wing
Fra : skytte700@gmail.com

Dato : 20-01-08 07:01

nu står min gamle winge til udskift , har set på Beuchat master lift
tec.
er der nogen der har dykket med denne og kan sige om den er pengene
værd eller alternative muligheder. dykker pt med db10l stål og
7l.alu stage. vil gerne ha mulighed for skift fra db. til enk.
flaske.

skytte700

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 20-01-08 15:53

Hej,

<skytte700@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> er der nogen der har dykket med denne og kan sige om den er pengene
> værd eller alternative muligheder. dykker pt med db10l stål og

Ilosjonens om at kunne dykke med den samme vinge til både, Dobelt sæt og
enkelt flasker lever i bedste velgående, i sær i raklamer for BCD winge
vester.

glem det, det kan man ikke på en sikker måde (efter min mening)
faktisk var det jo sådanne at førhen sagede man at vinge vester togliver af
bevistløse dykker fordi de vendte dem forkert i over fladen, det passer
ikke, hvis man bruger den rigtige vinge til de rigtige flasker og alt er
trimet som det skal være. myten kommer fra at i tidernes morgen var vinge
veste kun lavet til tec dyk og altså dobeltsæt, så var der nogle rec dykker
der syntes det så smart ud og begyndte at bruge dem til feks singel 15, og
så gik det galt.

den eneste rigtig mulighed (igen efter min mening)
er at købe en bagplade, et seletøj og en vinge feks til dobeltsæt.
det køber man som et sæt, og sådanne et sæt er billliger end de fleste bcd
veste. når du så skal bruge den til enkelt flaske, køber du bare en løs
vinge til enkelt flaske og bruger den bagplade og seletøj du har.
alle andre løsninger, er at gå på kompremi med det ene eller det andet for
at kunne bruge den samme vest til det hele.
det er et klasisk eksembel på at hvis man prøver at lave noget der kan
bruges til alt, ender man op men noget, der "KAN" brugel til alt men ikke er
rigtig godt til noget.

iøvrit tror jeg ikke bagplade løsninger med 2 viger er ret meget dyre end en
super duper fanci tec power atac force vinge combi vest.

hvis eller når du skal vælge vinger er der mange mærker efter hånden der
laver dem, dem jeg nævner laver alle (efter min mening) lige vinger i super
kvalitet, der er lige som de skal være.
DUX, DIR-Zone, Halcyon og Agir,,, der findes sikkert flere.
de 4 mærker kan du stort set ikke se forskæld på, det er mest kosmetiske små
ting.

PT ser det ud til at DUX er det billigeste
hvor du kan få et sæt til under 3200,-
http://www.divedata.dk/sub.asp?placid=DIBC&w_style=produkt

--
MVH Morten Dall Darmer

>>> www.divedata.dk
<<<
>>> Diving . Software development . Courses . Dive Gear <<<

Fra : Henrik Jensen

Dato : 20-01-08 09:25

Hey,

Jeg har en Buddy travelwing. Det er et plastic rygskjold med seletøj
og en lille wing på 16 kg løftekraft. Jeg dykker med 2x12 eller 2x10
og de aller fleste dyk med en dekoflaske under armen. Skal jeg på det
årlige juledyk, eller på ferie, så jogger jeg nemt en single flaske
på. Det er nemlig bare remme, enten en eller 2, super smidigt og
sættet sidder godt og er nemt at komme ind og ud af (spænder på begge
seler).

Den har 16kg løftekraft, hvilket er for lidt til at holde mig flydende
med dobbeltsættene, så den lidt større Tekwing ville nok være optimal.
Jeg bruger den dog aldrig, hverken til at afbalancere mig med eller i
overfladen, undtagen hvis jeg skal flytte noget tungt på dykket, så er
det meget rart. Den dag jeg er på røven, så må jeg dumpe blyet,
flasker eller hva det kræves, eller håbe at der er en der gør det på
mig.. At nogen vest skulle vende én i overfladen, det er der vist kun
halsvesten der gør.

Jeg har dykket min. 500 vragdyk med den vest og ALDRIG, ALDRIG haft
nogle problemer (flasker der er røget af, løsnet sig, eller spænder af
den ene eller anden slags der er gået op) og jeg er må betegnes som en
undervandstumler og så er den tilmed billig £225 hos: (godt nok i en
lidt nyere version end min).

http://www.sdswatersports.co.uk/Store/DII-337-22-buddy+tekwing.html&C=Y

Det var bare min mening..

Mvh.
Henrik Jensen

Fra : Jan Birk

Dato : 20-01-08 18:24

> Den har 16kg løftekraft, hvilket er for lidt til at holde mig flydende
> med dobbeltsættene, så den lidt større Tekwing ville nok være optimal.

Helt enig. Jeg har tekwingen og den virker glimrende til både dobbelt
(10 og 12) og enkelt flaske setup. Nemt og hurtigt.

Dog kommer også tekwingen i knæ når jeg tager mit 2*15 på Så kan den
ikke holde mig flydende.

/Jan

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 20-01-08 19:04

"Henrik Jensen" <henrik_h_jensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> mig.. At nogen vest skulle vende én i overfladen, det er der vist kun
> halsvesten der gør.

ja det kan du jo vælge at tro på.

men jeg har nu mange gang vist mine elever hvordan min vinge vest både mit
dobelt setop og mit singel setup vender mig rigtig i overfladen.

fordi det er trimet rigtig og vingen passer til flaskerne.

i snakker meget om løft, det er sådanne set ikke ret vigtig, hvis man er
neutralt afblalanceret og ikke dykker i tyk neoprem tørdragt, så har man
ikke brug for ret meget løft, men tomme flasker er man neotral, og med
fyldte flaske (feks 2x12) er man 5 - 6 kg negativ i starten af dykket (lidt
afhænig af hvilken gas man har i), så i prensippet, kan man klare sig på
dykket med 6-7kg opdrift i vesten på et 2x12, hvis man er korekt
afbalanceret.
at der så er rart at have lidt mere i overflader er noget andet. Men den
største misforståelse er at man skal have en kæmpe vinge.

grunden til at man ikke kan bruge en dobelt vinge til singel tank og omvendt
er at afstanden mellem luft blærene er forskælig.
bruger man en singel vinge til dobelt sæt, bliver luft blærene mast af
flaskerne og du får ikke noget løft.
gør du det omvendt flapper sider af vingen for langt op af siderne på
flasken, hvilket gør at du vender forkert i overfladen, MEN også at det er
meget svart for din mankker at vende dig igen når du ligger på hovet i
vandet bevistløs.

alle mulige mærker prøver med forskellige anordninger at afhjælpe dette
problem, via remme, elestikker osv osv, som alle introduksere nye problemer.

så hvorfor ikke bare købe det rigtige udstyr fra starten af )

mvh Morten

Fra : Sune Jørgensen

Dato : 22-01-08 23:19

Buddy Tekwing er en rigtig god allround winge og da mavebæltet sidder fast i
wingen, vil den heller ikke flappe op omkring flasken.

Nu er det snart mange år siden jeg har dykket med enkelt flaske, men blev
dog tvunget til det i en uge i Rødehavet sidste sommmer.
Så jeg dykkede i en våddragt men en 44 lbs winge og én 80 cf flaske.
Det gav nu ikke nogen problemer udover man skal fordele luften mere
omhyggeligt i de to sider, og det ser lidt komisk ud med to store ørevarmere
på ens flaske.
Mærkede nu heller ikke til noget problem i overfladen.

Henrik hvis du ikke har, så kunne du prøve at dykke uden bryst clipsen. Har
aldrig haft brug for en sådan og jeg har ikke specielt brede skuldre ;)

/Sune

Fra : N/A

Dato : 20-01-08 18:24

Fra : Svend Erik Østergaar~

Dato : 20-01-08 20:44

Hej skytte

Hvis du vil kunne skifte mellem forskellige flaskestørrelser
kan du kan evt købe en Scubapro masterjacket. Den er godkendt
som redningsvest til at vende dig rigtig i overfladen med alle
flaskestørrelser op til 2x10 l

MVH
Svend Erik

Fra : morten@rudedyk.dk

Dato : 21-01-08 03:54

On 20 Jan., 15:01, skytte...@gmail.com wrote:
> [...]
> værd  eller alternative muligheder. dykker  pt med db10l stål  og
> 7l.alu stage. vil gerne ha mulighed for skift fra db. til enk.

Hej Skytte

Hvis jeg var dig ville jeg følge Morten Dall Darmer's råd.

Jeg benytter selv en Halcyon Evolve (40lbs) til mit 2x12, og en
Halcyon Single tank (En model før Halcyon Eclipse) til 1x12 eller
1x15.
Til begge vinger benytter jeg den samme bagplade.

Det er den helt optimale løsning. :)

Fra : skytte700@gmail.com

Dato : 24-01-08 13:28

On 22 Jan., 23:18, "Sune Jørgensen" <sune.jorgen...@mail.dk> wrote:
> [...]
> den ene eller anden slags der er gået op) og jeg er må betegnes som en
> undervandstumler og så er den tilmed billig £225 hos: (godt nok i en

Tak for de mange gode input har fulgt dem og fravalgt de multi
løsninger der findes og sat pengene i en "normal" winge til min
bagplade med harness
mvh

Skytte700