Leoparden gør mig sindsyg
Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 31-01-08 13:38

Nå OK, overdrivelse fanger opmærksomheden...
Men efter en time på Leopard er der et par ting, som er mere end almindeligt
irriterende:

1.
Når jeg i Safari skriver i f.x. et søgefelt, er der en forsinkelse på ca. 10
sekunder (badebold) og derefter får jeg meddelelsen:

³Alert
Couldn¹t contact Spell Checker.²

Det gælder på Google, DGS, MediaMac osv.

Hvad er det for en stavekontrol?
Hvor kommer den fra?
Hvordan slår jeg det fra?

2.
I docken har jeg lagt nogle mapper f.x. "Downloads Safari", "Downloads
Mail", "2006", "2007", "Stuffit expanded files", "Marie" og hvad jeg nu har
lyst til. I OS 10.4 åbner den pågældene mappe ved et enkelt klik, hvilket
passer mig aldeles glimrende.
I Leopard åbner sådan et klik nogen gange en ny type vindue eller fane
(grid, fan). Det finder jeg helt uanvendeligt - jeg vil have et almindeligt
Finder vindue, hvor jeg kan læse hele navnet på filen og let se evt. andre
oplysninger.

Hvordan får jeg kontrollen tilbage?
Fider/Leopard er ikke særlig god til at gætte, hvad mine mapper indeholder.
Jeg ved det, og vil gerne være fri for hjælp!

3.
Hvad er der sket med Mac Hjælp? Jeg synes ikke rigtig jeg kan klikke mig
frem til svar på noget. Der er et Finder vindue med links, men links virker
ikke.

mvh. Mikael

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-01-08 14:07

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> [...]
>
> "Alert
> Couldn't contact Spell Checker."
>
> Det gælder på Google, DGS, MediaMac osv.

Under Rediger/Stavekontrol og Grammatik. Men der burde nu ikke være
problemer, da Leopard har indbygget stavekontrol også på dansk. Jeg har
da "Løbende stavekontrol" slået til i Safari, uden jeg mærker noget til
det. Prøv at sætte den til dansk stavekontrol. Måske skal du åbne et
dokument i f.eks. TextEdit og gå ind samme sted under menuen Rediger.
Jeg synes ikke, der er noget kontrolpanel til stavekontrol.

> [...]
> Finder vindue, hvor jeg kan læse hele navnet på filen og let se evt. andre

Mapper i Dock er lavet om til stakke, der kan åbne som en fane eller et
vindue. Man kan ikke få det anderledes, men måske bliver det lavet om i
Mac OS X 10.5.2, der er lige på trapperne. Ellers kan du højreklikke på
symbolet og vælge, at det skal åbne i Finder. Så får du et Findervindue.

> Fider/Leopard er ikke særlig god til at gætte, hvad mine mapper indeholder.
> Jeg ved det, og vil gerne være fri for hjælp!

Jeg forstår ikke, hvad du mener.

> [...]
> frem til svar på noget. Der er et Finder vindue med links, men links virker

Hjælp er blevet til et søgefelt. Du skriver bare, hvad du leder efter,
og det dukker op. Ligesom i Spotlight. Jeg tror, det hjælper med en
internetforbindelse, hvis du ikke har det. Der plejer nu også at være et
eller flere punkter, man kan klikke på. I Finder er der punktet
Mac-hjælp, som åbner hjælpen om Mac generelt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 03-02-08 19:15

> [...]
> dokument i f.eks. TextEdit og gå ind samme sted under menuen Rediger.
> Jeg synes ikke, der er noget kontrolpanel til stavekontrol.

Har slået det fra i Safari. Helt ubrugeligt med stavekotrol, når jeg skriver
tekst i diverse tekstfelter rundt omkring på nettet. Bare i Google er det
håbløst; jeg søger både på danske og engelske ord og ofte begge del i samme
søgning.

> [...]
> eller flere punkter, man kan klikke på. I Finder er der punktet
> Mac-hjælp, som åbner hjælpen om Mac generelt.

Internetforbindelse? Hvad er det for noget nymodens pjank? Nej, det kan vist
ikke hjælpe...

mvh. Mikael Kern

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 31-01-08 19:53

> [...]

> Finder vindue, hvor jeg kan læse hele navnet på filen og let se evt. andre

Hent "HierarchicalDock" ned fra versiontracker.com. Den kan lave mapper
som vor mor lavede dem...

> [...]
> frem til svar på noget. Der er et Finder vindue med links, men links virker

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-01-08 19:30

> [...]
>
> ³Alert
> Couldn¹t contact Spell Checker.²
>
> Det gælder på Google, DGS, MediaMac osv.

Du har Cocoaspell installeret. Pil den af og læg den rette version på.

æble+klick

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 03-02-08 19:15

> Du har Cocoaspell installeret. Pil den af og læg den rette version på.

Jeg slog det fra i Safari. Anede ikke at der var indbygget stavekontrol.

> æble+klick

Tak, det virker fremragende.

mvh. Mikael Kern