Lakridser
Fra : Kenneth Bon

Dato : 15-07-01 14:10

Hej NG!

Hvordan kan det være, at man frarådes at spise slik, hvis man er på kur, når
der kun er 0.2 g fedt i en pose bogstavelakridser??

Venlig hilsen
Line Nielsen

Fra : Anders Sewerin Johan~

Dato : 15-07-01 14:47

> Hvordan kan det være, at man frarådes at spise slik, hvis man er på kur,
når
> der kun er 0.2 g fedt i en pose bogstavelakridser??

Fordi det interessante ikke er, hvor meget fedt der er i en vare - det
interessante er mængden af energi. Faktisk lidt mere præcist: Det
interessante er forholdet mellem mængden af energi og mæthedsfornemmelsen
den producerer, samt hvilke af de ting kroppen har brug for varen
indeholder. Ting som f.eks. kartofler, kød eller pasta giver dig en høj grad
af mæthed pr. kalorie/joule de indeholder, og indeholder desuden bla.
proteiner, der kan udnyttes af din krop til at opbygge muskler.

"Undskyldningen" for at fokusere så meget på fedt er, at fedt har en
relativt høj energitæthed, dvs. du får meget energi i forhold til
mæthedsfornemmelsen. Det kan så være en god ting, hvis man laver meget
fysisk hårdt arbejde, hvilket bla. forklarer at middelalderkost og landkost
har et højt fedtindhold. Min bedstefar, som er gammel grovsmed, synes f.eks.
det lækreste i hele verden er en god, fedtet kyllingegump og flæskesteg med
masser af fedt under sværen - det er den kost ham blev vant til, da han som
ung mand arbejdede hårdt med sin krop.

Da sukker også har en høj energitæthed, kan du altså risikere at f.eks. en
pose lakridser giver dig meget energi uden at mætte. Det er så det, man har
det med at kalde "tomme kalorier", da lakrids både giver megen energi uden
at mætte, og desuden ikke indeholder de ting, kroppen har brug for i
dagligdagen, såsom proteiner, mineraler, fedtsyrer...

Den lette (men uinformerede) måde at sammensætte slankekost på, er således
at skære ned på fedt (samt evt. sukker). Den svære (men informerede, og lidt
mere varierede) måde er at sammensætte en varieret kost, bla. af og til med
fedtholdige varer i, som giver dig den mængde energi du skal bruge, og ikke
mere.

Mvh
Anders