Skal en Macbook "spinne"?
Fra : Steen

Dato : 31-01-08 09:56

Da jeg fik min iBook for ca. 3 år siden, var den lydløs som natten.
Min nye MacBook er ikke helt så lydløs - jeg kan høre harddisken spinne.
Er det normalt?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-01-08 10:53

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Da jeg fik min iBook for ca. 3 år siden, var den lydløs som natten.
> Min nye MacBook er ikke helt så lydløs - jeg kan høre harddisken spinne.
> Er det normalt?

Ja, afhæng af brug begynder de at larme efterhånden som de bliver slidt.
Både disk og blæser. Jeg havde en gammel iBook som tilsidst stod og
nærmest hylede .. den fejlede ikke noget, men larme det gjore den :)

/thomas

/thomas

Fra : Steen

Dato : 31-01-08 12:52

On 2008-01-31 10:52:38 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:
> Både disk og blæser. Jeg havde en gammel iBook som tilsidst stod og
> nærmest hylede .. den fejlede ikke noget, men larme det gjore den :)

Ork, det kender jeg
Min IBook er ikke lydløs længere...

Min Macbook er derimod spritny, men lydløs er den alligevel ikke.
Jeg tænkte på om det var generelt, at med den noget kraftigere
konfiguration end de gamle iBooks, så var det normalt at de "knurrer"
lidt?

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-01-08 13:47

> Ja, afhæng af brug begynder de at larme efterhånden som de bliver slidt.
> Både disk og blæser. Jeg havde en gammel iBook som tilsidst stod og
> nærmest hylede .. den fejlede ikke noget, men larme det gjore den :)

Helt generelt larmer en MacBook mere end en iBook. Det skyldes, at den
er mere højtydende. Processoren producerer altså mere varme, og det gør
den større mængde RAM og den hurtigere harddisk vel også, selv om det
nok betyder knap så meget.
På en iBook er blæseren slukket, når den er kold. Den burde
starte, når den bliver varm, men det er aldrig lykkedes mig at få den
iBook, vi har haft, til at blive varm nok. På en MacBook kører blæseren
med 1.800 rpm allerede fra start. Det er måske det, der kan høres og
ikke bare harddisken. Den kørende blæser skal selvfølgelig forebygge, at
MacBook bliver varm, men det er min erfaring, at den ret let bliver varm
alligevel. Kommer den over 60 grader, stiger blæserens hastighed, og den
kan nå op på 6.000 rpm. Det kan man virkelig høre. Jeg synes, det er
meget let at få blæseren til at gå op i hastighed på vore MacBook. Bare
man ser en film på f.eks. Youtube, går den let i gang. Hvis man hører
musik på iTunes, er det også med til at belaste processoren, så der ikke
skal så meget andet til, før den går op i fart. Nogle hjemmesider med
animation kan såmænd være nok. Sidder man derimod bare og skriver lidt,
kan man godt undgå, at blæseren går op i fart.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-01-08 13:52

> [...]
> animation kan såmænd være nok. Sidder man derimod bare og skriver lidt,
> kan man godt undgå, at blæseren går op i fart.

har du prøvet at lege med FanControl ?

<http://www.lobotomo.com/products/FanControl/>

Du kan vælge enten at køre blæseren op og holde den kold, eller køre
blæseren ned og have den lydløs.

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-01-08 14:13

> har du prøvet at lege med FanControl ?
>
> <http://www.lobotomo.com/products/FanControl/>
>
> Du kan vælge enten at køre blæseren op og holde den kold, eller køre
> blæseren ned og have den lydløs.

Jeg har prøvet et konkurrerende produkt. Her kunne man nu ikke sætte
hastigheden ned under tomgangshastigheden på 1.800 rpm, men kun øge den.
I forvejen gik blæseren tit op i fart. Satte jeg hastigheden ned, ville
jeg blot opnå, at det ske langt oftere. Så foretrækker jeg en svag
hvislen hele tiden. Jeg prøvede også at sætte hastigheden op til f.eks.
2.500, som stadig er lydsvag. Jeg synes nu ikke, det hindrede blæseren i
at gå op i fart jævnligt.
Jeg skar igennem og løste problemet én gang for alle: Jeg købte
en MacBook Pro. Der skal meget mere til, før blæseren går i gang, og den
bliver hurtigere kold, så blæserne går ned på tomgang igen, så snart
processor-belastningen aftager.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 31-01-08 21:57

> [...]
> en MacBook Pro. Der skal meget mere til, før blæseren går i gang, og den
> bliver hurtigere kold, så blæserne går ned på tomgang igen, så snart

Er der andre ting du er blevet glad for efter have skiftet til
pro-versionen?

~ Jørgen

Fra : Esben

Dato : 31-01-08 23:46

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> Er der andre ting du er blevet glad for efter have skiftet til
> pro-versionen?
>
> ~ Jørgen

Once you go Pro, back you don't go...! (said Yoda)

esben

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-02-08 01:10

> Er der andre ting du er blevet glad for efter have skiftet til
> pro-versionen?

Computermæssigt eller...? Jeg har jo en sød familie og et godt helbred,
så det kan jo ikke være bedre
Skærmen er meget mere behagelig. Det var den også på min TiBook.
Jeg ved ikke, om det er en bedre type paneler, der bruges i Apples
"professionelle" bærbare. Den er bare rarere at se på med blødere og
behageligere farver, der ikke skifter ret meget, når man ændrer
betragtningsvinkel. Det er også rart med den større skærm, og den har
faktisk lidt lavere DPI end skærmen på MacBook. Forskellen er lille, men
tingene er faktisk en anelse større. Nu bruger jeg den interne skærm som
primær, og har en billig 19" skærm med VGA som ekstraskærm, når jeg
sidder hjemme. Med MacBook var det omvendt. MacBook Pro kan også få
ekstraskærmen til at gå på vågeblus. Det kunne MacBook ikke. Skærmen
forblev bare tændt og skrev om manglende signal. Det må være noget med
mini-stikket. Som sagt er den lidt mere lydsvag efter min erfaring. Så
det er bare lykken
Den største ulempe er faktisk, at den har et enormt godt
grafikkort, så World of Warcraft kører bare som i olie. Jeg kan derfor
kun komme til min computer her sent om aftenen, når børnene sover.
MacBook Pro ER større, tungere og mere klodset at slæbe på. Det generer
nu ikke mig, da jeg bruger den stationært det meste af tiden. Når jeg
tager den med, er det ofte for at bruge den stationært hos mine
forældre, på et hotelværelse eller lignende. Jeg har da også haft den
med i toget, og det kan man sagtens.
Det eneste, der rigtigt irriterer mig, er faktisk knappen til
låget. Den er lidt svært at trykke ind, for den sidder ret dybt. Jeg
synes, at magnetlukningen på MacBook er langt smartere. Den bliver
sikkert heller ikke slidt, som låsen gjorde på min gamle TiBook, der let
springer op.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 02-02-08 11:54

> Computermæssigt eller...? Jeg har jo en sød familie og et godt helbred,
> så det kan jo ikke være bedre

Tøhø

> [...]
> forblev bare tændt og skrev om manglende signal. Det må være noget med
> mini-stikket. Som sagt er den lidt mere lydsvag efter min erfaring. Så

Det lyder ski godt med skærmen, jeg gætter på at det er den matte?

> Den største ulempe er faktisk, at den har et enormt godt
> grafikkort, så World of Warcraft kører bare som i olie. Jeg kan derfor
> kun komme til min computer her sent om aftenen, når børnene sover.

Ok - er det den med det store eller lille grafikkort du har?

> [...]
> synes, at magnetlukningen på MacBook er langt smartere. Den bliver
> sikkert heller ikke slidt, som låsen gjorde på min gamle TiBook, der let

Ud over lyden når den lukker, så virker det godtnok lidt uchecket i
forhold til hvordan det fungerer på macbook'en.

~ Jørgen

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-02-08 21:25

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> Det lyder ski godt med skærmen, jeg gætter på at det er den matte?

Ja. Jeg har bare købt den i Merlin, så det er en ren
standardkonfiguration. Merlin siger, de ikke kan levere andet.

> Ok - er det den med det store eller lille grafikkort du har?

Det må være det store: 256 MB RAM. Jeg valgte primært den model for at
få den større harddisk på 160 GB. Den lille MacBook Pro har jo kun en
harddisk på 120 GB, og jeg er bange for, at den bliver for lille. I
modsætning til på MacBook, kan man ikke umiddelbart skifte harddisken på
en MacBook Pro.
Man kan sige, at det var en lidt dyr harddisk, men så fik jeg
det større grafikkort med. Alligevel er merprisen på kr. 3.700,- vel
ganske velvoksen. Man får 2,4 GHz processor i stedet for 2,2 GHz,
hvilket næppe gør den store forskel. Grafikkortet er jo strengt taget
det samme bare med mere RAM. Jeg ved ikke, hvor meget man mærker det.
Hvis jeg havde købt på Apple Store, havde jeg muligvis valgt den lille
MacBook Pro med en lidt større harddisk end standard. 160 GB koster kun
kr. 550,- mere, og 250 GB kr. 1.670,- mere. En pæn pris, men stadig
billigere end forskellen til den store 15" model.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Steen

Dato : 31-01-08 15:37

On 2008-01-31 13:47:27 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> På en MacBook kører blæseren
> med 1.800 rpm allerede fra start. Det er måske det, der kan høres og
> ikke bare harddisken.

Det er det ganske sikkert.
Når både ungerne og konen er hjemme, kan jeg slet ikke høre min Macbook
(og somme tider heller ikke min iBook....når bølgere går højt)

Fra : Per Rønne

Dato : 31-01-08 14:12

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Da jeg fik min iBook for ca. 3 år siden, var den lydløs som natten.
> Min nye MacBook er ikke helt så lydløs - jeg kan høre harddisken spinne.
> Er det normalt?

Det må du straks få gjort noget med.

Henvend dig til din spin-doktor .

PS. Min MacBook spinner også engang imellem - nok når den skal til at
bruge harddisken lidt mere intensivt end normalt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk