Hvor meget strøm fra usb porten på en MacM~
Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 02-02-08 12:03

Hej,

Hvor meget strøm skal man kunne forvente at kunne trække på usb portene på
den nye MacMini intel-model?
I specifikationerne hos Apple kan man læse at firewire porten kan levere 8
watt, men der står vist ikke noget om usb portene.
Skal man regne med at det går an, at tilslutte en ekstern 2.5 tomme disk
direkte til usb porten (altså uden at disken skal have sin egen
strømforsyning)?
Hvad sker der hvis man trækker for meget strøm på usb portene, er portene
elektronisk sikret mod for stort forbrug, eller bliver portene bare ødelagt?

Hilsen Henrik

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-02-08 13:08

Henrik G. Jacobsen <nospam@brakmark.dk> wrote:
> [...]
> I specifikationerne hos Apple kan man læse at firewire porten kan levere 8
> watt, men der står vist ikke noget om usb portene.

tjeck

<http://developer.apple.com/documentation/HardwareDrivers/Conceptual/Macmini_0602/Introduction/Introduction.html>

Regn ikke med at USB portene levere mere end hvad USB specifikationen
beskriver.

> [...]
> elektronisk sikret mod for stort forbrug, eller bliver portene bare ødelagt?

Disken spinder ikke op.

Kanske skal du genstarte boxen for at dine USB enheder efterfølgende
vil genkendes.

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 02-02-08 22:51

"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> --
> Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>
>
> Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.

Hej,

Tak for linket. Det med disken må vist komme an på en prøve.

Hilsen Henrik

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-02-08 00:31

Hej Henrik

Henrik G. Jacobsen wrote:
> [...]
> I specifikationerne hos Apple kan man læse at firewire porten kan levere 8
> watt, men der står vist ikke noget om usb portene.

En std. USB port på en Mac giver typisk 500mAh ved en spænding på ca.
5,5v. USB Portene på Mac er alm. ikke stabiliserede porte, så
spæøndingen nedsættes en smule på port nr. 2, hvis der er noget sat i
port nr. 1, der kræver fuld spænding.

På nogle Pc'ere giver portene helt op til 800mAh pr port, og de er ofte
stabiliserede, så der altid er fuld og lige spæning på alle porte,
selvom man sætter flere enheder til på én gang.

> Skal man regne med at det går an, at tilslutte en ekstern 2.5 tomme disk
> direkte til usb porten (altså uden at disken skal have sin egen
> strømforsyning)?

Det kommer an på, hvilken type disk/diskkabinet, du bruger. Nogle kan,
mens andre ret og slet ikke spinner op.

Nogle diske leveres endda med et specielt kabel, der splitter
føres til det andet stik. - Ande - fx. Manhattans USB og USB+FW -
leveres med et specialkabel (Mini-USB til alm. USB). Ministikket er
beregnet udelukkende til strømforsyning.

> Hvad sker der hvis man trækker for meget strøm på usb portene, er portene
> elektronisk sikret mod for stort forbrug, eller bliver portene bare ødelagt?

Normalt vil der ikke ske noget, men hvis uheldet er ude, brændes en
eller begge USB porte af.

Du kan evt. prøve med en USB hub med stabiliserede kredse. Jeg har selv
købt en 7-ports Belkin hub med stabiliserede porte, og det virker fint,
selvom jeg sætter flere enheder til på én gang. Belkin hub'en er ret
genial, da den har 5x alm. porte bagpå, samt 2 porte ovenpå, så man fx.
kan sætte en BT eller flash stick på uden at skulle sætte noget bagi
huben. - Svjh. kostede den 249kr. på AppleStore.

mvh. Erik Richard