Fedtprocent
Fra : Kenneth Bon

Dato : 15-07-01 14:08

Hej Ng

Jeg har været ved at lave en foholdsvis fedtfattig lagkage bestående af
creme og banan

Og så var det jeg tænkte: Når en som, fedteksorcisten, Anna Larsen laver mad
med under 30 % fedt, hvordan regner hun så det ud?

I min lagkage er der brugt 3 lagkagebunde med 3 % fedt (de er købte), 60 g
sukker og 2 bananer + andre ting som mel, vanillesukker og skummetmælk.
Herudover har jeg lagt glasur på men der er vel ikke ret meget fedt i?

Ved ikke hvad den vejer i alt og har også guffet noget af den, så kan nok
ikke finde ud af fedtprocenten i denne lagkage, men for en anden gangs
skyld, hvordan gør man så???

Kunne være meget sjovt at regne ud på enkelte ting, der er hjemmegjorte, som
man tror man bare kan guffe løs af.

Venlig hilsen
Line Nielsen

Fra : Anders Sewerin Johan~

Dato : 15-07-01 14:55

> Og så var det jeg tænkte: Når en som, fedteksorcisten, Anna Larsen laver
mad
> med under 30 % fedt, hvordan regner hun så det ud?

I don't fucking know. Måske stemmerne i hendes hoved? :)

> I min lagkage er der brugt 3 lagkagebunde med 3 % fedt (de er købte), 60 g
> sukker og 2 bananer + andre ting som mel, vanillesukker og skummetmælk.
> Herudover har jeg lagt glasur på men der er vel ikke ret meget fedt i?

Nej, men sikkert en del sukker. Det interessante er energitætheden i maden,
ikke fedtenergiprocenten. Se mit svar vedr. lakridserne for mere diskussion
af dette.

> Ved ikke hvad den vejer i alt og har også guffet noget af den, så kan nok
> ikke finde ud af fedtprocenten i denne lagkage, men for en anden gangs
> skyld, hvordan gør man så???

Det er så ikke særligt svært, men måske besværligt. Find fedtenergiprocenten
pr. gram i de enkelte ingridienser, vej dem og tæl sammen. Købmandsregning.

> Kunne være meget sjovt at regne ud på enkelte ting, der er hjemmegjorte,
som
> man tror man bare kan guffe løs af.

Uha, det kan også være skræmmende. Enhver kan jo regne ud at en hjemmelaver
bernaisesauce er smækfyldt med energi, i og med at man ikke helt kan overse
at opskriften bla. involverer at smelte en pund smør eller to i saucen, men
hvor mange overvejer ting som fløde i kaffen, smør på morgenbrødet og osten
ovenpå? Det er tit de små ting der vælter energibudgettet.

Mvh
Anders

PS: Line, du poster under en andens navn (Kenneth Bon). Er det med vilje,
eller er det en overraskelse for dig?

Fra : Kenneth Bon

Dato : 15-07-01 16:22

Hej Anders

Mange tak for dine besvarelser. Hmm synes de der udregninger ser tilpas
besværlige og trættelige ud til, at jeg ikke gider begynde på at regne det
ud. -Er hverken på slakekur eller noget, så hvis man bare spiser nogenlunde
fornuftigt, kan det vel ikke gøre den store forskel. Det var bare sådan af
ren interesse og nysgerrighed jeg spurgte.

Forklaringen på at jeg skriver under et andet navn, er somhen bare den, at
jeg sidder og nørder på kærestens computer, mens han sidder og kigger
Formel1 og tour. -Og vælger at underskrive med mit eget navn frem for hans,
i det tilfælde jeg skulle komme til at stille spørgsmål omkring BH'er,
mentruation eller andet der ikke er særlig mandligt *G*

Med venlig hilsen
Line Nielsen

Fra : Anders Sewerin Johan~

Dato : 15-07-01 19:47

> Mange tak for dine besvarelser. Hmm synes de der udregninger ser tilpas
> besværlige og trættelige ud til, at jeg ikke gider begynde på at regne det
> ud.

Arh, så er det altså heller ikke værre :)

De fleste indpakkede ingredienser du køber har angivet energiindholdet pr.
100 gram. Du ved i hvilket forhold tingene er kommet i, hvis du vejer dem på
forhånd. Det kan altså ikke blive nemmere...

> [...]
> i det tilfælde jeg skulle komme til at stille spørgsmål omkring BH'er,
> mentruation eller andet der ikke er særlig mandligt *G*

Det tænkte jeg nok, men jeg ville da lige spørge.