig en motor, pumpe, muligvis en magnetventil og måske lidt
andet brugbart i den maskine.
(At jeg så nok alligevel ender med at smide den ud om et års tid er en
anden sag
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 09-02-08 13:09

> [...]
>

> Normalt sørger jeg også for at få gamle ubrugelige sager væk. Men der
> sidder jo stadig en motor, pumpe, muligvis en magnetventil og måske lidt

Nåh ja, selvfølgelig....
Genbrug på den måde var jeg ikke lige opmærksom på, - vel nok fordi jeg ikke
selv er
særlig meget en handyman......

Fra : Henrik Madsen

Dato : 08-02-08 21:56

On Fri, 08 Feb 2008 14:54:18 +0100, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
>det monteret. På en maskine som koster omkring 3000 fra ny.
>
>Maskinen ryger ud i stalden og jeg køber en ny.

Typisk svar..

Mange gange er det jo blot en bagatel på printet.

Min svigermor's vaskemaskine døde også for hende for et stykke tid
siden..

Printet blev taget ud og den ene lodning der var kaput blev
efterloddet og den har nu ihvertfald virket upåklageligt i over et
år..

Men montørerne som kommer er jo som regel bare elektrikere og når de
ikke kan reparere elektronikken med kontaktrens så vil de straks
skifte det..

Du kender ikke en der er faguddannet elektronikker. Det er jo lidt
skidt at skulle smide en ellers ok maskine ud pga. en bagatel ..

PS. Montøren arbejder ikke tilfældigvis et sted hvor de godt lige
kunne sælge dig en ny maskine....Ja for så er de slemme til at give
dig en pris som de ved du ikke vil give for så sælger de jo en ny
maskine. Min erfaring er at "normalprisen" for sådan en printplade er
1000-1500 så det lyder lidt stift med 2500 Kr.

Henrik Madsen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-02-08 08:20

On Fri, 08 Feb 2008 21:55:44 +0100, Henrik Madsen
<hmadsen@vip.fjern.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>maskine. Min erfaring er at "normalprisen" for sådan en printplade er
>1000-1500 så det lyder lidt stift med 2500 Kr.

Jeg har ingen grund til at mistro montøren og jeg har ingen lyst til at
poste bare 1000 kr efter en maskine som allerede een gang har været helt
død. Jeg kan få en ny vaskemaskine fra helt ned til 2000 kr, incl. 2 års
reklamationsret.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Henrik Madsen

Dato : 10-02-08 21:39

On Sat, 09 Feb 2008 08:19:49 +0100, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
>poste bare 1000 kr efter en maskine som allerede een gang har været helt
>død. Jeg kan få en ny vaskemaskine fra helt ned til 2000 kr, incl. 2 års

Hvorfor så poste penge i at ringe til en montør ?

Og hvorfor siger du at du har fuld tiltro til montøren og så bagefter
spørger du her om det kan være noget simpelt.

Mine erfaringer med den slags print er at det ofte ER noget simpelt
men hvis du hellere vil spilde dine penge på en montør som jo altid
siger at printet skal skiftes fordi det er det hans evner rækker til
så når vi jo ikke langt.

Hvis jeg nu fortalte dig at det sikkert VAR et relæ, ville du så selv
kunne skifte det ?? Hvis ikke hvem ville du så få til det ?? Og
hvorfor så ikke få vedkommende til at se på printet til at starte med.

Henrik

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-02-08 08:55

On Sun, 10 Feb 2008 21:38:34 +0100, Henrik Madsen

>Hvorfor så poste penge i at ringe til en montør ?
>
>Og hvorfor siger du at du har fuld tiltro til montøren og så bagefter
>spørger du her om det kan være noget simpelt.

Du vender det om - jeg spurgte her _inden_ montøren var bestilt.
Det _kunne_ jo være jeg overså noget åbenlyst. Jeg ved nemlig godt at
den slags kan ske selv for mig.
Og det _kunne_ være montøren lige vidste at en eller anden billig dims
røg sig en tur i sådan en maskine.

> [...]
>men hvis du hellere vil spilde dine penge på en montør som jo altid
>siger at printet skal skiftes fordi det er det hans evner rækker til

Jeg kan ikke bruge en loddekolbe, ej heller har jeg en chance for at
måle på sådan et print så jeg kan finde hvad der er galt. Den nærmeste
jeg kender som kunne gøre det ub, bor 500+ km herfra.

>Hvis jeg nu fortalte dig at det sikkert VAR et relæ, ville du så selv
>kunne skifte det ?? Hvis ikke hvem ville du så få til det ?? Og
>hvorfor så ikke få vedkommende til at se på printet til at starte med.

Jeg magter selv at skifte ting - et print kunne jeg somend også skifte
selv, i hvert fald sådan et. Problemet er at få fat i det - jeg har
snart ikke mere rent tøj, så jeg kan ikke bruge flere dage på det.......
Og som sagt så poster jeg ikke 1000 kr i reperation af en 3000 krs
maskine, når den bruges så meget som den gør. I hvert fald ikke når jeg
pt. har pengene til at købe en ny vaskemaskine, med de to års
reklamationsret der nu følger med. Hvis jeg reparerer på den jeg har, og
den går i stykker om 3 måneder igen, så kunne jeg sagtens stå i en
situation hvor jeg ikke længere har penge til en ny.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/