Tørdragt
Fra : andre21@ofir.dk

Dato : 28-01-08 07:29

Hvordan er det egentlig at gå fra semi-dragt til tørdragt?

Har altid dykket i min semi-dragt fra påske til efterårsferie cirka
uden at fryse. Savner at dykke så derfor overvejer jeg nu at købe en
tørdragt. Fornemmer at dem der har tørdragt kun dykker i dem hele
året?

Hvad tøj har i på inden under sommer og vinter?

Fra : mikael johansen

Dato : 28-01-08 18:50

jeg dykker kun tør om vinteren og så snart vandet er varmt nok
til det er det semi-dragten der kalder hilsen Mik

Fra : Iv

Dato : 29-01-08 12:39

Hej,

"mikael johansen" <mik.johansen@get2net.dk> wrote in message
> jeg dykker kun tør om vinteren og så snart vandet er varmt nok
> til det er det semi-dragten der kalder hilsen Mik

Der er sku altid koldt på bunden i Østersøen.
Tørdragt all year all the time.

Fra : Zaritas

Dato : 29-01-08 03:36

On 28 Jan., 15:29, andr...@ofir.dk wrote:
> [...]
> året?
>
> Hvad tøj har i på inden under sommer og vinter?

Man kan udemærket dykke i semi-dry det meste af året. Dog vil der
selvfølgelig være vinternånederne hvor det vil være så koldt at man
måske kan diskutere det forsvarlige i at balancere så tæt på grænsen
af hypotermi.

Personligt bruger jeg "kun" tørdragt når det er nødvendigt... Lige så
snart temperaturen er over 7-8 grader vælger jeg semi, da det giver en
meget mere fri fornemmelse i vandet + lidt mindre "teknisk" og
udstyrsmæssigt bøvl.

Dog er det min erfaring at det er meget individuelt hvad folk
foretrækker. Således kan man tit se f.eks instruktører i tørdragter
hele året, men det skyldes mest at de som regel er meget lidt aktive i
vandet og derved hurtigere afkøles end deres kursister.

Jeg har en Bare 200 på i en Bare neopren tørdragt og den passer mig
fint fordi den er for mig det rette kompromi mellem aktivitet og
passivitet i vnadet. Igen,det er individuelt hvor stor en frosenpind
man er.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 29-01-08 17:23

"Zaritas" <peterthem@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

>hele året, men det skyldes mest at de som regel er meget lidt aktive i
>vandet og derved hurtigere afkøles end deres kursister.

Hvorfor mener du, at instruktører er mindre aktive end deres elever ?

Søren Arnvig

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 29-01-08 06:17

On 28 Jan., 18:49, mikael johansen <mik.johan...@get2net.dk> wrote:
> jeg dykker kun tør om vinteren og så snart vandet er varmt nok
> til det er det semi-dragten der kalder hilsen Mik

Det er så fordi du ikke dykker vragdyk. Hvis du gjorde det, så ville
du opdage at under termoclinen er temperaturen ret stablit 5-7 grader
året rundt.

Jens Olsen

Fra : mikael johansen

Dato : 29-01-08 19:29

jeg dykker meget vrag dyk har ca 500stk alle i norden men
grunden til tørdragten er båd sejlads om vinteren der bliver
det pisse koldt så snart man begynder at sejle. for man kan
sagtens dykke semi-dry om vinteren fra stranden hilsen Mik

Fra : mikael johansen

Dato : 31-01-08 19:54

jeg syntes det er rart at dykke våddragt om sommeren da jeg er
meget varm af natur og nej jeg syntes ikke at dyk på 1 til 1,5
time er korte og det er sjældent jeg kommer til at fryse bare
lidt og så er der jo også lige når man ligger oppe i båden og
slikker sol i mellem dykkene hilsen Mik

<mik.johan...@PY0N8get2net.dk>

Fra : mikael johansen

Dato : 01-02-08 14:39

ja det kommer jo selvfølgig an på hvor dybe de er men eks på
vapper har jeg haft 50-55 min bundtid og hvor meget deco man
gider at få og på astrea van groningensom ligger på 12-14m er 80-
90min meget normalt hilsen mik

Fra : Johnny Christensen

Dato : 01-02-08 17:20

"mikael johansen (slet INUL6)" <mik.johansen@INUL6get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:12018734770.59836609814878@dtext.news.tele.dk...

> [...]
> vapper har jeg haft 50-55 min bundtid og hvor meget deco man
> gider at få og på astrea van groningensom ligger på 12-14m er 80-

Hehehehe
Tag _den_ Jens, der er skam opbakning med erfaring fra den virkelige
verden...

;D ;D

Fra : JL

Dato : 29-01-08 11:04

On 29 Jan., 17:23, "Søren Arnvig" <f...@arnvig.dk> wrote:
> Hvorfor mener du, at instruktører er mindre aktive end deres elever ?

Det kan være det her med at eleverne tonser derudaf mens instruktøren
bliver slæbt bagefter i makkerlinen som en vimpel i vinden :) Det
forklarer også hvorfor instruktøren oftest bruger mindre luft end
eleverne.

herlige hilsner
Jonas

Fra : Zaritas

Dato : 30-01-08 11:08

On 29 Jan., 17:23, "Søren Arnvig" <f...@arnvig.dk> wrote:

> Hvorfor mener du, at instruktører er mindre aktive end deres elever ?
>
> Søren Arnvig

Det er den forklaring jeg har fået af andre instruktører, når jeg har
spugt dem om hvorfor de ikke bruger samme beklædning som deres elever.

Pædagoisk set synes jeg nu at kun er ret og rimeligt at man går forest
som et godt forfrosent eksempel.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 31-01-08 01:18

> [...]
>spugt dem om hvorfor de ikke bruger samme beklædning som deres elever.

>Pædagoisk set synes jeg nu at kun er ret og rimeligt at man går forest

Ja, bestemt.
Jeg undrer på, om du ville have samme mening, hvis du
samme dag skulle lave 3 dyk på 20-30 min i starten af marts
for at give dine 3 elever det første dyk.

Jeg tror ikke, at instruktører dykker tørdragt, fordi de er
instruktører, de har som regel bare dykket længere og
fundet ud af at en tørdragt er mere komfortabel og varm.

Det er en naturlig udvikling for de fleste,
der har 70-100 dyk i logbogen.

Søren Arnvig

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 30-01-08 15:18

Fra : Zaritas

Dato : 30-01-08 23:42

On 31 Jan., 01:18, "Søren Arnvig" <f...@arnvig.dk> wrote:

> Ja, bestemt.
> Jeg undrer på, om du ville have samme mening, hvis du
> samme dag skulle lave 3 dyk på 20-30 min i starten af marts
> for at give dine 3 elever det første dyk.

Det var netop min pointe. Men da jeg er en dykker i 0,1 tons klassen
med et godt stofskift er jeg ikke en frosenpind.

> Jeg tror ikke, at instruktører dykker tørdragt, fordi de er
> instruktører, de har som regel bare dykket længere og
> fundet ud af at en tørdragt er mere komfortabel og varm.

Mere komfortalbel....det er vel en smagssag.

> Det er en naturlig udvikling for de fleste,
> der har 70-100 dyk i logbogen.

Det er det tilsyneladende.. Men igen er det individuelt.
Jeg har nået dit skæringspunkt med 70-100 dyk og foretrækker stadig
våddragt eller semi.
Du bruger vel ikke tørdragt i svømmehal og rødehavet???

Mvh Peter.

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 31-01-08 13:06

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 01-02-08 02:43

Hejsa

> Jeg tror ikke, at instruktører dykker tørdragt, fordi de er
> instruktører, de har som regel bare dykket længere og
> fundet ud af at en tørdragt er mere komfortabel og varm.

Nu er en tørdragt jo ikke nødvendigvis mere komfortabel. Det kan være
at den er varmere (nogle gange for varm) og så'en, men man er da
absolut ikke mere fri til at svømme på hovedet m.v.

> Det er en naturlig udvikling for de fleste,
> der har 70-100 dyk i logbogen.

Tørdragten er stadig kun en vrag- og vinterdragt for mig. Jeg ELSKER
min 5mm våddragt når vandet bare er varmere end 10 grader.
Mvh

Lars Skov-Dethlefsen

Fra : JL

Dato : 01-02-08 11:24

hej,

On 1 Feb., 14:38, mikael johansen <mik.johan...@INUL6get2net.dk> (slet
INUL6) wrote:
> [...]
> vapper har jeg haft 50-55 min bundtid og hvor meget deco man
> gider at få og på astrea van groningensom ligger på 12-14m er 80-

Jeg antager at dette er om sommeren?.. problemet med det du siger er
fra mit synspunkt at du ikke kan være sikker på at vandet er varmt nok
til at lave de bundtider du snakker om f.eks. kan springlaget på
vapper ligge på 18m hvor det meste af vraget er ca. 20 grader varmt
men ligger springlaget på 4m er det meste af vraget temmeligt koldt og
det ved man ikke hjemmefra. Så må du så korte din bundtid af, hvis du
derimod havde tørdragten på kunne du lave de tider lige meget hvad og
stadig være komfortabel :)

mvh
Jonas