DVD+R DL til MacMini Intel
Fra : Esben

Dato : 31-01-08 17:26

Jeg købte for nyligt en billig MM brugt, men den har kun combo-drev.

Er der nogen der har en idé til en billig kompatibel DL brænder at sætte
i? (Nu er den nemlig åbnet - pyha - og RAM og disk er skiftet...)

Kan ikke finde ud af hvilken én der sidder i de "store" MM modeller...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 31-01-08 18:07

On 2008-01-31 17:26:20 +0100, esha@nospamget2net.dk (Esben) said:

> [...]
> i? (Nu er den nemlig åbnet - pyha - og RAM og disk er skiftet...)
>
> Kan ikke finde ud af hvilken én der sidder i de "store" MM modeller...

Den der sidder i min hedder:

MatshitaDVD-R UJ-846

Det er DL modellen.

Hilsen Henrik

Fra : Esben

Dato : 31-01-08 19:22

Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> wrote:

> Den der sidder i min hedder:
>
> MatshitaDVD-R UJ-846
>
> Det er DL modellen.
>
> Hilsen Henrik

Tak for info!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-01-08 19:27

Henrik Palshøj <dykRE@movemil.dk> wrote:

> Den der sidder i min hedder:
>
> MatshitaDVD-R UJ-846

UJ-875 som sitter i den nyudpakkede 24" iMac jeg sidder foran vil
sikkert også være fin.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-01-08 18:24

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> [...]
> i? (Nu er den nemlig åbnet - pyha - og RAM og disk er skiftet...)
>
> Kan ikke finde ud af hvilken én der sidder i de "store" MM modeller...

Istedet kunne du f.eks. tage en USB/FireWire DL brænder og smide på. Det
er billigere og nemmere ... med mindre selvfølgelig det _skal_ være
indbygget ...

/thomas

Fra : Esben

Dato : 31-01-08 19:22

> Istedet kunne du f.eks. tage en USB/FireWire DL brænder og smide på. Det
> er billigere og nemmere ... med mindre selvfølgelig det _skal_ være
> indbygget ...
>
> /thomas

Der er knebent med plads hvor den skal stå (stereoanlægget og på sigt
skal der måske klemmes en disk ind også, så et indbygget drev ville da
være at foretrække. Skal lige se hvad det koster og om det evt kan
skaffes brugt.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-01-08 23:08

Esben wrote:

> [...]
> skal der måske klemmes en disk ind også, så et indbygget drev ville da
> være at foretrække. Skal lige se hvad det koster og om det evt kan

Hvis det endelig skal være eksternt, så laves der kabinetter, der
matcher MacMini i design, så de kan stackes. DVD drevet skal så stå
nederst, da det er en smle dybere end Mini'en...

Hm, LaCie laver et lille elegant eksternt Firewire DVD-RW DL drev i
Porsche Design. Mit eksemplar er med et Pioneeer DVR-110D værk...

Den er ca. 3 cm smallere end en Mini, præcis samme dybde og kun 1,8cm
høj. Strømforsynes via FW porten, men ekstern PSU (5,5v/500mAh) kan
tilsluttes. Jeg har afprøvet den på både en Pismo og på alle mine
stationære - PM 9600 og Beige G3 - begge med et Combo USB+FW PCI kort, 2
forskellige QuickSilver, en gl. G4/Sawtooth og min MacPro. På alle
virker den fint uden ekstern PSU.

Du kan se afløsermodellen her. Den nye er desuden med LightScribe og
inkl. Toast 8, så den er ihvertfald Mac kompatibel.
http://www.lacie.com/us/products/product.htm?pid=10985

Bundled Mac software. - Det er da lige til at blive misunderlig over.
Toast 8 Titanium (Mac OS X 10.4.8 or higher);
Toast 7 Basic (Mac OS X 10.3.9 or higher);
Toast 6 Lite (Mac OS X 10.2.8 or higher);
LaCie LightScribe Labeler 1.2 (Mac OS X 10.3.9 or higher);
LaCie Remote Burn 1.0 (Mac OS X 10.4 or higher)

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-01-08 18:44

Esben wrote:
> Jeg købte for nyligt en billig MM brugt, men den har kun combo-drev.
>
> Er der nogen der har en idé til en billig kompatibel DL brænder at sætte
> i? (Nu er den nemlig åbnet - pyha - og RAM og disk er skiftet...)

ja, de er næsten værre end visse PowrBooks at komme ind i..-)

> Kan ikke finde ud af hvilken én der sidder i de "store" MM modeller...

Drev, jeg med sikkerhed véd, vil virke som SuperDrive i MacMini...
- Poineer DVR-109D
- Pioneer DVR-110D
- Pioneer DVR-127D
- Pioneer DVR-03A
- LiteOn series SOHW 15xx og SOHW 35xx

Drev, hvor nogle virker og nogle ikke
- Nogle af sonys nye drev uden Lightscribe virker
- Pioneer DVR-111D. Pioneer har skiftet firmware chips, så der nu er
mindst 8 forskellige udgaver af DVR-111D, og kun _én_ af dem er bootable
med Mac. 2 af de andre ver. kan flashes med Patchburn, mens de
resterende slet ikke kan bruges på Mac
- Flere af Philips' drev virker også i Mac.

Alle ovennævnte er fuldt bootable på både Os 9.x og X

Drev, jeg med sikkerhed véd, _IKKE_ vil virke i Mac overhovedeet
- LiteOn Series SOHW 16xx, SOHW 26xx, SOHW 36xx, SOHW 18xx, SOHW 28xx -
alle med LightScribe.

mvh. Erik Richard

Fra : Esben

Dato : 31-01-08 19:22

> [...]
>
> Drev, jeg med sikkerhed véd, _IKKE_ vil virke i Mac overhovedeet
> - LiteOn Series SOHW 16xx, SOHW 26xx, SOHW 36xx, SOHW 18xx, SOHW 28xx -

Tak, Erik - det vil jeg gå videre med - undrer mig egentlig over at der
skal stadigt skal være problemer med kompabiliteten...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-01-08 20:06

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Tak, Erik - det vil jeg gå videre med - undrer mig egentlig over at der
> skal stadigt skal være problemer med kompabiliteten...

Ingen grund til undren - der er nemlig ikke problemer med
kompatibilitet. Man kan højst komme ud for at skulle genere en
deviceprofil med patchburn.

Fra : Esben

Dato : 31-01-08 20:37

> Ingen grund til undren - der er nemlig ikke problemer med
> kompatibilitet. Man kan højst komme ud for at skulle genere en
> deviceprofil med patchburn.

OK, så kun fysisk kompabilitet! Jeg købte ellers et rost SOny drev og
satte i min stationære og det kom ikke til at spille. Satte det i et
kabinet og dér spiller det fint (havde patchet det)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-01-08 21:36

> OK, så kun fysisk kompabilitet!

jepper.

> Jeg købte ellers et rost SOny drev og
> satte i min stationære og det kom ikke til at spille. Satte det i et
> kabinet og dér spiller det fint (havde patchet det)

Det har sansynligvis været et jumper issue.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-01-08 23:31

Esben wrote:

> OK, så kun fysisk kompabilitet! Jeg købte ellers et rost SOny drev og
> satte i min stationære og det kom ikke til at spille. Satte det i et
> kabinet og dér spiller det fint (havde patchet det)

Det er lidt utroligt, at MRK vedblivende skriver sit makværk!

Patchburn virker kun på flg. modeller fra Pioneeer
- DVR-103D, DVR-104D, DVR-105D, DVR-106D, DVR-107D, DVR-108D, DVR-109D,
DVR-110D og DVR-127D

Patchburn virker *IKKE* på flg. modeller
- DVR-111D, DVR-117D, DVR-122D, DVR-127A, DVR-01A, DVR-02A, DVR-03A,
DVR-06A, DVR-08A. DVR-09A, DVR-03AD, DVR-06AD, DVR-09AD.

Det er de tørre facts, der er afprøvet på et autoriseret Apple
Servicecenter!

Esben, mht. størrelse, så vil selvfølgelig et std. 5,25" drev ikke kunne
puttes ind i en Mini, men de modeller, jeg nævner fås alle i versioner,
der passer til bærbare - både PC og Mac. Selve drivværket og laser er
identiske, uanset hvilken type, det drejer sig om.

Jeg synes, du stærkt skal overveje et eksternt LaCie Firewire drev. Det
vil gøre din Mini og andet mac udstyr langt mere fleksibel.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-02-08 01:01

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> DVR-06A, DVR-08A. DVR-09A, DVR-03AD, DVR-06AD, DVR-09AD.
>
> Det er de tørre facts, der er afprøvet på et autoriseret Apple

Siden du er så klog må du kunne redegøre for hvad "patchburn" gør.

Mener du det skulle gøre noget ved drevet og dermed er afgørende for
om drevet kan boote eller overhovedet genkendes af OS'et - eller mener
du "patchburn" gør drevet i stand til at brænde diverse medier fr
diverse applikationer?

Fra : Lyrik

Dato : 01-02-08 02:16

Den 01.02.2008 kl. 01:01 skrev Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk>:

> [...]
> om drevet kan boote eller overhovedet genkendes af OS'et - eller mener
> du "patchburn" gør drevet i stand til at brænde diverse medier fr
Nu er jeg ikke din ærede kloge modstander som opponerer mod dig. Men jeg
har læst på Patch Burns side. Der ser det ud til at fremgå at PB patcher
Mac-inkompatible brænderdrev så de kan brænde CD og DVD i Mac.
Hvorfor man i alverden skulle sætte et inkompatibelt drev i Mac ja det er
det store ?
Det skulle ikke have noget med om Mac kan læse fra drevene. Det siges Mac
at kunne med alle drev. Det er kun evnen til at skrive og især
pointeres-at skrive musik CD-er ved hjælp af programmet iTunes som er
interessant i PB.

Den praler af at kunne patche alle drev eksklusive visse Samsung. Dette
spørgsmålsættes af din modstander! Han har foretaget en nøjere
undersøgelse som har vist:
[...]

Nu kunne det selvfølgelig have været rart for husfredens skyld at have
fået at vide HVORFOR?? Hvorfor virker den lige bestemt ikke på de
sidstnævnte drev. Her blev du imidlertid overladt til dig selv og dine
egne gætterier.

Men nu kommer der noget sjovt. For en mand vil gerne have et nyt drev til
sin G4 iMac og han får dette officielle svar af Apple:

"Hello and Welcome to Apple Discussions.
Users don't tend to have issues reading from new drives, it's the ability
to burn discs in the new drives that will be a problem under 10.1.5. Under
10.2 or 10.3 Patchburn will help the OS find the drive to burn and under
10.4 or 10.5 (the latter is not compatible with your iMac) any drive
should 'just work'."

Jeg hæfter mig ved det sidste:" under 10.4 or 10.5 ...any drive should
'just work'."
Det betyder jo på dansk at kompatibilitetsproblemerne med hensyn til om et
CD/DVD brænderdrev fungerer i Mac er forsvundet i båd Tiger og Leopard.
Alle drev fungerer.

Så skulle der ikke være nogen grund til Patch Burn. Dens rolle udspilledes
med systemer efter 10.3.

ref.
http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=6328463

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-02-08 03:15

Lyrik wrote:

> [...]
> fået at vide HVORFOR?? Hvorfor virker den lige bestemt ikke på de
> sidstnævnte drev. Her blev du imidlertid overladt til dig selv og dine

Lige en tilføjelse til omtalen af DVR-127D. Dette drev kan fx. ikke
boote en PM9600, der er forsynet med en PCI ATA controller, men nok både
læse og brænde under OS 9.x. Det kan heller ikke boote en Beige G3, men
nok læse og brænde. Det han heller ikke boote hverken en B&W G3 eller en
G4/Sawtooth/AGP, men stadig læse fra og brænde til. Krav til
brændersoftware er Roxio Toast 5.x eller nyere, dog højest Toast 6.0
Classic. Derimod kan drevet sagtens boote alt fra og med DigitalAudio og op.

Hvorfor Patchburn ikke virker på de drev, er vi mange, der gerne vil
vide. - Jeg har et rimeligt kvalificeret gæt, og det er, at de chipsets,
der sidder på præcis de drev, ikke kan patches på nogen som helst måde,
- altså - at de er 'låste', og at det også er derfor, Pioneer nu
lancerer deres drev i ihvertfald 8 forskellige varianter.

> [...]
> Leopard. Alle drev fungerer.
>
> Så skulle der ikke være nogen grund til Patch Burn. Dens rolle

Det er lige præcis sætningen "...any drive should just work.". Det er
ikke ordene 'just work', der er humlen her, men derimod ordet 'should'.

På UK engelsk - Cambridge engelsk - betyder sætningen "...et hvilket som
helst drev burde kunne virke.". På Oxford engelsk betyder sætningen
"...et hvilket som helst drev skal bare virke". - På US engelsk _kan_
sætningen forstås som på UK engelsk - MEN også oversat sådan - "...et
hvilket som helst drev vil formentlig virke.". - Altså stadig en
temmelig utydelig forståelse.

Normalt ville jeg heller ikke gå ind i en PC butik og købe 4-5
forskellige drev for at afprøve dem i flere maskiner, men det var
desværre nødvendigt. - Desuden kan jeg da lige oplyse, at forretningen
faktisk blev meget glade for at få de oplysninger, da de nu også er
blevet Apple forhandler..-)

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-02-08 08:17

> [...]

> - altså - at de er 'låste', og at det også er derfor, Pioneer nu
> lancerer deres drev i ihvertfald 8 forskellige varianter.

Du gæt er mildt sagt hamrende ukvalificeret. Fat nu hvad patchburn gør!

Patchburn genrerer en device profil for DiscRecording framework og gør
det dermed muligt at brænde fra Apples applikationer og andre
applikationer der bruger apples DiscBurn framework.

Envnen til at boote afhænger udelukkende om hvorvidt hostadapteren kan
hitte ud af at boote fra henholdsvis openfimware eller efi.

Hvad angår discontinued OS varaianter udtaler jeg mig ikke om dem da
de forlængst er glemt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-02-08 18:15

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Lige en tilføjelse til omtalen af DVR-127D. Dette drev kan fx. ikke
> boote en PM9600, der er forsynet med en PCI ATA controller.

Du kan ikke bote en stinkende fims fra et generisk 3. parts ATA kort i
en 9600. En 9600 er en +10 år gammel sag uden ATA der ikke er er
supporteret af nogen version af Mac OS X.

> [...]
> nok læse og brænde. Det han heller ikke boote hverken en B&W G3 eller en
> G4/Sawtooth/AGP, men stadig læse fra og brænde til.

Jeg vil gerne love dig at du kan boote Mac OS X på en G4 med AGP bus
fra et hvilket som helst ATAPI drev forudsat du sætte den på den
dertil indrettede bus.

Jeg udtaler mig ikke om tredieparts ATA kort. Ganske som Apple ej
heller supportere dem.

Hvad angår anakronismen OS9 skyldes en manglende evne til at boote
udelukkende Mac OS 9, ikke hardware eller brænder.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-02-08 18:08

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Den praler af at kunne patche alle drev eksklusive visse Samsung.

Den patcher ikke drevet. Den laver en xlm fil med brænderens egenskaber så
apples værktøjer kan hitte ud af at bruge brænderen.

> Det betyder jo på dansk at kompatibilitetsproblemerne med hensyn til om et
> CD/DVD brænderdrev fungerer i Mac er forsvundet i båd Tiger og Leopard.
> Alle drev fungerer.

Ja med forbehold. Du kan komme ud for at applikationer som eks iDVD
ikke kan kende drevet. Brænding fra Finder og Diskværktøj virker med
alle drev

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-01-08 22:34

Esben wrote:

> Tak, Erik - det vil jeg gå videre med - undrer mig egentlig over at der
> skal stadigt skal være problemer med kompabiliteten...

Det undrer også mig. Men jeg har for nyligt skulle have nye drev til
både to maskiner og til et eksternt kabinet.

Jeg fik en aftale med en herværende butik, o at jeg kunne købe et drev,
afprøve det og levere det tilbage, hvis det ikke virkede. Jeg afprøvede
på den måde 3 forskellige LiteOn i de serier, jeg nævner ovenfor.
_Ingen_ af dem kunne genkendes af maskinerne med hhv. 10.3.9 og 10.4.10

På samme måde lavede jeg en lidt speciel aftale med en ansat i et Mac
firma, der stod og manglede et Pioneer DVR-106D til en 1ghz eMac - den
eneste model, der kan boote en eMac. - Jeg havde sådant nyt drev
liggende, og aftalen var så, at jeg skulle betale forskellen mellem et
DVR-106D og så en DVR-111D, da jeg gerne ville have et eksternt DL drev.
De prøvede 6 ud af de 8 DVR-111D revisioner, de kunne få fat i, -
_ingen_ af dem var bootable på en Mac, hvorefter han opgav. Han var dog
heldig at få fat i et endnu nyere Sony drev, der virkede. - Jeg kan bare
ikke huske modelnr. på drevet, da jeg ikke har det ved hånden....

På IntelMacs ser situationen noget lettere ud. Her ser det ud til, at
næsten alle typer drev kan bruges. - Fx. har min MacPro et OPTIARC DVD
RW AD-7170A. Dette drev virker heller ikke på PPC Macs...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-01-08 23:21

> [...]
> næsten alle typer drev kan bruges. - Fx. har min MacPro et OPTIARC DVD
> RW AD-7170A. Dette drev virker heller ikke på PPC Macs...

Her du prøvet eller er det noget du tror?

og i drilleafdelingen er der samme bus type i en mac pro og en non G5
PPC mac?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-01-08 19:25

> [...]
>
> ja, de er næsten værre end visse PowrBooks at komme ind i..-)

> Drev, jeg med sikkerhed véd, vil virke som SuperDrive i MacMini...

De vil være ret svære at presse ind i en mini.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-01-08 19:26

> [...]
>
> Er der nogen der har en idé til en billig kompatibel DL brænder at sætte
> i? (Nu er den nemlig åbnet - pyha - og RAM og disk er skiftet...)

Alle ATA drev vil du såfremt der er plads. dvs 12mm slot-in drev.

Erik vrøvler når han skriver at visse drev ikke duer pga firmware -
men det er der ikk noget nyt i.

Fra : Esben

Dato : 31-01-08 20:37

> Alle ATA drev vil du såfremt der er plads. dvs 12mm slot-in drev.
>
> Erik vrøvler når han skriver at visse drev ikke duer pga firmware -
> men det er der ikk noget nyt i.

Derfor var det stadigt muligt at nogle var mere anbefalelsesværdige end
andre (har set dine andre svar)

VH

Esben

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-01-08 23:36

Esben wrote:

> Derfor var det stadigt muligt at nogle var mere anbefalelsesværdige end
> andre (har set dine andre svar)

Jeg er ved at være godt træt af, at MRK stort set hver eneste gang, jeg
skriver noget, så kommer han med det præcist modsatte. Mht. CD/DVD drev,
så er de, som jeg skriver afprøvet, og det endda i vidners overværelse i
form af en teknikers hjælpende hånd ved afprøvelse!

så Esben, du kan roligt regne 100% med, at det passer, hvad angår de
modeller, jeg nævner.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-02-08 00:57

> [...]
> så er de, som jeg skriver afprøvet, og det endda i vidners overværelse i
> form af en teknikers hjælpende hånd ved afprøvelse!

Det sjove er at jeg har boótet en G5 med et af de LiteOn drev du siger
ikke kan boote fra. Alle ATAPI drev kan boote Mac OS X, længere er den ikke.

> så Esben, du kan roligt regne 100% med, at det passer, hvad angår de
> modeller, jeg nævner.

At du nævner at du par "flashet" et drev med patchburn er nok det
bedste sandhedsvidne for at du enten skriver falsk eller du blot mod
bedre vidne. Jeg tror det er sidstnævnte der gør sig gælende.

Patchburn gør ikke andet end at de læse nogen paramtre fra drevet og
skriver en xlm fil til harddisken ...i min og de fleste andres
terminologi kan det næppe betegnes som at "flashe" et drev.

Fra : Esben

Dato : 31-01-08 20:58

> Alle ATA drev vil du såfremt der er plads. dvs 12mm slot-in drev.

Desværre kan jeg ikke finde nogen hjemmesider, der sorterer drev ud fra
de kriterier

VH

esben

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-01-08 21:35

> Desværre kan jeg ikke finde nogen hjemmesider, der sorterer drev ud fra
> de kriterier

forvent også det bliver dyrt. Retail versioner af 0,5" drev har det md
at være meget svære at opdrive.

IMHO er det ikke orisen værd.

Fra : Esben

Dato : 31-01-08 23:45

> forvent også det bliver dyrt. Retail versioner af 0,5" drev har det md
> at være meget svære at opdrive.
>
> IMHO er det ikke orisen værd.

Havde tænkt at prøve at finde det brugt, fra en rippet maskine, mangler
bare de rette parametre til at kunne efterlyse den og skelne i evt.
tilbud.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Esben

Dato : 02-02-08 13:45

> [...]

> Er der nogen der har en idé til en billig kompatibel DL brænder at sætte
> i? (Nu er den nemlig åbnet - pyha - og RAM og disk er skiftet...)

For dem det måtte vedkomme:

Det bedste bud jeg har fundet er denne her: 465 + porto for et DL drev
er et OptiArc (Sony/NEC) AD-7630A:

http://www.prcdata.dk/produkt/sony-nec-optiarc-ad-7630a/70328777/

(den dårlige nyhed er så at det tager 1-2 uger at skaffe...! er bestilt)

Pioneer DVD-RW DVR-K06 frarådes på det kraftigste af brugere på
xlr8yourmac.com og ældre Pioneer drev kan vidst ikke skaffes længere

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-02-08 19:44

Esben wrote:

> For dem det måtte vedkomme:
>
> Det bedste bud jeg har fundet er denne her: 465 + porto for et DL drev
> er et OptiArc (Sony/NEC) AD-7630A:
>
> http://www.prcdata.dk/produkt/sony-nec-optiarc-ad-7630a/70328777/

Det er et godt drev. Det er 'lommeudgaven' af det OPTIARC drev, der
sidder i MacPro.... - Jeg har da heller ikke indtil nu haft en eneste
fejlbrænding - hverken ved alm. brænding eller kopiering.

> (den dårlige nyhed er så at det tager 1-2 uger at skaffe...! er bestilt)

Ventetid er altid surt...

> Pioneer DVD-RW DVR-K06 frarådes på det kraftigste af brugere på
> xlr8yourmac.com og ældre Pioneer drev kan vidst ikke skaffes længere

Ja, K06 drevet er ikke det bedste. såvidt jeg véd er det et modificeret
06A drev.

Otherworld Computing har stadig et par Pioneer modeller til bl.a.
MacMini, men de er ikke billigere, og ventetiden vil blive ca. den samme.

mvh. Erik Richard