Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Backup af foto
Fra : Hans Kruse

Dato : 31-01-08 14:31

Dette spørgsmål har været rejst tidligere her i gruppen og måske er det
tiden igen at berøre dette emne.

Se her en oversigt over mulige online backup løsninger
http://www.pcworld.dk/art/8564?page=1 og læg mærke til at det er muligt for
en rimelig penge at få en ubegrænset backup mulighed. Det smarte ved disse
løsninger er, at backup hele tiden er incremental, dvs. det tager noget tid
at komme igang, da den initiale backup kan tage uger, men derefter kører det
med meget kortere backuptider.

Jeg har åbnet en konto hos http://mozy.com/home, som er ubegrænset backup.
Den er rimelig smart og hurtig til at finde, hvad der skal kopieres. Den
finder ændringer på blokniveau og kopierer kun ændringer efter første
backup. Selv Outlook filer kopieres lynhurtigt selvom de er store. Jeg vil
kun lave backup af den aktive del af mine billeder samt Lightroom databasen.
De ældre billeder er sikret via en 3de USB HD placeret i mit fritidshus i
Sverige. Mozy giver en ekstra mapped disk i Windows Explorer, hvor man kan
finde enkelte filer og kopiere dem tilbage når der ikke er tale om en total
restore. Det andet alternativ for ubegrænset backup er IDrive
http://www.idrive.com/

Hvis dine fotos er uvurderlige og du absolut ikke vil miste dem, så er en
online backup overvejelsen værd.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse

Fra : Per

Dato : 31-01-08 16:55

Umiddelbart virker online backup da totalt håbløst med en alm. ADSL med
512-1Mbit i upload?!? Som du selv siger tager det jo op til flere uger
non-stop at uploade f.eks. 100GB. Måske hvis man har fiber med min. 10Mbit i
upload, men ellers ikke. Og hvordan er båndbredden til udbyderen. Og hvad
sker der når udbyderen pludselig drejer nøglen om?

Fra : Hans Kruse

Dato : 31-01-08 17:03

"Per" <ihate@spam.com> wrote in message
> [...]
> i upload, men ellers ikke. Og hvordan er båndbredden til udbyderen. Og
> hvad sker der når udbyderen pludselig drejer nøglen om?
Ja, det kunne man godt tro. Det tager lang tid for den initiale backup, men
derefter er det kun ændringer, der skal overføres. Jeg ser det som en ekstra
sikkerhed og hvis udbyderen drejer nøglen om, så finder man en anden. Jeg
har stadig ekstra kopiere lokalt på diske. Online kopien er for den
situation, hvor der er indbrud og alt bliver stjålet, brand eller andre
ulykker.
Mvh,
Hans

Fra : Jan Boegh

Dato : 31-01-08 22:06

Per skrev i v4OdnW7Q3Kn_cjzanZ2dnUVZ8tChnZ2d@giganews.com dette:
> Umiddelbart virker online backup da totalt håbløst med en alm. ADSL
> med 512-1Mbit i upload?!?

Med den udvikling, der er i båndbredder pt. er Hans Kruse inde på noget af
det rigtige. Jeg kan se, at min egen linie på et par år er gået fra 2
Mb/512kbps til 20Mb/2Mb - samtidigt med at prisen er faldet. Og det er helt
sikkert ikke slut.

> Som du selv siger tager det jo op til flere
> uger non-stop at uploade f.eks. 100GB. Måske hvis man har fiber med
> min. 10Mbit i upload, men ellers ikke. Og hvordan er båndbredden til
> udbyderen.

det er slet ikke usandsynligt at udbyderen i fremtiden skal hente sine penge
på at tilbyde tjenester - f.eks. backup eller bare storage i almindelighed.
Personligt er mit gæt, at båndbredde i løbet af et par år i store byområder
vil nærme sig lokalnethastigheder og ude i periferien vil det måske tage 5
år.

> Og hvad sker der når udbyderen pludselig drejer nøglen om?

Hvornår har vi sidst set en udbyder pludseligt dreje nøglen om (jeg tænker
selvfølgeligt på en seriøs udbyder - ikke Nørre Tjalderup FlipsyFlopsyNet,
der er etableret i boligforeningens kælder).
Personligt glæder jeg mig til at slippe for alt bøvlet med servere, diske,
NAS og hvad ved jeg. En bærbar med en god klientsoftware, en god bred
forbindelse til nettet og en serviceprovider der stiller at det kedelige -
disk, CPU, backup mv. - til rådighed.

Oh skønne tid, hvor man ikke skal bruge sin tid på at lege
systemadministrator.

vh
Jan

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-02-08 15:21

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev

> [...]
> det rigtige. Jeg kan se, at min egen linie på et par år er gået fra 2
> Mb/512kbps til 20Mb/2Mb - samtidigt med at prisen er faldet. Og det er

Gennemsnitslogontiden for mine kunder er ca. et til to minutter. Jeg har dog
ingen fotografer, men en del journalister, foreninger og præster.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-02-08 15:18

"Per" <ihate@spam.com> skrev
> [...]
> i upload, men ellers ikke. Og hvordan er båndbredden til udbyderen. Og
> hvad sker der når udbyderen pludselig drejer nøglen om?

Det er jo ikke hver dag, du uploader 100 Gb!

Det daglige behov kan sagtens køre på små linjer. Jeg har ca tyve kunder,
der kører med adsl og små linjer i upload, og det er intet problem.

Prøv nu at være en lille smule realistisk. Der er tale om backup, altså om
ting der er vigtige. Det er jo ikke bare et ligegyldigt fjernlager, man
fylder op med alt muligt ligegyldigt.

Men hensyn til udbyderen drejer nøglem om?

Ja, hvad sker der så. Du skal finde en anden udbyder, det kan vel ikke være
så svært at regne ud. Det er kun døden og skatter, der er 100% sikkert her i
livet..

Fjernbackup er stadig den eneste sikre løsning, med mindre man gør en masse
ud af selv at tage fornuftig backup og så gemmer ting flere steder.

Claus

Fra : GRISEN

Dato : 04-02-08 20:27

On Thu, 31 Jan 2008 16:55:17 +0100, "Per" <ihate@spam.com> wrote:

>Umiddelbart virker online backup da totalt håbløst med en alm. ADSL med
>512-1Mbit i upload?!? Som du selv siger tager det jo op til flere uger
>non-stop at uploade f.eks. 100GB.

Jeg har en 8/1 Mbit linie og pt. 119,5 Gb liggende hos Mozy.
Jeg er meget tilfreds med den løsning.

Jeg er begyndt at kigge på Amazon S3 og Jungledisk til en Linux maskine, men det er ikke så nemt at få til at spille.

*
Jan

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-02-08 20:40

"GRISEN" <egeriis@gmail.com> wrote in message

> Jeg har en 8/1 Mbit linie og pt. 119,5 Gb liggende hos Mozy.
> Jeg er meget tilfreds med den løsning.
>
> Jeg er begyndt at kigge på Amazon S3 og Jungledisk til en Linux maskine,
> men det er ikke så nemt at få til at spille.

Det lyder godt, jeg er ikke kommet helt så langt endnu.
Mvh,
Hans

Fra : Per

Dato : 31-01-08 16:57

Forresten kører MidtVest bredbånd en løsning hvor man kan køre backup til
dem med 100Mbit/s uanset hvilken hastighed man har.

Fra : _akadut

Dato : 31-01-08 17:02

"Per" <ihate@spam.com> skrev i en meddelelse
> Forresten kører MidtVest bredbånd en løsning hvor man kan køre backup til
> dem med 100Mbit/s uanset hvilken hastighed man har.

Kan man køre 100 Mbit/s, hvis man f.eks. har 4 Mbit/s?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 31-01-08 18:24

_akadut wrote:
> Kan man køre 100 Mbit/s, hvis man f.eks. har 4 Mbit/s?

Nej - man kan selvfølgelig ikkr uploade med mere end man selv har i
upæoad-hastighed.

--
Mvh Jan
Mail kan sendes fra hjemmesiden www.jve.dk

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 31-01-08 22:07

Jan Vestergaard wrote:

> Nej - man kan selvfølgelig ikkr uploade med mere end man selv har i
> upæoad-hastighed.

Det er der nu intet teknisk i vejen for, når det er udbyderen selv der
står for det. Internt i min bredbåndsforening kører vi 100MBit, men så
snart man bevæger sig ud på Internettet ryger hastigheden ned på 2MBit.

Det kommer naturligvis an på måden hvormed man er forbundet til sin
udbyder, men når nu MidtVest Bredbånd reklamerer med de 100MBit, virker
det nærliggende at det fungerer på samme måde som i min forening.
--
JPEGCrops 0.7.5 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-02-08 15:25

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev

> Nej - man kan selvfølgelig ikkr uploade med mere end man selv har i
> upæoad-hastighed.

Jo, det kan man godt. Det afhænger af netværkets struktur. Jeg kan også
uploade med 100mbit til min egen server på mit LAN. Det er først ude at nit
eget LAN, der er begrænsninger.

Claus

Fra : Per

Dato : 01-02-08 14:09

> Kan man køre 100 Mbit/s, hvis man f.eks. har 4 Mbit/s?
Ja, men du skal jo have en fiber-forbindelse hos dem.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-02-08 15:23

"_akadut" <_akadut@akadut.xx> skrev

> Kan man køre 100 Mbit/s, hvis man f.eks. har 4 Mbit/s?

Ja, det er da absolut muligt. Hvis deres servere er på det samme interne
netværk, så er det meget tænkeligt. Ens egen hastighed på er jo sikkert fra
udbyderens PPPoE server og så til resten af internettet.

Claus

Fra : Per, Herringe

Dato : 31-01-08 17:09

I meddelelse: 47a1cd81$0$90275$14726298@news.sunsite.dk
skrev Hans Kruse bl.a. (kan være forkortet) :

> Hvis dine fotos er uvurderlige og du absolut ikke vil miste dem, så
> er en online backup overvejelsen værd.

Det er da helt sikkert en overvejelse værd
Som jeg læser det er Mozy til automatisk backup af de valgte mapper, og kun
beregnet til at samarbejde med den PC det er sat op på?
Jeg går ud fra, men vil gerne have bekræftet, at det også er muligt at hente
sin backup hvis hele PCén er væk eller umulig at få i tale?

--
MVH Per, Herringe

Fra : Hans Kruse

Dato : 31-01-08 17:32

"Per, Herringe" <per.herholdt@mailbox.dk> wrote in message
> [...]
> Som jeg læser det er Mozy til automatisk backup af de valgte mapper, og
> kun beregnet til at samarbejde med den PC det er sat op på?

Hvis du har flere maskiner, så laver du en account for hver, men der er også
mulighed for at dække flere maskiner med én account. Jeg har lavet en
account per maskine, da jeg syntes det var det mest logiske.

> Jeg går ud fra, men vil gerne have bekræftet, at det også er muligt at
> hente sin backup hvis hele PCén er væk eller umulig at få i tale?

Absolut, se her https://mozy.com/docs/MozyHome_Client_Manual.pdf. Du kan
bla. restore via en webbrowser fra en anden maskine unanset at din maskine
stadig fungerer. Det tager nogle minutter før de udvalgte files er
tilgængelige for download, da de skal konstrueres fra de stumper, der er
backet op.
Mvh,
Hans

Fra : Per, Herringe

Dato : 01-02-08 11:09

skrev Hans Kruse bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> [...]
> http://www.idrive.com/
> Hvis dine fotos er uvurderlige og du absolut ikke vil miste dem, så

Har du valgt at tage backup af alle billeder ("negativarkivet") eller kun
behandlede/udvalgte billeder?
Jeg er i gang med en total billed-backup og kan se at det er en ordentlig
mundfuld

--
MVH Per, Herringe

Fra : Hans Kruse

Dato : 01-02-08 12:03

> [...]
> behandlede/udvalgte billeder?
> Jeg er i gang med en total billed-backup og kan se at det er en ordentlig

Det er en ordentlig mundfuld og jeg har da også overvejet, hvordan jeg vil
gå frem. I første omgang har jeg sat backup op af alle private ting, som
mails, mapper med dokumenter etc. for min kone og jeg (det var de første
12-15GB). Derefter er jeg i gang med at prioritere hvad der skal backes op
først. Lightroom databasen er essentiel og der kan man krydse af hvilke
foldere, der skal backes op, f.eks. vil jeg ikke gemme previews. Det er for
at minimere den løbende backup. Derfter igen vil jeg gå igang med at udvælge
de vigtigeste raw foldere og efterhånden vil jeg have alle foldere backet
op, men det vil tage flere måneder før det er på plads. Når jeg så er på
omgangshøjde med det hele er der kun den løbende backup og selv efter en
fototur med f.ek.s 10GB raw files, der som regel falder til måske 5GB efter
den første udrensning, ja så vil backup køre rimeligt smertefrit. Det smarte
ved systemet er, at man undervejs kan modificere, hvad der skal backes op,
så man ikke behøver at starte med f.eks. 150GB.
Mvh,
Hans

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-02-08 15:10

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev

> [...]
> noget tid at komme igang, da den initiale backup kan tage uger, men
> derefter kører det med meget kortere backuptider.

Der er intet firma, der kan tilbyde ubegrænset plads. De er simelthen fulde
af løgn!

Jeg har lige haft fat i et US firma, som reklamerer med 750 Gb lagerplads.
Men når man gik dem på klingen, så var det pludselig kun 15 Gb reelplads.

Jeg tilbyder selv remote backup og har derfor brug for en ekstra fjernbackup
på ca. 600-800 Gb. Ingen af de firmaer, jeg har haft fat i endnu, og det er
10-12 vil give den plads, uden at jeg skal betale en formue for det.

Så de er ganske enkelt fulde af løgn. Når du når 15-20 Gb så lukker de din
konto, fordi det kan simpelthen ikke hænge sammen økonomisk.

Claus

Fra : Hans Kruse

Dato : 01-02-08 15:12

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message

> [...]
>
> Så de er ganske enkelt fulde af løgn. Når du når 15-20 Gb så lukker de din
> konto, fordi det kan simpelthen ikke hænge sammen økonomisk.

Det får vi at se. Jeg kommer ihvertfald over det niveau.
Mvh,
Hans

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-02-08 15:59

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev

> Det får vi at se. Jeg kommer ihvertfald over det niveau.

Du kan bare nærlæse det, de skriver.

Den private ubegrænsede backup koster fem dollar pr. måned, mens deres
virksomhedsprodukt koster fire dollar pr. måned *PLUS* en halv dollar pr.
Gb.

Enhver kan regne ud, at det er det sædvanlige salgsbullshit...

Ubegrænset viser sig lige pludselig at betyde noget helt andet end
ubegrænset, når man når grænsen

Claus

Fra : Hans Kruse

Dato : 01-02-08 16:29

> Du kan bare nærlæse det, de skriver.
>
> Den private ubegrænsede backup koster fem dollar pr. måned, mens deres
> virksomhedsprodukt koster fire dollar pr. måned *PLUS* en halv dollar pr.
> Gb.

Det har jeg skam læst, men det er heller ikke det samme produkt.

> Enhver kan regne ud, at det er det sædvanlige salgsbullshit...

Ja, man kan være skeptisk, vi får se.
Mvh,
Hans

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-02-08 02:48

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev

> Det har jeg skam læst, men det er heller ikke det samme produkt.

En gigabyte er og bliver da en gigabyte?

Forskellen er, at er man privat så koster 400 gb 6 dollars mens det koster
205 dollars som firma. Det er svært at se logikken.

Jeg skrev iøvrigt til dem kl. 16.08 men har stadig intet hørt...

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-02-08 09:39

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> Jeg skrev iøvrigt til dem kl. 16.08 men har stadig intet hørt...

Men det har jeg så nu:

Jeg skrev:

Hello Mozy

I have a lot of pictures, videos and music I have made on my own. I would
like to back up all these files, but is it really true, that you offer
unlimited backup?

I have about 700-800 Gb (and more to come in the future) I need to backup,
can I do that?

If not, what is the actual limit?

Kind regards

Claus Tersgov
Copenhagen, Denmark
******************************************************'**********************

Svaret:
**********************

Hello,

Unlimited really means unlimited. We're constantly adding more space to our
database so we'll be able to keep up with whatever you throw at it.

In other words, if it's on your computer, we back it up.

We appreciate your feedback. Go to http://mozy.com/feedback/lawrence to
leave comments about Mozy or our support.

Sincerely,

Lawrence
Mozy Support

Så det lyder jo interessant. Så nu går jeg i gang med at oploade mine
videobånd. Jeg har mere end fyrre timers optagelser, jeg gerne vil have på
disk, men som jeg ikke har lager nok til. Så må vi se, hvor langt jeg
kommer. Jeg synes stadig, at det lyder for godt til at være sandt til kr
25,- pr. måned...

Claus

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-02-08 09:47

> [...]
> på disk, men som jeg ikke har lager nok til. Så må vi se, hvor langt jeg
> kommer. Jeg synes stadig, at det lyder for godt til at være sandt til kr

En hurtig udregning sagde mig at omkring en 60GB per bruger ville der være
break even (nogle rimeligt grove antagelser), så der er råd til at enkelte
brugere bruger meget mere end de formentlig lidt over 2GB, der er
gennemsnittet. Det er jo god reklame, at der ikke er nogen grænse. Selvom
det holder vand, så tror jeg alligevel at min løsning (for)bliver en hybrid
løsning, altså USB HD, som jeg bruger nu og Mozy til de nyere billeder plus
e-mail, Lightroom database, etc. Mit totale behov ville ligge omkring 400GB.

Mvh,
Hans

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-02-08 12:15

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev

> En hurtig udregning sagde mig at omkring en 60GB per bruger ville der være
> break even (nogle rimeligt grove antagelser), så der er råd til at enkelte

Hvordan er du kommet frem til den udregning. Man kan jo ikke bare
sammenligne priserne på Mb fra f.eks. edbpriser og så priser på de kæmpe
disk array, som de bruger i den slags firmaer. Prisen pr Mb i et sådanne
setup er en ganske anden. Prøv at kigge på eksempelvis HP og IBS
storrageløsninger, det er svimlende priser.

Der er tale om langt, langt dyrere Mb i sådan et setup end de priser, du og
jeg arbejder med.

Claus

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-02-08 15:16

> [...]
> setup er en ganske anden. Prøv at kigge på eksempelvis HP og IBS
> storrageløsninger, det er svimlende priser.

Jeg har brugt en pris på 8000kr per TB (state of the art ligger i danske
priser på 7-8000kr/TB for storage løsninger). 1 mand til overvågning/drift
per PetaByte (man kan godt regne med at det snarere er en mand per 2 PB) og
tilsvarende til lokaler og strøm og regnet det 8000kr/TB totalt afskrevet på
3 år. Jeg har ikke regnet servere og nettilslutning med her. Det skal
selvføgelig med, så det er et meget groft overslag. Så nej, jeg er ikke så
naiv, at jeg tror at man sætte en hard disk ind i den klare blå luft også
kører den

> Der er tale om langt, langt dyrere Mb i sådan et setup end de priser, du
> og jeg arbejder med.

Se ovenfor.
Mvh,
Hans

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-02-08 13:34

Hans Kruse skrev bl.a.:

> [...]
> overvågning/drift per PetaByte (man kan godt regne med at det snarere
> er en mand per 2 PB) og tilsvarende til lokaler og strøm og regnet

Det er jo ikke beregninger, men rene gætterier. Der er ingen som kan udtale
sig sagligt om en fremmede virksomheds indtjeningsevne, uden at kende
virksomhedens omkostninger. Du mangler 117 ukendte faktorer, før du kan
sige noget som helst relevant om en virksomheds breakeven grænse.

Claus

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-02-08 14:10

> [...]
> kende virksomhedens omkostninger. Du mangler 117 ukendte faktorer, før du
> kan sige noget som helst relevant om en virksomheds breakeven grænse.

Som jeg sagde så er det en grov beregning, men jeg tror nu ikke den er helt
ved siden af. Jeg tror størrelsesordenen er nogenlunde deromkring. Hvad er
din beregning på breakeven?
Mvh,
Hans

Fra : Robert Piil

Dato : 04-02-08 16:15

Hans Kruse skrev:

> Som jeg sagde så er det en grov beregning, men jeg tror nu ikke den er helt
> ved siden af. Jeg tror størrelsesordenen er nogenlunde deromkring. Hvad er
> din beregning på breakeven?

Jeg skal ikke begive mig ud i at regne på breakeven, men jeg ved at der
er meget stor forskel på hvad den slags kan drives for. Det kan gøres
*meget* billigere end hvad man lige umiddelbart tror på er muligt,
specielt hvis man specialiserer sig indenfor et veldefineret, ikke alt
for kompliceret område. Om din beregning holder ved jeg ikke, der er
meget store usikkerhedsfaktorer, men helt urealistisk er det ikke.

Robert Piil

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-02-08 09:49

> [...]
> på disk, men som jeg ikke har lager nok til. Så må vi se, hvor langt jeg
> kommer. Jeg synes stadig, at det lyder for godt til at være sandt til kr

Iøvrigt er IDrive Pro samme pris som Mozy og ubegrænset
http://www.idrive.com/.
Mvh,
Hans

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-02-08 12:25

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev

> Iøvrigt er IDrive Pro samme pris som Mozy og ubegrænset
> http://www.idrive.com/.

http://www.siteground.com/ftp-hosting.htm læg mærke til, at der
udtrykkeligt står, at de er 750 Gb plads. I deres betingelser, er der ingen
begrænsninger omtalt.

Og prøv så at se her, hvad de skriver i mail. Først skriver de, at der er
750 Gb til rådighed, men pludselig bliver de begrænset til 5 Gb pr type af
filer:

Tråden starter nedefra. Lager er meget dyrt i den slags systemer, så det er
derfor, jeg er skeptisk. Hvis det lyder for godt til at være sandt, så er
det også sjældent sandt.

*******************

Dear Claus,

Thank you for contacting SiteGround Hosting Services!

I`m sorry for the inconvenience, sir.

Regarding the FTP option of our Shared hosting account (Shared, because
you share the server resources with another users hosted on the same
server), as Nina mentioned we have some limitations regarding the
media files and some limitations regarding the arhive formats as ZIP,
RAR, etc.

We have lots of customers using our servers as file storage, but they
are hosting their files on VPS servers, because of the waived limitations.

That is why I`ve offered you our VPS servers.

May I ask you what kind of files do you plan to host on the FTP account?

And what will be the total size if you can elaborate a bit, please?

Just to mentioned that we do not provide a hosting for a copyrighted
materials/files.

Thank you for your time.

If you have any further questions please do not hesitate to contact us,
we are 24/7 online.

You can reach our life chat via the following link:
http://chat.siteground.com/typeselector.php?l=admin&x=1&deptid=4&

Best regards,
Dimo
SiteGround Sales Team
Toll free phone: +1.800.828.9231
sales@siteground.com
www.siteground.com

Claus Tersgov ??????:

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-02-08 15:22

> [...]
> er derfor, jeg er skeptisk. Hvis det lyder for godt til at være sandt, så

Men hvorfor snakker du om siteground, når jeg taler om IDrive?
http://www.idrive.com/online-backup-features.htm
Mvh,
Hans

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-02-08 14:52

Hans Kruse skrev bl.a.:

> Men hvorfor snakker du om siteground, når jeg taler om IDrive?
> http://www.idrive.com/online-backup-features.htm

Det gør jeg for at vise et konkret eksempel på, at mange af disse firmer
ganske enkelt er fulde af løgn.

Claus

Fra : GRISEN

Dato : 04-02-08 20:51

On Sat, 2 Feb 2008 09:38:40 +0100, "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote:

>Unlimited really means unlimited. We're constantly adding more space to our
>database so we'll be able to keep up with whatever you throw at it.
>
>In other words, if it's on your computer, we back it up.

Eneste problem jeg personligt har med Mozy (og nok også andre on-line backup'er) er NAS og andre netværksdrev.
Som de skriver: "on your computer"
Mozy ser kun lokale diske.
Ingen Netværksdrev.

> Jeg har mere end fyrre timers optagelser, jeg gerne vil have på disk, men som jeg ikke har lager nok til.

Der er måske et andet stort problem for dig, hvis jeg har forstået følgende korrekt:
Du vil kopiere data fra bånd ind på din disk, så Mozy kan tage backup af det?
Så sletter du dataene fra disken, kopierer mere data ind på disken og lader Mozy tage backup af det?
....og så videre?

I starten vil det sikkert gå fint, men Mozy vil registrere at nogle filer er slettet fra din lokale disk, og efter 30 dage bliver de samme filer slettet i Mozys
system.
Dette er bekræftet af Mozy chat support.

*
Jan

Fra : Gunnar Laurhammer

Dato : 01-02-08 18:37

> [...]
> IDrive http://www.idrive.com/
>
> Hvis dine fotos er uvurderlige og du absolut ikke vil miste dem, så er en

Dette er absolutt interesant.

Selv har jeg valgt å kjøpe en rimelig server som kjører med fast IP, og Wake
on Lan. På den måten starter den automatisk opp når jeg aktiverer backup
systemet mitt.
Begge maskinene er knyttet opp mot nettet med 100Mbit fiber connection, og
serveren står hos mine foreldre.
Personlig tror jeg dette er både sikrere, og har mer tilgjengelig plass enn
de fleste andre løsninger. I tillegg kjører serveren RAID løsning, med hot
disk swap, så om den skulle få havari, så er det bare å skifte harddisken
under drift, og og alt innholdet kopieres over automatisk :)

Ja!! det er mye dyrere som invistering, men etter min mening, både bedre og
raske. Det er kun et spørsmål om tilgjenglighet på internettlinjer som er
begrensingen.
Kostnader knyttet til backup er uansett bare en bagatell når man allerede
har invistert for nermere 100k i foto utstyr.. Da ønsker man ikke å risikere
å tape alt en har arbeidet med de siste 4 årene i en brann eller
harddiskcrash.

mvh
Gunnar Laurhammer

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-02-08 17:10

"Gunnar Laurhammer" <gunnar.laurhammer@haugnett.no> wrote in message

> [...]
> har invistert for nermere 100k i foto utstyr.. Da ønsker man ikke å
> risikere å tape alt en har arbeidet med de siste 4 årene i en brann eller

Jeg er enig i det sidste, absolut. Derfor har jeg indtil nu arbejdet med 2
kopier af de originale data på USB HD, hvor den 3de kopi kan placeres et
andet sted. Om Mozy er en god eller fårlig løsning må nok vurderes ud fra
hvor meget man løbende skal have backet op. Hvis jeg kommer hjem fra en
fotorejse, så har jeg typisk en 10-15GB med hjem. Det tager et par dage at
backe op med Mozy, så det synes jeg er en fin løsning. Men er der et
misforhold mellem den hastighed man har til rådighed og den mængde data, der
løbende skal backes op, så er disse online løsninger klart ikke realistiske.
Helt ærligt synes jeg din løsning er besværlig og dyr ift. en online
service.
Mvh,
Hans

Fra : Christen Fihl

Dato : 04-02-08 00:41

Fandt lige Amazon's Simple Storage Service (S3)

http://www.amazon.com/s3 (=>
http://www.amazon.com/gp/browse.html?node=16427261 )

Der er (små) priser på alt: lagring, transport...

Front-end hertil, såvidt jeg forstår det
http://s3bk.com (=> http://www.maluke.com/software/s3-backup)

en anden front: http://www.jungledisk.com/

En brugers blog (lang diskution om emnet)
http://jeremy.zawodny.com/blog/archives/007624.html

PS: x-post i dk.edb.internet og dk.fritid.foto

Christen

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-02-08 01:10

"Christen Fihl" <look_at_HSPascal.fihl.net@nospam.plz> wrote in message
> [...]
> http://s3bk.com (=> http://www.maluke.com/software/s3-backup)
>
> en anden front: http://www.jungledisk.com/
>
> En brugers blog (lang diskution om emnet)

S3 koster 0,15$/måned (Europa 0,18$/måned) og så er der omkostninger for
datatransmission oveni. Dvs. alene lagringsomkostninger bliver billigere på
Mozy hvis man har mere end 33GB lagret.
Mvh,
Hans

Fra : Søren Reinke

Dato : 04-02-08 02:03

Hans Kruse wrote:

> [...]
> datatransmission oveni. Dvs. alene lagringsomkostninger bliver billigere på

hvordan får du Mozy til at blive billigere ?

Det tager så vidt jeg kan se på https://mozy.com/pro/pricing 0.5$ per
GB, Amazon kun 0.18$ per GB

Ved du forresten om de forskellige steder, bre bliver som en folder
under Windows ? Altså så man f.eks. kan anvende Total Commander til at
flytte filer med.

/Søren

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-02-08 10:38

Søren Reinke wrote:

> hvordan får du Mozy til at blive billigere ?
>
> Det tager så vidt jeg kan se på https://mozy.com/pro/pricing 0.5$ per
> GB, Amazon kun 0.18$ per GB

Fordi jeg regner med MozyHome til 4,95$/år ubegrænset backup.

> Ved du forresten om de forskellige steder, bre bliver som en folder
> under Windows ? Altså så man f.eks. kan anvende Total Commander til at
> flytte filer med.

Nej, efter at have set MozyHome i aktion ville jeg ikke drømme om at flytte
filer selv. Man kan selv clicke af hvilke files og foldere, der skal backes
op og det sker automatisk. Der flyttes kun de dele af en fil, der er
modificeret. F.eks. er Outlook PST files typisk nogen, der bliver
modificeret selv når Outlook bare åbner en sådan fil uden at man lægger nye
mails ind. Mozy finder de dele, der er modificeret og flytter kun det. For
foto kunne det samme være relevant, hvis man ændre exif info i RAW files
f.eks. via Lightroom. I så tilfælde vil kun den bid af RAW filen, som er
modificeret bliver backet op (forudsat selvfølgelig at RAW filen tidligere
er backet op). Jeg tænkte også at jeg ville bruge mit foretrukne
synkroniseringsprogram til USB HD (SureSynch), men har jeg helt forladt.
Desuden kan MozyHome tåle at blive afbrudt nårsomhelst af reboot, standby,
etc.
Mvh,
Hans

Fra : Per

Dato : 04-02-08 21:54

> Fordi jeg regner med MozyHome til 4,95$/år ubegrænset backup.

Du mener vist pr måned ;)

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-02-08 22:04

> Du mener vist pr måned ;)
Ja, selvfølgelig.
Mvh,
hans

Fra : Søren Reinke

Dato : 04-02-08 23:57

Hans Kruse wrote:

> Fordi jeg regner med MozyHome til 4,95$/år ubegrænset backup.

Ahh så giver det mening :)

> [...]
> Desuden kan MozyHome tåle at blive afbrudt nårsomhelst af reboot, standby,

Hmm se det lyder jo rigtigt smart.

Har du en link til stedet med den bedre pris end det jeg fandt ?

Tror seriøst jeg kunne finde på at investere i det.
Har de forresten en client til linux også ? Har nemlig en linux
webserver som jeg da også godt kunne tænke mig at back'e up.

På forhånd tak
Søren Reinke som om 2 dage skal til Malta for at dykke

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-02-08 00:38

Søren Reinke wrote:

> Ahh så giver det mening :)

Ja, specielt hvis vi skriver per måned

> Hmm se det lyder jo rigtigt smart.
>
> Har du en link til stedet med den bedre pris end det jeg fandt ?

Du kan nemt se her hvad det koster
http://mozy.com/home og http://mozy.com/pro/pricing

> Tror seriøst jeg kunne finde på at investere i det.
> Har de forresten en client til linux også ? Har nemlig en linux
> webserver som jeg da også godt kunne tænke mig at back'e up.

http://mozy.com/pro/comparison
Jeg er ikke faldet over nogen service, der undersøtter Linux.

> På forhånd tak
> Søren Reinke som om 2 dage skal til Malta for at dykke

Det lyder mere spændende.
Mvh,
Hans

Fra : Søren Reinke

Dato : 05-02-08 00:45

Hans Kruse wrote:

> [...]
>
> http://mozy.com/pro/comparison
> Jeg er ikke faldet over nogen service, der undersøtter Linux.

Mange tak for dine links :) jeg kigger på det :)

> Det lyder mere spændende.

Tro mig jeg glæder mig også :)

/Søren

Fra : Ole Bole

Dato : 05-02-08 12:01

På forhånd tak
Søren Reinke som om 2 dage skal til Malta for at dykke

hmmm - skumle - og hvad skulle vi så lige bruge den oplysning til.......

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-02-08 16:54

> [...]
> bliver backet op (forudsat selvfølgelig at RAW filen tidligere er backet

Jeg må lige korrigere mig selv her. Lightroom skriver ikke sådanne data
tilbage i RAW filen. Det sker i Lightroom databasen og i XMP files, hvis man
har det slået til i options.
Mvh,
Hans

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-02-08 13:37

Søren Reinke skrev bl.a.:

> Ved du forresten om de forskellige steder, bre bliver som en folder
> under Windows ? Altså så man f.eks. kan anvende Total Commander til at
> flytte filer med.

De tvivler jeg på, at du kan nogen steder. De anvender ikke FTP, men en
særlig protokol, og filer gemmes i en database ikke bare på en almindelig
harddisk. Ellers er det alt for dyrt at videudvikle.

Claus

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 04-02-08 19:35

Claus Tersgov wrote:
> De tvivler jeg på, at du kan nogen steder. De anvender ikke FTP,
> men en særlig protokol, og filer gemmes i en database ikke bare på
> en almindelig harddisk. Ellers er det alt for dyrt at videudvikle.

Hvad de anvender til selve filopbevaringen er forhåbentligt ganske
uafhængigt af hvad brugeren præsenteres for. Der er intet teknisk til
hindring for at lave tricket med en folder under Windows og laver man
det ordentligt kan der også bruges den fikse overførsel som Hans
snakker om.

En hurtig søgning på FTP og virtuel drev gav f.eks.
http://thinkabdul.com/2007/08/06/ftp-drive-free-utility-to-mount-ftp-
server-as-local-hard-disk-drive-on-windows-vistaxp-view-ftp-
directories-in-folder-structure/
Et remote-backup-firma kunne lave noget lignende ovenpå deres protokol.

Fra : Per

Dato : 06-02-08 13:37

Jeg har indset at det egentlig er smart nok og har oprettet en gratis 2GB
hos idrive. Jeg har valgt at tage backup af mine outlook 2007 filer, men det
virker jo så kun hvis Outlook ikke har været startet efter opstart.

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-02-08 14:40

> Jeg har indset at det egentlig er smart nok og har oprettet en gratis 2GB
> hos idrive. Jeg har valgt at tage backup af mine outlook 2007 filer, men
> det virker jo så kun hvis Outlook ikke har været startet efter opstart.

Jeg går ud fra, at du mener, at hvis Outlook kører samtidig med backup og
der opdateres i Outlook filen, så stoler du ikke på, at backup systemet har
taget højde for det. Ja, det er jo et godt spørgsmål.....Det sikreste er
klart at undgå at opdatere mens backup står på. Har du set på den ekstra
feature, der findes på IDriv: CDP? Du kunne jo spørge dem, hvordan de sikrer
en konsistent backup af Outlook PST files mens Outlook kører.

Folk der kender lidt til databaser ved jo at når man tager en online backup
så er det en såkaldt fuzzy (ikke konsistent) kopi, som tages mens databasen
bliver opdateret. For at lave recovery på en sådan database file skal
database loggen findes siden online dump og en roll forward skal så køres
for at få en kosistent version af den pågældende database/databasefile.

Det er af netop denne årsag, at jeg IKKE har inkluderet Lightroom databasen
i min backup og kun Lightroom backups (som LR tager efter brugerens ønsker).
Dem tager jeg så relativt hyppigt og sletter gamle backups.
Mvh,
Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-02-08 01:27

> [...]
> hos idrive. Jeg har valgt at tage backup af mine outlook 2007 filer, men
> det virker jo så kun hvis Outlook ikke har været startet efter opstart.
Jeg har gravet lidt i det med Outlook og åbne PST filer under backup. Det
viser sig at Mozy bruger Microsoft Volume Shadow Copy Service
(http://technet2.microsoft.com/windowsserver/en/library/2b0d2457-b7d8-42c3-b6c9-59c145b7765f1033.mspx?mfr=true)
og iflg. http://www.attix5.com/onlinehelp/dl/dl/vss.htm er Outlook
kompatibel med VSS. Jeg har også sendt en mail til Mozy support for at
spørge og de oplyste at Mozy bruger VSS. Jeg spurgte så igen om Outlook kan
være åben mens der backes op og de har de ikke svaret på endnu. Men det ser
ud til at være ok. Jeg vil tro at IDrive bruger samme metode, da det
åbenbart en standardmetoden under Windows.
Man skal dog være klart over at der er applikationer, der ikke er VSS
kompatible! Så det er klogt ikke at regne med, f.eks. at man kan backe
Lightroom databasen op mens Lightroom kører, men det kan jo undersøges.
Mvh,
Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-02-08 11:22

> [...]
> backes op og de har de ikke svaret på endnu. Men det ser ud til at være
> ok. Jeg vil tro at IDrive bruger samme metode, da det åbenbart en

Jeg har nu fået bekræftende svar fra Mozy om at man kan have Outlook kørende
med åbne PST filer mens der backes op. Det skyldes altså at Outlook er VSS
kompatibel og tillader, at der bliver flushet buffere, etc. for at shadow
kopieringen kan foretages. Jeg vil da anbefale at checke med IDrive om det
er det samme der.
Mvh,
Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-02-08 11:40

> [...]
> for at shadow kopieringen kan foretages. Jeg vil da anbefale at checke med

Jeg glemte at nævnte at jeg har lavet en support case til Adobe omkring
Lightroom og VSS kompatibilitet. Jeg skal nok rapportere tilbage, hvis jeg
får et (nyttigt) svar.
Mvh,
Hans

Fra : Per

Dato : 07-02-08 13:21

Tak for info. Jeg har lige opdaget, at der er en funktion i iDrive classic
hvor man kan enable backup af åbne filer som f.eks. Outlook.pst.

Men en ting der undrer mig er, at de skriver ang. løbende backup, at det kun
er filer på under 50MB der medtages? Betyder det så at Outlook.pst ikke er
med?

"The Enable Continuous Backup option provides the flexibility to the IDrive
application to automatically recognize and perform the backup of files and
folders that have recently been updated (within the last 10 minutes).

This option performs backup of files that are less than 50 MB size. The
backups performed are incremental in nature (only the modified portions of
the files would be backed up instead of backing up the entire file content)
and each file is backed up as separate version thereby giving users the
flexibility to view /restore the latest 30 versions. Full backup is
performed for newly created files and those files that have not been backed
up previously."

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-02-08 13:42

> [...]
>
> Men en ting der undrer mig er, at de skriver ang. løbende backup, at det
> kun er filer på under 50MB der medtages? Betyder det så at Outlook.pst

Jeg synes du skal kontakte IDrive angående disse sprøgsmål for at få dem
afklaret. Mozy har ikke samme CDP funktion, som IDrive, men til gengæld kan
jeg sætte op, hvor mange gange om dagen jeg vil have lavet backup. På min
laptop, hvor min mail findes og hvor den største PST file er knapt en GB
sker backup med en upload på nogle få MB og køer på et par minutter. Total
backup på den maskine er på 9,8GB.
Mvh,
Hans

Fra : Peter Anker

Dato : 17-02-08 13:28

Hej gruppe
Jeg har siddet og rodet med hhv. Mozy og Idrive.

Mozy har den ulempe at de sletter filer der ikke er på min computer når der
er gået 30 dage og det er træls.

Ved nogen af jer om Idrive har den samme regel?

Den regel medfører jo så at man ikke akn have storage, men kun backup. Og
det er i mit tilfælde en mangel.

Peter Anker

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-02-08 17:08

"Peter Anker" <snyd@snyd.snyd> wrote in message
> Mozy har den ulempe at de sletter filer der ikke er på min computer når
> der er gået 30 dage og det er træls.
>
> Ved nogen af jer om Idrive har den samme regel?

Det står såmænd på forsiden http://www.idrive.com/
Mvh,
Hans

Fra : Peter Anker

Dato : 17-02-08 19:36

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Det står såmænd på forsiden http://www.idrive.com/
> Mvh,
> Hans

det har du såmen ret i når man scroller lidt dernedad..... skuso - som
italiakkerne siger

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-02-08 22:34

> Hvis dine fotos er uvurderlige og du absolut ikke vil miste dem, så er en
> online backup overvejelsen værd.

En opdatering om, hvordan det er gået for mig.

Jeg har sat de to laptops vi har til at køre backup på alle dokumenter,
e-mail etc. og i løbet af få dage var den basale backup kørt (5-8GB/maskine)
og derefter var det kun incrementale backups, som typisk tager nogle få
minutter. I princippet kører det problemløst, men der er tilfælde, hvor den
mekanisme, der udnyttes i Windows åbenbart ikke altid kan køre og i så
tilfælde blive Mozy backuppen ikke kørt. Det kan kræve en restart af
Windows. Man skal altså se efter en gang imellem om hvornår sdiste backup er
kørt.

På min desktop, hvor alle fotos findes, startede jeg backuppen efter at de
to første var på plads og jeg er nu oppe på omkring 110GB. Det har kørt
problemløst og der er ikke kommet reaktioner fra Mozy af nogen art (sådan
som der var nogen der ville tro). Tværtimod har der været fornuftige svar på
de spørgsmål, jeg har stillet. F.eks. hvordan åbne files håndteres, etc. Mit
spørgsmål til Adobe om Lightroom er ikke blevet besvaret endnu. Jeg tvivler
også på at Lightroom er kompatibel med Windows VSS. Min søn har prøvet Mozy
på en 20/20 internet opkobling og der kørte Mozy backuppen med en upload på
2MB/sec. Min triller af sted med omkring en 7-800Kbps, så et hurtigt
bredbånd er naturligvis at foretrække. Som nævnt er den alternative service
IDrive, som jeg ikke har prøvet.
Mvh,
Hans