Problemer med Microplane
Fra : -V-

Dato : 30-01-08 12:32

For nogle år siden fik jeg et Microplane rivejern, som jeg blev så
glad for at jeg købte mig et sæt med to, og forærede det gamle væk.

Nu er det ene af de nye rivejern (sådan et:
http://store.microplaneintl.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=35019E)
imidlertid gået i udu, fordi den gennemsigtige plasticramme er
krakeleret utallige steder og derefter knækket lige over håndtaget, da
jeg tog det ud af opvaskeren.

Er der nogle af jer som har oplevet samme problemer?

-V-

Fra : Bjarne Holm Lorenzen

Dato : 30-01-08 22:12

On Wed, 30 Jan 2008 11:32:10 -0800 (PST), -V- <valdemarj@gmail.com>
wrote:

> [...]
>jeg tog det ud af opvaskeren.
>
>Er der nogle af jer som har oplevet samme problemer?

Nope, men jeg kommer ikke min Microplane i opvaskeren, min erfaring er
at Knive og emner som er lavet af forskellige materialer ikke klarer
turen i opvaskeren særligt godt.

Knive fordi maskinopvaskemidlet er hårde ved knivens æg, og derfor
også de knivæg som er på en Microplane.
Emner af flere materialer kommer ikke i opvaskeren fordi de
forskellige materialer opfører sig forskelligt når de opvarmes
Dette er min "livskundskab" på området der er sikkert andre som har en
anden erfaring eller andre "fordumme" på området, og sig endeligt
frem... :)

/Bjarne

Fra : Jens Axel Soegaard

Dato : 31-01-08 00:42

Bjarne Holm Lorenzen skrev:

> Knive fordi maskinopvaskemidlet er hårde ved knivens æg, ...

Det lyder umiddelbart mystisk - at det skulle være opvaskemidlets
skyld. Har du en kilde?

Jeg ville tro, at opvaskemaskinens vandstråler var synderen.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-01-08 13:11

"Jens Axel Soegaard" <invalid@soegaard.net> skrev i en meddelelse

> Det lyder umiddelbart mystisk - at det skulle være opvaskemidlets
> skyld.

Det lyder da plausibelt. Der er vist da slibemiddel i de fleste
opvaskemidler.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 31-01-08 13:35

Hej Jens

> Det lyder da plausibelt. Der er vist da slibemiddel i de fleste
> opvaskemidler.

Og så er der salt i, salt, varme, vand og metaller af forskellig art
er en uheldig kombination.

--
Mvh Max

Fra : Jens Axel Soegaard

Dato : 31-01-08 23:52

Max skrev:
> Hej Jens

> Og så er der salt i, salt, varme, vand og metaller af forskellig art
> er en uheldig kombination.

Salt er ikke godt. Jeg har ikke kunne finde forsøgsresultater,
men denne liste ser troværdig ud.

http://www.edgecraft.com/tips_myth_all.html

20 Stainless steel knives can be washed in the dishwasher.

Washing sharp knives in the dishwasher can be hazardous to the knife,
the dishwasher and the cook! It is too easy to reach into a dishwasher
and get a nasty cut. Sharp knives can knick plastic-coated wire shelves
and other utensils.

The force of the water can dull knife-edges by pushing them against
shelves or utensils. The combination of hot water and the chemicals in
dishwasher detergent can leave stains on stainless steel cutlery that
comes in contact with silver or silver-plated flatware or copper. (These
stains don't effect the knife's performance.)

Andre sider nævner at typen af knivblad er afgørende for om
opvaskemidlet skader kniven eller ej.

Under alle omstændigheder (om det er opvaskemidlet eller ej)
er det en dårlig ide, at komme gode knive i opvaskemaskinen.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Bjarne Holm Lorenzen

Dato : 31-01-08 13:58

On Thu, 31 Jan 2008 00:42:10 +0100, Jens Axel Soegaard
<invalid@soegaard.net> wrote:

>Det lyder umiddelbart mystisk - at det skulle være opvaskemidlets
>skyld. Har du en kilde?
Jeg har ingen kilde det er min egen erfaring/oplevelse/latin om du
vil... :) Jeg kan tage fejl, men jeg er helt klart af den opfattelse
at mine knive bliver sløve af at komme i opvaskeren, og ydermere vil
de efter længere tid/mange ture løsne sig de hvor tangen er hæftet i
skæftet.

Men der må helt sikkert være flere i gruppen som kan forklare mere i
detaljer hvad der sker, både med emner af sammensatte materialer og
knivenes æg.

/Bjarne

Fra : Jens Axel Soegaard

Dato : 31-01-08 23:53

Bjarne Holm Lorenzen skrev:

> [...]
> at mine knive bliver sløve af at komme i opvaskeren, og ydermere vil
> de efter længere tid/mange ture løsne sig de hvor tangen er hæftet i

Det er jeg ikke i tvivl om. Det var mere om det opvaskemidlet, der
var afgørende.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : tutmarie@gmail.com

Dato : 01-02-08 07:53

On 30 Jan., 20:32, -V- <valdemarj@gmail.com> wrote:
> [...]
> jeg tog det ud af opvaskeren.
>
> Er der nogle af jer som har oplevet samme problemer?

Ja, jeg har for nylig oplevet nøjagtig det samme. Vores knækkede
desværre bare lige hen over en chiliret, da vi skulle rive muskatnød.
Det betød, at vi ikke vidste, om der var kommet små plastfragmenter i
maden. Øv.

Jeg tog rivejernet med til forhandleren, som solgte mig det (for nok
et par år siden), og beklagede min nød. Der står jo direkte på
emballagen til rivejernene, at de kan tåle opvaskemaskine, og så skal
de jo ikke gå i stykker af det. Jeg fik et nyt, men ekspedienten bad
mig også love aldrig at komme det i opvaskeren.

I øvrigt tror jeg, at Bjarne har ret i, at de forskellige materialer
reagerer forskelligt. Og hårdt plast bliver åbenbart skrøbeligt med
tiden. Men det er da r--irriterende!

Jeg vil også lige tilføje, at vi lige har måttet returnere noget
"dishwasher safe"-bestik fra Ikea, da det begyndte at ruste allerede
efter to ganges vask. Fordi det selv afgav flyverrust fra bl.a.
skærene! Hvordan får man så bestik, der ikke ruster i opvaskeren...?

Fra : padre

Dato : 02-02-08 14:11

<tutmarie@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

>efter to ganges vask. Fordi det selv afgav flyverrust fra bl.a.
>skærene! Hvordan får man så bestik, der ikke ruster i opvaskeren...?

Georg Jensens "Arne Jacobsen" ruster ikke i opvaskemaskine.

--
padre
"Don't you know there ain't no Devil

Fra : -V-

Dato : 04-02-08 03:28

On 1 Feb., 15:52, tutma...@gmail.com wrote:

> [...]
> de jo ikke gå i stykker af det. Jeg fik et nyt, men ekspedienten bad
> mig også love aldrig at komme det i opvaskeren.

Tak for svar.

Det var selvfølgelig en mulighed at kontakte firmaet, og håbe på at de
sender et nyt jern.

Ikke at vaske det i opvaskeren er nok ikke en option, for det er
skisme besværligt at rense i hånden - hvor meget jeg end elsker det
rivejern.

-V-

Fra : tutmarie@gmail.com

Dato : 05-02-08 03:59

> Ikke at vaske det i opvaskeren er nok ikke en option, for det er
> skisme besværligt at rense i hånden - hvor meget jeg end elsker det
> rivejern.
>
> -V-

Det kan jeg godt forstå, og de påstår jo også, at det kan tåle det..
God ide at kontakte producenten eller importøren. Og jeg må sige, at
jeg nu elsker det rivejern en smule mindre, netop på grund af at det
ikke kan holde til almindelig brug iht. producentens beskrivelser.

/Tut