Skudbane
Fra : Aksel Pedersen

Dato : 28-01-08 17:22

Måske ret off-topic, men jeg kan ikke finde ud af hvor ellers.

For at holde krager og skader på passende afstand har jeg købt et godt,
kraftigt luftgevær.

Jeg ved ikke, hvor langt et sådant våben rækker. Jeg ville jo nødigt skyde
hatten af naboen. Kuglens udgangshastighed er godt 200m/sek, men hvor meget
daler kuglen i de efterfølgende sekunder?

Råd om passende steder at lede efter svar herpå imøde ses med taknemlighed.

Mvh
Aksel

Fra : Ivar Holm

Dato : 28-01-08 17:35

Hallo Aksel.

For at skyde fugle, så skal du have jagttegn. For at skyde skader og råger
skal du endvidere, mig bekendt, have en tilladelse til regulering af
skadevoldende vildt. Det er 16 år siden, at jeg holdt op med at gå på jagt,
men jeg mindes også bestemmelser om jagtarealets minimumstørrelse. Er du på
vej ud i noget grisefy??

Ivar Holm

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 28-01-08 17:37

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> meget daler kuglen i de efterfølgende sekunder?
>
> Råd om passende steder at lede efter svar herpå imøde ses med

Jeg mener at det er svineri og dyrplageri at skyde store fugle som det du
nævner med et luftgevær. Det vil blot føre til anskydninger med en pinefuld
til følge.
Selvom du ikke kan lide disse fugle synes jeg at du skal tænke over om det
er rimeligt at pine dem ihjel?
Desuden er 200 m/sec ikke noget særligt kraftigt gevær.
Og endeligt kræver det jagttegn at skyde dyr ligegyldigt hvilket våben du
bruger.

Steen .

Fra : Preben Andersen

Dato : 28-01-08 17:38

> [...]
> hvor meget daler kuglen i de efterfølgende sekunder?
>
> Råd om passende steder at lede efter svar herpå imøde ses med

Jeg tror ikke du skal bekymre dig så meget om ballistik med mindre du
har jagttegn. Og selv om du har, må du ikke jage med et luftgevær.

mvh/Preben

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 28-01-08 18:30

>Og selv om du har, må du ikke jage med et luftgevær.

Det passer ikke. Du må jage duer og regulere visse former for fugle, dog
skal du op i en 5,5 mm kugle eller 6,35 !

Fra : Leonard

Dato : 28-01-08 18:40

On Mon, 28 Jan 2008 18:30:21 +0100, Fidolinux.dk wrote:

> Det passer ikke. Du må jage duer og regulere visse former for fugle, dog
> skal du op i en 5,5 mm kugle eller 6,35 !

Må man gøre det uden jagttegn?
Er der kugler i et luftgevær?
- jeg troede det var et hagl.

--
Leonard

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 28-01-08 18:51

> Må man gøre det uden jagttegn?

Står der det ? Du må self ikke jage uden tegnet

> Er der kugler i et luftgevær?
> - jeg troede det var et hagl.

Karl smart ;)

Fra : Leonard

Dato : 28-01-08 19:20

On Mon, 28 Jan 2008 18:51:07 +0100, Fidolinux.dk wrote:

> Står der det ? Du må self ikke jage uden tegnet

Nej, det står der ikke noget om i dit indlæg, det er derfor jeg spørger.

> Karl smart ;)

Det var ikke meningen at spille smart, jeg spørger af uvidenhed.
Jeg har hverken luftgevær, jagttegn eller krager jeg vil af med.
Jeg nøjes med en mår på loftet og en mårfælde, som jeg får naboen til at
tømme, når han har skudt måren med sin salonriffel - han har nemlig
jagttegn og ved hvordan det skal gøres.

--
Leonard

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-01-08 19:28

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev

> Det var ikke meningen at spille smart, jeg spørger af uvidenhed.

De kaldes normalt for hagl, selvom der da findes luftgeværer der skyder med
kugler (galtløbede skydetelts-).

Projektiler kaldes oftest kugler, uanset hvor aflange og tilspidsede de
ellers måtte være.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 28-01-08 19:49

Hej Preben

> De kaldes normalt for hagl, selvom der da findes luftgeværer der
> skyder med kugler (galtløbede skydetelts-).

Det sjove er så at de hagl der er i haglpatroner, ja det er kugler :)

--
Mvh Max

Fra : Holst

Dato : 28-01-08 17:50

Aksel Pedersen wrote:

> [...]
> daler kuglen i de efterfølgende sekunder?
>
> Råd om passende steder at lede efter svar herpå imøde ses med taknemlighed.

De andre er kommet med de "moralske" svar. Vil du have et egentligt svar
på dit spørgsmål, kunne du prøve at spørge i news:dk.videnskab

Fra : MOnz

Dato : 28-01-08 18:28

1
Det er oget sludder at man ikke kan/må bruge et luftgevær til fugle
også store fugle
Feks. har FX Monsson en udgang på næsten 300 meter /sek
og bruges af flere til skadedyrsbekæmpelse

set evt på dette link
http://www.nordisk-forum.dk/

monz

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 29-01-08 20:54

> De andre er kommet med de "moralske" svar. Vil du have et egentligt svar
> på dit spørgsmål, kunne du prøve at spørge i news:dk.videnskab

Det har jeg lige gjort, tak for rådet.
Og tak for, at du hverken truede mig med bøde eller fængsel!
Mvh
Aksel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-01-08 18:41

> [...]
meget
> daler kuglen i de efterfølgende sekunder?

Det finder du kun ud af ved at prøve at skyde på forskellige afstande. Den
viden du får der, kan du bruge til at sætte en max. rimelig skudafstand,
idet du skal huske at jo mere man skyder opad, jo højere sidder haglet i
forhold til det til vandret indstillede træfpunkt. Så det skal du også
teste. Hvis du vil fortsætte et godt naboskab, skal du enten kun skyde
lodret, eller have fast kuglefang (det er jorden ikke, da kuglen kan
smutte). Et luftgevær er ikke farligt på ret lang afstand, men et øje er der
jo til enhver tid mulighed for at beskadige. Regn ikke med skudafstande over
ca. ti meter, hvis skaden skal dø.
--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : MOnz

Dato : 28-01-08 19:33

10 meter

man kan sagtens gå længere udf

Jen har en FX moonson

Og på 30 meter knalder den igennem 2 stk 16 mm vandfast krydsfiner unden
problemer
det er en 5,5 mm. 300 m/sek Pcpér med tryk på 225 bar.

Så op til 40-50 meter med evt kikkert så dør den sgu 100%

monz

Fra : Max

Dato : 28-01-08 19:14

Hej Aksel

> Råd om passende steder at lede efter svar herpå imøde ses med
> taknemlighed.

Sund fornuft siger at kan man ikke se hvor kuglen ender,
ja så skyder man ikke.

--
Mvh Max

Fra : Michael Nielsen

Dato : 28-01-08 20:23

Utrolig så kloge i alle er....... Der er nogle ganske simple regeler som
skal overholdes.....

Du skal have et jagttegn for at skyde fugle med dit gevær og så kræver
jagtloven kaliber 5.5mm .22 som minimum og en udgangs hastighed på 150ms.
Det er jeg overbevist om at dit gevær ikke har.

Derudover er jagt inden for bymæsig bebyggelse ikke lovligt uden en speciel
tilladelse fra politimesteren.....

Du er godt igang med at overtræde det hele, og vil uden at vide det stå til
en kæmpe bøde eller fængsel

Michael ( indehaver af jagttegn )

Fra : SB

Dato : 28-01-08 20:38

"Michael Nielsen" <m.oestergaardSPAM@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> speciel tilladelse fra politimesteren.....
>
> Du er godt igang med at overtræde det hele, og vil uden at vide det stå

Hvor står der at han ikke har et jagttegn og han bor i en by?

Søren
som i 1976 skød måger på naboes ladetag med sit diana 35 med ektra skiver
bag fjederen og kikkertsigte

Fra : Michael Nielsen

Dato : 28-01-08 22:24

> Hvor står der at han ikke har et jagttegn og han bor i en by?

Klip"
[...]

Dettte spørgsmål taler vist for sig selv og besvarer dit spørgsmål.....

Fra : MOnz

Dato : 28-01-08 23:14

Man regner jo effekten ud i joule

Og mange Luftgeværer idag feks. PCPèn
ligger i en kaliber .22 på over 300 m/sek
samt en joule på 50 eller bedre

Så det nogle kaftige banditter vi har
og de kræver ikke jagttegn eller andet
at købe,dog skal man være 18 år.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-01-08 23:36

"Michael Nielsen" <m.oestergaardSPAM@c.dk> skrev
> Jeg ved ikke, hvor langt et sådant våben rækker.

Luftgevær har en meget kort rækkevidde, og for så vidt også en meget lille
afstand hvor det er realistisk at styre hvor meget man skal korrigere i
højden, og at den kan dræbe en fugl..

> Jeg ville jo nødigt skyde
> hatten af naboen. Kuglens udgangshastighed er godt 200m/sek, men hvor
meget
> daler kuglen i de efterfølgende sekunder?

Den daler nøjagtig ligeså hurtigt som den sten man slipper. Problemet er så
at vide hvor langt haglet når væk i samme tidsrum.

Jeg kan fortælle at jeg har prøvet max. flyvelængde af for jagtgeværhagl
(dog mindre), men de flyver totalt ca. 250 m selvom man prøver at skyde opad
i den bedste vinkel. Selvf. vil større hagl gå længere, men altså små hagl
med knap 300 m/sek kommer ikke længere.

En riffelkugle 6,5x55 der er 'god for flere km' kommer ikke længere end at
hvis man skyder 45 grader opad i modvind kan man se kuglen slå ned i vand,
forbavsende kort derfra. (skønsmæssigt max. 1 km). Men brug nu ikke dette
til at tro at våben ikke er farlige, det er de.
--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Armand

Dato : 29-01-08 00:00

Preben Riis Sørensen skrev:
> "Michael Nielsen" <m.oestergaardSPAM@c.dk> skrev

> Den daler nøjagtig ligeså hurtigt som den sten man slipper.

Forudsat at man skyder 100% vandret!

> Jeg kan fortælle at jeg har prøvet max. flyvelængde af for jagtgeværhagl
> (dog mindre), men de flyver totalt ca. 250 m selvom man prøver at skyde opad
> i den bedste vinkel.

Ved (længde-)ultimativ vinkel vil nedslaget være omtrent lodret og da
ikke med mere inerti end alm. fald-inerti for samme hagl!

--
Armand.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-01-08 00:14

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev

> Forudsat at man skyder 100% vandret!

Ja, OK.

> Ved (længde-)ultimativ vinkel vil nedslaget være omtrent lodret og da
> ikke med mere inerti end alm. fald-inerti for samme hagl!

Nej. Det skal blot ikke bruget til at tro at det så er ufarligt.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 28-01-08 20:48

Hej Michael

> Utrolig så kloge i alle er....... Der er nogle ganske simple regeler
> som skal overholdes.....

Hvorfor fortæller du mig det ?

--
Mvh Max

Fra : Bino

Dato : 30-01-08 18:22

> [...]
> speciel tilladelse fra politimesteren.....
>
> Du er godt igang med at overtræde det hele, og vil uden at vide det stå

Jeg fik lige set at folk i denne her gruppe ikke er så kloge
som michael, der åbenbart har jagttegn.
Han burde som jæger opdatere sin viden om lovgivningen , da
mundingshastigheden på 150M/sek
er hævet til 200M/sek og det skete allerede sidste år i september. Med
hensyn til kaliberen så har michael dog ret
at det er min .22 hvis at der er tale om luftvåben

Hilsen Brian

Fra : Jan A.

Dato : 03-02-08 20:39

"Bino" <somplace@somcountry.eu> skrev i en meddelelse

> [...]
> hensyn til kaliberen så har michael dog ret
> at det er min .22 hvis at der er tale om luftvåben

Hvis man er medlem af Danmarks Jægerforbund, får man automatisk relevant
lovændringer at vide i medlemsbladet. Og der er alle jægere vel
medlemmer?!?!

Mvh Jan

Fra : Bino

Dato : 03-02-08 21:34

"Jan A." <affaldspost@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis man er medlem af Danmarks Jægerforbund, får man automatisk relevant
> lovændringer at vide i medlemsbladet. Og der er alle jægere vel
> medlemmer?!?!
>
> Mvh Jan

Jeg ved ikke om michael er . Men det fritager jo ikke en jæger for at selv
holde sig opdateret M.h:t loven.

Jeg er ikke medlem , da jeg ikke gider læse 60 sider hvor de 40 er reklamer.

Hilsen Brian