DSF medlemsskab og dykekrforsikring
Fra : vuha@sol.dk

Dato : 22-01-08 03:11

Kære NG

Er der nogen som kort kan beskrive forskellen på en evt. privat tegnet
forsikring vedr. ekstremsport, også den som automatisk medfølger ved
DSF medlemsskab?

På forhånd tak
Hà Vu

Fra : Allan Hansen

Dato : 22-01-08 22:20

<vuha@sol.dk> skrev i en meddelelse
Er der nogen som kort kan beskrive forskellen på en evt. privat tegnet
forsikring vedr. ekstremsport, også den som automatisk medfølger ved
DSF medlemsskab?

Det er 2 forskellige ting. DSF' s forsikring ( den kollektive
grundforsikring ) dækker:
Eftersøgning, ophentning, trykkammerbehandling ( et fast kr. beløb vistnok)
og ved dødsfald ved alle former for dykning ( 200.000 Kr )

En privat tegnet forsikring ( en ulykkesforsikring ) dækker ved død og
invaliditet i forbindelse med ulykke. Om en sådan dækker eftersøgning,
ophentning og trykkammerbehandling kan jeg tvivle på. Hvorvidt den dækker
ved dykning har været et diskussionsemne de sidste 20 år, da
skadesdefinitionen ( det med meget småt i policen ) ofte har været at det
skulle være en "pludselig og udefra kommende hændelse" før at den dækkede.
DCS/trykfaldssyge/dykkersyge er ofte ikke blevet vurderet som pludselig.

"DSF" har en tillægsforsikring ( en ulykkesforsikring ) der tydeligt gør
opmærksom på at DCS/trykfaldssyge/dykkersyge er dækket.
DAN har en tilsvarende målrettet dykkerforsikring :
https://www.daneurope.org/dan/dansk_.htm

Allan Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-08 23:47

Hejsa.
Lige været i dialog med et forsikringsselskab om det samme.

Den privat dækker kun dykkerskader ved tegning af tillæg for farligsport, og
her er dykning nævnt direkte.
Om de dækker eller ej er et spørgsmål om formulering, men mange gør hvis du
laver tillæg for sporten.

Problemet er trykfaldssyge og lungesprængning (kommer inde fra) og den gamle
formulering, "En pludselig udefra kommende skade" her er det ordet udefra.
Den forsikring jeg kikkede på bruger den nye formulering "En mod kroppen
utilsigtet hendelse" den forholder sig ikke til om det er ude- eller
indefra.
Forsikringen dækker desuden behandling og redning, samt evt. hjemtransport
uanset hvor du er i verden, i forbindelse med skaden.

Nu kommer det så.: PRISEN - ca. (for tillæget alene) kr. 1.500,- per person.
Disse er alene for udvidelsen der hedder farlig sport, dertil skal du lægge
prisen for den almindelige ulykkesforsikring.

Jeg gør derfor det at jeg finder en dykkerklub (der har et fint forhold til
PADI dykning) og melder mig ind.
Så er jeg dækket via DSF og få bonus i form af mange timer sammen med
ligesindede og adgang til diverse faciliteter.
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Søren Reinke

Dato : 23-01-08 07:52

Ole "Toggal" Juhl wrote:
> [...]
> Så er jeg dækket via DSF og få bonus i form af mange timer sammen med
> ligesindede og adgang til diverse faciliteter.

Hvad er det for et forsikringsselskab du har ?

Jeg ved der er flere af dem som langt om længe har fattet at dykning
ikke er en farlig sport

/Søren

Fra : Allan Hansen

Dato : 23-01-08 09:00

"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse
>Jeg ved der er flere af dem som langt om længe har fattet at dykning ikke
>er en farlig sport

Kan du bare nævne 1 forsikringsselskab der i en alm. ulykkesforsikring vil
dække invaliditet eller død i forbindelse med dykning, uden at det skal være

Fra : Søren Arnvig

Dato : 23-01-08 23:05

"Allan Hansen" <enghans@fjernpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dække invaliditet eller død i forbindelse med dykning, uden at det skal
> være en pludselig og udefra kommende hændelse ?

Codan og et par andre selskaber har dækket siden 2002

http://www.codan.dk/web/beregn/GetCodanPage?Publisher=18&Language=da&PageID=2098

Årsagen skal stadig være pludselig, men ikke længere udefra kommende.
Det ville f.eks. dække DCS efter et tab af blybælte eller lign.

Søren Arnvig

Fra : Allan Hansen

Dato : 24-01-08 08:26

"Søren Arnvig" <fnug@arnvig.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Årsagen skal stadig være pludselig, men ikke længere udefra kommende.
> Det ville f.eks. dække DCS efter et tab af blybælte eller lign.

Codan dækker ikke ved farlig sport, men kun ved spring over vandpyt
: Forsikringen dækker ikke:
"Skader, der sker under deltagelse i farlig sport som f.eks.
boksning, motorløb og bjergbestigning"

Men der er en tillægsforsikring:
"Det gælder også, hvis du dyrker en farlig sport, der ikke er dækket
af Ulykkesforsikringen. Men ring til os. Du kan sandsynligvis få en
tillægsdækning, der dækker din sport. Og vi kan hurtigt fortælle dig, hvor
meget den vil koste. Så kan du selv afgøre, om dækningen er interessant."

Allan Hansen

Fra : Søren Reinke

Dato : 24-01-08 08:38

Allan Hansen wrote:
> [...]
> : Forsikringen dækker ikke:
> "Skader, der sker under deltagelse i farlig sport som f.eks.

Men står dykning der?

Nogle selskaber mener dykning er farligt, andre at det ikke er hvis man
dykker indenfor de grænser man er uddannet til.

/Søren

Fra : Allan Hansen

Dato : 24-01-08 16:31

>Nogle selskaber mener dykning er farligt, andre at det ikke er hvis man
>dykker indenfor de grænser man er uddannet til.

Held og lykke med jeres forsikringer. Godt det ikke er min familie der står
tilbage med en sådan.

Allan Hansen

Fra : Søren Reinke

Dato : 24-01-08 20:32

Allan Hansen wrote:
> "Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse
>
> Held og lykke med jeres forsikringer. Godt det ikke er min familie der står
> tilbage med en sådan.

Min familie er helt trykke :)

Jeg har nemlig en DAN forsikring, da jeg rejser meget.

/Søren

Fra : Poul Olesen

Dato : 24-01-08 09:48

Codan dækker dykning indtil 20 meter i rejsedækning i basisforsikringen,
så jeg synes ikke den er ret meget værd. Jeg har derfor både DAN og er
medlem af DSF, men ville kontakte DAN hvis der skete noget.
Det er vel mere dækningen i rejsedækning der er interessant i forhold
til dykker forsikringer?

MVH
Poul

Fra : N/A

Dato : 26-01-08 01:22

Fra : N/A

Dato : 26-01-08 01:22

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 23-01-08 00:08

Hejsa

> Nu kommer det så.: PRISEN - ca. (for tillæget alene) kr. 1.500,- per person.
> Disse er alene for udvidelsen der hedder farlig sport, dertil skal du lægge
> prisen for den almindelige ulykkesforsikring.

Måske skulle man lige lade øjnene falde forbi DAN.

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : JL

Dato : 23-01-08 06:33

On 23 Jan., 09:00, "Allan Hansen" <engh...@fjernpost.cybercity.dk>
wrote:
> Kan du bare nævne 1 forsikringsselskab der i en alm. ulykkesforsikring vil
> dække invaliditet eller død i forbindelse med dykning, uden at det skal være
> en pludselig og udefra kommende hændelse ?

Det er der jo ingen forsikringsselskaber der tilbyder da kriteriet for
ulykkesforsikringerne er at det er en pludselig opstået og udefra
kommende hændelse.. ellers ville det jo være en sygeforsikring.

mvh
Jonas

Fra : JL

Dato : 24-01-08 00:38

On 24 Jan., 08:25, "Allan Hansen" <engh...@fjernpost.cybercity.dk>
wrote:
> Codan dækker ikke ved farlig sport, men kun ved spring over vandpyt

Codan dækker dykning jeg har spurgt dem flere gange :) men det er
irreterende at de ikke klart kan skrive hvilken sport de dækker og
hvilken de ikke gør.. så giver det selvfølgelig ro i sjælen at vælge
en forsikring som DANs der dækker bare du er våd, men den er til
gengæld også uforholdsmæssig dyr :)

mvh
Jonas

Fra : Kirsten

Dato : 25-01-08 18:31

Codan dækker IKKE med mindre du har tegnet særskilt dækning
hos dem - og det koster kassen. Sidst jeg spurgte på det var det
omkring 13000 årligt.

Jeg har også fået at vide af de adskillige gange pr. telefon, men da
jeg via en jurist bad om at få det på skrift, så fik jeg at vide at de
dykkerskader OPSTÅET på land ???? Altså hvis du taber udstyret over
fødderne og brækket et eller andet.

Hvis du vil være sikker på at forsikringsselskabet kommer til at dække, så
skal det være entydigt på skrift.

Fra : N/A

Dato : 26-01-08 01:22

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 25-01-08 16:29

Hejsa

> hvilken de ikke gør.. så giver det selvfølgelig ro i sjælen at vælge
> en forsikring som DANs der dækker bare du er våd, men den er til
> gengæld også uforholdsmæssig dyr :)

DAN er en non-profits organisation der ikke laver andet end at
forsikre dykkere. Så de ca. 500,- om året må jo være prisen for varen.
Jeg syntes jo personligt at det er et meget let valg.

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Poul Olesen

Dato : 26-01-08 12:25

Lars Skov-Dethlefsen skrev:
> [...]
> forsikre dykkere. Så de ca. 500,- om året må jo være prisen for varen.
> Jeg syntes jo personligt at det er et meget let valg.

DAN dækker heller ikke alt i forbindelse med dykning. Deres
livsforsikring dækker f.eks. ikke dykning med UV-scooter, men
selvfølgelig redning og trykkammer når der er sket et uheld.
DAN har dog stadig den bedste dykkerforsikring efter min mening. Jeg
synes ikke den er dyr.

MVH
Poul

Fra : N/A

Dato : 28-01-08 08:49

Fra : N/A

Dato : 28-01-08 08:49

Fra : JL

Dato : 25-01-08 17:13

On 26 Jan., 00:29, Lars Skov-Dethlefsen <l...@skov-dethlefsen.dk>
wrote:
> DAN er en non-profits organisation der ikke laver andet end at
> forsikre dykkere. Så de ca. 500,- om året må jo være prisen for varen.
> Jeg syntes jo personligt at det er et meget let valg.

Det er i hvert fald den pris de tager...

Det er bare ikke så simpelt, f.eks. udbetaler DAN kun 75000 kr. jf.
deres amerikanske site hvis du bliver helt invalid.. det er jo ikke
særligt meget hvis du sammenligner med almindelige ulykkesforsikringer
hvor du kan forsikre dig til flere millioner.. det er klart du får
dækket dine umiddelbare behandlinger men hvis din ulykkesforsikring
ikke dækker og du får men af din ulykke så er du stadig på røven selv
om du har tegnet en DAN forsikring.

mvh
Jonas

Fra : Søren Reinke

Dato : 26-01-08 01:22

JL wrote:

> [...]
> dækket dine umiddelbare behandlinger men hvis din ulykkesforsikring
> ikke dækker og du får men af din ulykke så er du stadig på røven selv

Så du vil hellere helt lade være med at havde en forsikring ?

Eller vil du havde en der dækker dig for millioner, lige bortset fra
dykning ?

Hver er dit alternativ ?

/Søren

Fra : N/A

Dato : 26-01-08 01:22

Fra : JL

Dato : 27-01-08 10:28

On 26 Jan., 01:21, Søren Reinke <so...@REMOVE.reinke.dk> wrote:
> Hver er dit alternativ ?

Jeg har som sagt en ulykkesforsikring hos Codan som dækker dykning
uagtet dybde, når jeg rejser køber jeg en rejseforsikring hos
Europæiske eller gauda som også dækker dykning.

mvh
Jonas

Fra : Poul Olesen

Dato : 28-01-08 08:49

JL skrev:

> [...]
> uagtet dybde, når jeg rejser køber jeg en rejseforsikring hos
> Europæiske eller gauda som også dækker dykning.

Hej Jonas

Er det ikke en specielt rejseforsikring du så køber?
Jeg mener ikke de rejseforsikringer jeg har set dækker dykning særligt
godt (måske indtil 30 meter).

Med venlig hilsen
Poul

Fra : JL

Dato : 28-01-08 08:47

On 28 Jan., 08:49, Poul Olesen <po.it-nos...@cbs.dk> wrote:
> Er det ikke en specielt rejseforsikring du så køber?
> Jeg mener ikke de rejseforsikringer jeg har set dækker dykning særligt
> godt (måske indtil 30 meter).

Næh.. altså europæiske som jeg købte til den seneste rejse, dækker det
du er certificeret til at lave.. hvad er CMAS*** nu om dage? 50m??..
men ikke hvis du dykker dybere end dit certifikat tillader.

mvh
Jonas

Fra : Allan Hansen

Dato : 28-01-08 20:34

>Næh.. altså europæiske som jeg købte til den seneste rejse, dækker det
>du er certificeret til at lave.. hvad er CMAS*** nu om dage? 50m??..
>men ikke hvis du dykker dybere end dit certifikat tillader.

I Europæiske's grundbetingelser for dækning af ulykke står:
"Ulykkestilfælde er en pludselig udefra kommende indvirkning på legemet, som
medfører en umiddelbar påviselig legemsbeskadigelse"

Hvordan tror du de vil tolke symptomer på trykfaldssyge hvor halvdelen ( den
anden halvdel tidligst 5 min efter ) typisk optræder 1 til 24 timer efter
dykning ( den anden halvdel tidligst 5 min efter ). Varige skader kan
sagtens opstå dage efter.

Allan Hansen

Fra : Jim Andersen

Dato : 29-01-08 14:47

Allan Hansen wrote:
> [...]
> legemet, som medfører en umiddelbar påviselig legemsbeskadigelse"
>
> Hvordan tror du de vil tolke symptomer på trykfaldssyge

Som sygdom opstået på rejsen.

Jeg spurgte mit selskab (som er "ekspeditionskontor" for Europæiske) inden
jeg skulle af sted, og de sagde at jeg var dækket hvis jeg fx skar mig på et
koralrev eller fik dykkersyge, men at udstyret ikke var dækket, og at jeg
ikke fik erstatning for "mistet dykning", altså ligesom en erstatningsferie,
hvis jeg på anden vis blev syg.

Så basis-behovet, lægebehandling/hospitalsindlæggelse på ferien ligegyldigt
om jeg får malaria eller falder af en hest eller får dykkersyge, er dækket.
Og det var for mig (og familien) det vigtigste. Hvorvidt man så er dækket
med sin bagage eller erstatningsferie o.a er mindre vigtigt.

Og de 400 kr en årsrejseforsikring for hele husstanden i hele verden
kostede, blev tjent hjem da datteren fik ørebetændelse (sikkert af
poolvandet) og vi skulle have en læge og nogle penicilinpiller til hende.

/jim

Fra : Jim Andersen

Dato : 30-01-08 10:28

Har kontaktet Europæiske. De skal opdatere deres "Spørgsmål og Svar"
sektion, og det vil, citat "være oplagt" at skrive om netop de spørgsmål der
er rejst i denne tråd.

/jim

Fra : JL

Dato : 29-01-08 10:42

On 28 Jan., 20:34, "Allan Hansen" <engh...@fjernpost.cybercity.dk>
wrote:
> Hvordan tror du de vil tolke symptomer på trykfaldssyge hvor halvdelen ( den

så vidt jeg husker så dækker de specifikt dykkersyge i deres
betingelser, men det må du lige slå op.

mvh
Jonas