Undervandshus + udstyr til Nikon D200 ???
Fra : Zaritas

Dato : 29-01-08 08:28

Så er jeg kommet så vidt at jeg har fået valg og købt mig et kamera
til undervandsbilleder..

Da indkøbet af mit Nikon D200 inkl. et 18-200 DX VR har drænet mit
undervandsbudget godt og grundigt vil jeg nu gerne have et par gode
råd om prioritering af de næste indkøb. Jeg har købt det kamera jeg
mener er bedst til undervandsbilleder og et godt allaround objektiv
til billeder over vandet, så havd er næst i rækkefølgen.

Et undervandshus + objektiv + blitz er selvfølgelig det indlysende
svar men hvilke ???

Har kigget lidt rundt på forskellige huse så som subal, sea and sea,
ikelite osv. men har ingen anden praktisk erfaring med andet end et
Canon IXUS i acrylhus, så bordtset selvfølgelig på prisen mellem et
alu-hus og et acryl-hus hvad er forskellene og er aluerne det dobbelte
værd ???

Bør man starte med et 105mm eller et 10,5mm objektiv til almindelige
danske forhold ? eller skal det være noget helt andet ???

Hvad blitz systemer er gode og hvilke arme ???

Tak for kigget og god dag

Fra : Henrik Manley

Dato : 29-01-08 17:10

Til at starte med et godt hus af metal med kontrol til hele kameraet, Subal
er fint. Som første linse ville jeg vælge en 12-24 mm bl 4.0 DX, de næste
hedder nok 10,5 mm og 105 mm så er man dækket ind. Man skal selvfølgelig
også have porte til de linser. Jeg ville vælge en Ikelite blitz fordi det er
dem jeg kender.

Du har købt det billige og nu skal du bare have resten.

--
Henrik Manley
http://bends.dk, email: m@nley.dk

Fra : Søren Reinke

Dato : 29-01-08 22:25

Zaritas wrote:
> Så er jeg kommet så vidt at jeg har fået valg og købt mig et kamera
> til undervandsbilleder..

Stor tillykke du vil elske det kamera (gæt hvad jeg har)

> [...]
> Canon IXUS i acrylhus, så bordtset selvfølgelig på prisen mellem et
> alu-hus og et acryl-hus hvad er forskellene og er aluerne det dobbelte

Jeg har selv samme kamera som dig, med Ikelite's hus samt Ikelite's flash.

Hvis du har deres hus og deres blitz, har du fuld TTL styring af flashen
fra kameraet, og det går livet meget nemmere indtil du ønsker fuld
kontrol over det hele selv.

> Bør man starte med et 105mm eller et 10,5mm objektiv til almindelige
> danske forhold ? eller skal det være noget helt andet ???

Jeg startede selv med et Nikkor 60mm objektiv, det er et rigtigt godt
macro objektiv, som også er nemt at bruge.

Her kan du se eksempler på billeder tager med macro'en:
http://www.dykkeren.dk/Galleriet/Red%20Sea/Liveaboard%20-%20April%202007/index.html

105mm VR skulle efter sigende også være godt men sværere at bruge i starten

Efter denne købte jeg et 12-24 mm vidvinkel objektiv, som jeg også er
super glad for.

Og her med vidvinkel:
http://www.dykkeren.dk/Galleriet/Red%20Sea/Liveaboard%20-%20Maj%202007%20-%20Vragtur/My%20own/index.html

> Hvad blitz systemer er gode og hvilke arme ???

jeg bruger Ikelite flash DS125 med deres arme, virker perfekt sammen med
Ikelite huset.

> Tak for kigget og god dag

Mange tak og i lige måde.

Stort tillykke med det nye legetøj.

Hilsen
Søren Reinke

Fra : Johnny Christensen

Dato : 30-01-08 02:47

D200 er et fint kamera og du skal nok blive glad for det. Både til
undervands og landbaseret brug.

IkeLite huse tilbyder god værdi for pengene og de fleste kommer ikke reelt
ud i nogen anvendelsesområder hvor det ikke kan yde 100%
Ikelite huse kan udvikle stress revner omkring gennemføringer, hvis du
konsekvent dykker meget dybere end deres 60m rating. men ellers er det OK.

Jeg ville kigge efter en løsning i enten plastik eller aluhus som tilbyder
en god forstørrelse af viewfinderen. Hvis det er svært at se noget i
søgeren, så kan alverdens fine optikker og hightech kamera være fuldstændigt
ligegyldigt.
Jeg bruger Sealux aluhus med den store forstørrelses viewfinder, det er dem
som er originalproducenten som Subal, Aquatica osv osv køber deres
viewfinder løsninger hos (og tager 30% mere for at videresælge den)

Jeg har bemærket at der begynder at være muligheder for gode aluhuse til
D200 på brugtmarkedet, måske kunne du gøre en god deal der.
D300 med den's bedre specikationer lokker jo nogle prof fotografer i den
retning. Og en del amatører uden egentlig rigtig behov følger blindt efter.
Det er den første forsigtige forsmag på købers marked.

Blitz: gå efter noget som er håndterbart i størrelsen. Mange falder for
argumentet "større er bedre" men det er bullshit, specielt når vi har
muligheden for at justere lidt på ISO følsomheden under vandet. Det er et
levn fra gamle dage, hvor du havde 36 billeder med fastlagt ISO før du kunne
trylle lidt igen.
Pt bruger jeg gamle manuelle Sea & Sea YS 60 blitz, men overvejer at skifte
til YS110 fordi de har flere gradueringer i lysstyrken. Desuden kan de også
dæmpes mere end hvad jeg bruger nu i forbindelse med lidt højere ISO
indstillinger på kameraet.
--
www.johnnychristensen.com
Inspiration til nordisk dykning

Fra : Zaritas

Dato : 30-01-08 10:53

Tak for jeres gode tips.... I er alle tilsyneladende hardcore
uwfotografer.

Det er meget fine billeder i alle har på jeres hjemmesider. Specielt
er det vist taknemligt at tage billeder i Rødehavet

Jeg kunne nu godt tænke mig at høre mere præsist hvad det er for et
setup du har, Søren, siden vi er kamera-brødre.

Men det med objektivet er åbenbart et åbent spørgsmål... man får vist
svar som man spørger...eller er det virkeligt så individuelt..... og
hvorfår er nogle linser svære at starte med end andre, er det ikke
bare at starte med fuld automatik og så derefter "lege" sig ind i de
forskellige funktioner og muligheder???

Så vit jeg har forstået har mit D200 ITT-L blitz, er det noget man med
fordel kan benytte under vand??? og kræver det evt. specielt gear

Endnu engang tak for de gode råd og god dag

Fra : Ole N.

Dato : 30-01-08 19:36

Hej

Jeg har et canon i et ikelite hus med 2 blitzer. Når du bruger ikelite blitz
og hus, taler kamera og blitz sammen. altså TTL. Du kan også stille
blitzstyrke på undervands huset altså, ligesom du kan gøre på kameraet, og
så kn du jo altid flytte blitzerne tættere på eller længere væk, især ved
makro.Så det er absolut en fordel at have.

Jeg har kun erfaring fra tropiske vande, og har taget både vidvinkel og
makro, og syntes pt at vidvinkel er det som er den største udfordring. Det
er fandme svært

Jeg har en kammerat som har nikon og han er glad for en 18/70 fordi som han
siger der er det hele. Han bruger også en 60mm. som jo går tættere på
prga.cropfaktor.

Hvis du skal købe er digital picture et sted jeg har gode erfaringer med
ellers er der BH photovideo i NY men der er der en masse toldting at tage
hensyn til men stadig billigt.

VH.
Ole

se også www.123hjemmeside.dk/oletine

Fra : Johnny Christensen

Dato : 31-01-08 02:34

http://www.camerasunderwater.co.uk/general/2ndhand/index.html

Der er 2 gode bud på brugt aluhus til D200

Fra : Johnny Christensen

Dato : 31-01-08 02:57

> [...]
>hvorfår er nogle linser svære at starte med end andre, er det ikke
>bare at starte med fuld automatik og så derefter "lege" sig ind i de

For at få anvendelige svar på objektivspørgsmålet. Er du nød til at definere
hvad for en type billeder du ønsker at tage, objektiverne vælges derefter.
Der er som sådan ikke noget "svært" objektiv at starte med. Der er derimod
forkert objektiv i forhold til opgaven.
F.eks hvis du ønsker at tage vidvinkelbilleder under vandet, er du nød til
at finde ud af om det skal være ekstrem vidvinkel eller moderat vidvinkel.
Ekstrem vidvinkel så er det 10,5mm fisheye der anvendes.
Moderat vidvinkel så den gamle 16mm fisheye eller 12-24 zoom.

Det drejer sig om at lære hvilken egenskaber de enkelte objektiver har. Du
har en "kan lidt af hvert" linse via din 18-120. Prøv at skyde nogle
testbilleder med de forskellige brændvidde indstillinger, der vil du lægge
mærke til med hvad bl.a sker med forvrængning og perspektiv.

Fuldautomatiske indstillinger på D200 under vand syntes jeg ofte bliver
snydt. Men det er en start.