Batteriproblemer på MacBook Pro
Fra : Jesper

Dato : 27-01-08 16:01

Jeg har lige været udsat for at min MacBook Pro pludseligt mister
strømmen mens batteriet er på 70%, den startede 10 min tidligere på 95%.
Når jeg trykker på målerknappen på batteriet lyser der 3 ud af 5 lamper.
Er det en controller der er defekt eller er det batteriet?

--
Jesper
- Jeg sover godt om natten, når han passer på mine penge.

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 27-01-08 18:07

On 2008-01-27 16:01:18 +0100, spambuster@users.toughguy.net (Jesper) said:

> [...]
> Når jeg trykker på målerknappen på batteriet lyser der 3 ud af 5 lamper.
> Er det en controller der er defekt eller er det batteriet?

Lyder mystisk, prøv at aflade den helt og oplade, og se om det gentager
sig, hvor gammelt er batteriet? men 70% og 3 ud af 5 lyder jo til at
matche.... så mon ikke det er batteriet den er gal med?

Fra : Jesper

Dato : 27-01-08 18:13

Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> wrote:

> Lyder mystisk, prøv at aflade den helt og oplade, og se om det gentager
> sig, hvor gammelt er batteriet? men 70% og 3 ud af 5 lyder jo til at
> matche.... så mon ikke det er batteriet den er gal med?

Og hvordan skal jeg aflade det helt, når mac'en lukke ned ved 70%, det
er så langt ned jeg kommmer.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-08 18:44

> Og hvordan skal jeg aflade det helt, når mac'en lukke ned ved 70%, det
> er så langt ned jeg kommmer.

Jeg har i øvrigt fået at vide af edb-afdelingen i min fagforening [som
jeg har lånt en laptop af], at lithiumion-batterier ikke må aflades
helt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 27-01-08 20:29

On 2008-01-27 18:44:10 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Jeg har i øvrigt fået at vide af edb-afdelingen i min fagforening [som
> jeg har lånt en laptop af], at lithiumion-batterier ikke må aflades
> helt.

Det er lidt en skrøne.. Man bør ikke gøre det hver gang, men hvis det
ødelagde batteriet, ville man jo ikke bruge det i mobil telefoner!! For
de løber da jævnligt tør!!!

Men nogle Mac's har godt af at aflade helt (til de slukker og går på
vågeblus) efterfulgt af en total opladning..

Sådan står det i manualen til min iBook, og det er Lithiumion batteri!!!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-01-08 21:12

> [...]

> vågeblus) efterfulgt af en total opladning..
>
> Sådan står det i manualen til min iBook, og det er Lithiumion batteri!!!

<http://www.apple.com/batteries/>

"Lithium-ion batteries need to be used for maximum performance. If you
don't use your device often, be sure to complete a charge cycle at least
once a month. Click the links below to add regular reminders to your
iCal calendar."

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-01-08 22:17

> [...]
> don't use your device often, be sure to complete a charge cycle at least
> once a month. Click the links below to add regular reminders to your

Med den slags avancerede elektroniske apparater bliver batteriet jo ikke
afladet helt rent fysisk. Apparatet slår fra, når batterispændingen er
for lav til at holde apparatet kørende. Derfor er der jo stadig lidt
strøm på batteriet, og et Li-batteri burde ikke tage skade. Hvis man
derimod satte en elektrisk pære eller en anden modstand mellem polerne,
kunne man køre batteriet fladt.
Jeg har en simpel batteritester derhjemme. Jeg kan huske de
gamle Game Boy, der brugte AA-batterier. Når Game Boy ikke ville mere,
var der stadig masser af strøm i batterierne iflg. min batteritester. De
kunne sagtens bruges i en lygte, så de var bestemt ikke helt flade.
Apples trådløse tastatur og mus derimod bruger faktisk batterierne helt
op, så der er forskel på elektriske apparater.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-01-08 19:01

> [...]
> Når jeg trykker på målerknappen på batteriet lyser der 3 ud af 5 lamper.
> Er det en controller der er defekt eller er det batteriet?

jeg har lige haft et lign. problem. 15 minutters samtale med apple's
support gav mig en batteri ombytning. (fik det faktisk dagen efter
hvilket er ret imponerende)

/thomas

Fra : Jesper

Dato : 27-01-08 19:18

> jeg har lige haft et lign. problem. 15 minutters samtale med apple's
> support gav mig en batteri ombytning. (fik det faktisk dagen efter
> hvilket er ret imponerende)
>
> /thomas

Har nu fået 2 batterier ombyttet, det er det tredie batteri siden jeg
købte MPB 2. juni 2006.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-01-08 19:24

> Har nu fået 2 batterier ombyttet, det er det tredie batteri siden jeg
> købte MPB 2. juni 2006.

ja, der er ingen der siger at Apples QA er helt oppe at ringe for tiden

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 27-01-08 19:10

Jesper wrote:
> [...]
> Når jeg trykker på målerknappen på batteriet lyser der 3 ud af 5 lamper.
> Er det en controller der er defekt eller er det batteriet?

Jeg har oplevet noget lignende med min MBP - dog ikke helt så drastisk,
men den slukkede også.

Løsningen var at resette PMU:
* sluk
* fjern adapter og batteri
* hold power knappen nede i fem sekunder
* isæt batteri og adapter
* tænd

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-01-08 19:13

> [...]
> * sluk
> * fjern adapter og batteri
> * hold power knappen nede i fem sekunder

jep, det hjalp også på min, i et par uger, så kom det igen og kunne ikke
fixes med et PMU reset...

/thomas

Fra : Jesper

Dato : 27-01-08 19:18

> jep, det hjalp også på min, i et par uger, så kom det igen og kunne ikke
> fixes med et PMU reset...
>
> /thomas

har gjort, hjælper ikke en pind.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 27-01-08 19:23

Jesper wrote:

> har gjort, hjælper ikke en pind.

Hmm, så er det vel et nyt batteri igen?

Hvis det virkelig ER på 70%, er der så ik' noget med, at et batteri kun
'må' tabe ~25% det første år? Ellers mener jeg at Apple bytter, men jeg
er ikke helt sikker på procenttallet der.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-01-08 19:25

> [...]
> 'må' tabe ~25% det første år? Ellers mener jeg at Apple bytter, men jeg
> er ikke helt sikker på procenttallet der.

Hvis det er som på min så kommer den ikke engang og advarer om lav
batteristand. Heldgvis giver apple 2 års garanti på batteriet ...

/thomas

Fra : Tommy

Dato : 27-01-08 23:23

Jesper skrev:
> [...]
> Når jeg trykker på målerknappen på batteriet lyser der 3 ud af 5 lamper.
> Er det en controller der er defekt eller er det batteriet?

Jeg har samme problem og snakkede med apple i sidste uge, de lod som om
de ikke kendte til problemet men havde alligevel en del procedure jeg
skulle gennemgå, det havde jeg selv fundet på nettet inden så jeg havde
prøvet pmu reset osv. men intet hjalp, da jeg vente macén på hovedet
kunne jeg se at den ligesom bullede i den ene ende oppe ved lukke
mekanismen, da han hørte det var der ingen problemer i at få et nyt
batteri, det skal lige siges, at den er over 1 år gammel og som sådan
ikke er dækket af garanti længere.

macbook pro 17" c2d

Tommy

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-08 00:07

Tommy <tommy.hjorth@gmail.com> wrote:

> [...]
> mekanismen, da han hørte det var der ingen problemer i at få et nyt
> batteri, det skal lige siges, at den er over 1 år gammel og som sådan

ah ... det bulede batteri ... en klassiker ...

/thomas

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 28-01-08 06:46

> [...]

> mekanismen, da han hørte det var der ingen problemer i at få et nyt
> batteri, det skal lige siges, at den er over 1 år gammel og som sådan

Tjah - min MBP (1. gen) har samme problem, men Æble vil ikke bytte
batteriet, da det har mere end 300 loadcycles!

(Har kalibreret, resettet PMU etc. - alt efter forskrifterne, alt uden
held)

Ender med, jeg køber mig fra problemet :-/
--
MA @ 55.01.46N/11.50.38E www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse
-- and don't forget to boogie

Fra : Tommy

Dato : 28-01-08 07:45

Martin Ammentorp skrev:

> [...]
> held)
>
> Ender med, jeg køber mig fra problemet :-/

Nåh ja han spurgte også efter antal loadcycles og min var 287, men det
er da tænkligt at de har en grænse.

Ærligt for dig Martin, batteriet er jo ikke den billigste komponent.

Tommy

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-08 11:32

Tommy <tommy.hjorth@gmail.com> wrote:

> Nåh ja han spurgte også efter antal loadcycles og min var 287, men det
> er da tænkligt at de har en grænse.

Den er 300, den står også på dere side:

"A properly maintained Apple notebook battery is designed to retain up
to 80% of its original capacity at 300 full charge and discharge cycles.
You may choose to replace your battery when it no longer holds
sufficient charge to meet your needs."

<http://www.apple.com/batteries/notebooks.html>

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 28-01-08 11:47

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> to 80% of its original capacity at 300 full charge and discharge cycles.
> You may choose to replace your battery when it no longer holds

Får man et nyt, hvis ens batteri ikke 'lever' op til det?

Mit er på 250 cykler, 81% og er ca. 10 md gammel.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-08 12:36

> Får man et nyt, hvis ens batteri ikke 'lever' op til det?
>
> Mit er på 250 cykler, 81% og er ca. 10 md gammel.

Det skader ikke at prøve ... men i dit tilfælde lyder det som om det
"bare" er slidt pga. alm. brug...

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 14-02-08 18:29

Thomas von Hassel wrote:

> Det skader ikke at prøve ... men i dit tilfælde lyder det som om det
> "bare" er slidt pga. alm. brug...

Jeg ved ikke rigtig, hvad der gjorde udslaget, men Apple gav mig i hvert
fald et nyt batteri i dag (med 27 dage til garantiens udløb).

Det er klart værd at prøve, hvis man har et batteri med dårligt helbred.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Lyrik

Dato : 28-01-08 13:10

Den 28.01.2008 kl. 06:46 skrev Martin Ammentorp <martinx@yzammentorp.org>:

> Tjah - min MBP (1. gen) har samme problem, men Æble vil ikke bytte
> batteriet, da det har mere end 300 loadcycles!
Hvor ser man det?

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 28-01-08 13:30

Lyrik wrote:
> Hvor ser man det?

Du kan f.eks. se det med iStat Pro (islayer.com) under sektionen 'Battery'.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-08 13:33

> Du kan f.eks. se det med iStat Pro (islayer.com) under sektionen 'Battery'.

eller under "Power" i Systemprofil ...

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 28-01-08 13:55

Thomas von Hassel wrote:
> eller under "Power" i Systemprofil ...

Snedigt. Det vidste jeg ikke.

Så er der da i al fald ingen grund til at installere noget ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-08 14:21

> Snedigt. Det vidste jeg ikke.
>
> Så er der da i al fald ingen grund til at installere noget ;)

det er mit motto .. installer så lidt crap som muligt ;)

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 28-01-08 14:25

Thomas von Hassel wrote:

> det er mit motto .. installer så lidt crap som muligt ;)

Det holder ikke. Hvis jeg ser et screen shot af et lækkert interface,
vil jeg prøve at klikke rundt i det ;)

Næh - oprydning i Applications en gang om ugen du!

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk