|
| Grundjustering af tomgangsdyser Fra : Palle |
Dato : 28-01-08 11:31 |
|
Hej i gruppen.
En ven har overtalt mig at til at overhale hans carbs siddende på en Suzuki
VS 700 fra 1986.
Desværre har op til flere skruet på tomgangsdyserne, derfor vil jeg gerne
som udgangspunkt sætte dem på
fabrikkens forslag. Men Haynes skriver blot "preset from factory". Er der
nogen der har et godt bud på antal omgange?
MVH
Palle
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (28-01-2008)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 28-01-08 19:47 |
|
> En ven har overtalt mig at til at overhale hans carbs siddende på en
> Suzuki VS 700 fra 1986.
> Desværre har op til flere skruet på tomgangsdyserne, derfor vil jeg
> gerne som udgangspunkt sætte dem på
> fabrikkens forslag. Men Haynes skriver blot "preset from factory". Er
> der nogen der har et godt bud på antal omgange?
Hej Palle
Du skriver tomgangsdyserne, men mener helt bestemt
tomgangsblandingsskruerne, også kaldet CO skruerne. De skal stå mellem 1
og 3 omgange ud. Jeg ville starte med 2 omgange hvis jeg ikke har nogen
reference. skal de længere ind end 1 omgang ud skal man gå en størrelse
ned i tomgangsdyse. Skal de længere ud end 3 omgange skal man gå et
nummer op i tomgangsdyse.
--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk
| |
Palle (29-01-2008)
| Kommentar Fra : Palle |
Dato : 29-01-08 10:41 |
|
"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:479e2316$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
>> En ven har overtalt mig at til at overhale hans carbs siddende på en
>> Suzuki VS 700 fra 1986.
>> Desværre har op til flere skruet på tomgangsdyserne, derfor vil jeg gerne
>> som udgangspunkt sætte dem på
>> fabrikkens forslag. Men Haynes skriver blot "preset from factory". Er der
>> nogen der har et godt bud på antal omgange?
>
> Hej Palle
>
> Du skriver tomgangsdyserne, men mener helt bestemt
> tomgangsblandingsskruerne, også kaldet CO skruerne. De skal stå mellem 1
> og 3 omgange ud. Jeg ville starte med 2 omgange hvis jeg ikke har nogen
> reference. skal de længere ind end 1 omgang ud skal man gå en størrelse
> ned i tomgangsdyse. Skal de længere ud end 3 omgange skal man gå et nummer
> op i tomgangsdyse.
>
> --
> Jens Jacob Bager Jensen
> CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95
> Polyteknisk MC og Ténéré.dk
>
Jep, den er jeg med på. Men for min egen Dragstar skriver Yamaha 2,5 omgange
med standarddyser, andre skriver noget tilsvarende. Da jeg ikke har den
originale manual, tænkte jeg at andre muligvis havde en sådan liggende og
kunne fortælle hvad fabrikkens oplysninger var.
mvh
Palle
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (29-01-2008)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 29-01-08 11:07 |
|
>> De skal stå mellem 1 og 3 omgange ud.
> Jep, den er jeg med på. Men for min egen Dragstar skriver Yamaha 2,5
> omgange med standarddyser, andre skriver noget tilsvarende.
Hej Palle
Det fabrikken skriver er udgangspunkt for justering. Altså kan 1,5 - 2 -
2,5 i paksis være lige rigtigt. Min erfaring siger at er man inden for
en ½ omgang af det optimale kører det hele fint. Man justerer CO skruer
således:
Kør maskinen driftsvarm. Skru tomgangs dysen ind og ud til man mærker
hvor motoren går med de højeste omdrejnigner i tomgang. Her går den
bedst. Skal de længere ind end 1 omgang ud skal man gå en størrelse ned
i tomgangsdyse. Skal de længere ud end 3 omgange skal man gå et nummer
op i tomgangsdyse og starter forfra. Når man har fundet den højeste
tomgang skruer man CO skruen lidt ind (½ omgang) igen. Andre siger en ½
omgang ud fra det punkt tomgang begyder at falde men resultatet er det
samme. Sker der ikke noget når man skruer på CO skruen er der enten
falsk luft, en fejl i tomgangssystemet (knækket spids på skruen eller
noget) eller også er man så langt fra den optimale indstilling at den
lille justering man kan lave på CO skruen ikke betyder noget.
--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk
| |
|
|