Vedrørende den 14 årige der forærede sine ~
Fra : Kent Nielsen

Dato : 30-01-08 09:34

Hej,
Kom til at tænke på om den 14 årige der forærede sine konfirmationspenge
væk, egentlig kan gøre det, uden værges tilladelse?

Og kan Red Barnet modtage pengene fra en umyndig person?

Link til artikel:
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article969704.ece

Kent Nielsen

Fra : Holst

Dato : 30-01-08 09:36

Kent Nielsen wrote:

> Kom til at tænke på om den 14 årige der forærede sine konfirmationspenge
> væk, egentlig kan gøre det, uden værges tilladelse?

På ekstrabladet.dk kan man læse: "Joachims forældre var først lidt
tøvende, men de støtter nu sønnen i beslutningen." Så han har
forældrenes tilladelse.

Men ellers råder børn jo i almindelighed også over deres egne penge.

> Og kan Red Barnet modtage pengene fra en umyndig person?

Hvorfor ikke? Købmanden kan jo også sagtens modtage penge, nå rden
14-årige går ned for at købe øl.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 30-01-08 09:42

> Hvorfor ikke? Købmanden kan jo også sagtens modtage penge, nå rden
> 14-årige går ned for at købe øl.

Lige i den situation vil det nu være ulovligt, for 14-årige må ikke selv
købe øl (hvis der er mere end 1,2% alkohol i).

/Per

Fra : Jakob

Dato : 30-01-08 09:38

"Kent Nielsen" <virker.ikke@local.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> væk, egentlig kan gøre det, uden værges tilladelse?
>
> Og kan Red Barnet modtage pengene fra en umyndig person?

Det er helt lovligt.

VML §42 stk 2, Umyndige råder selv over, 2) hvad de har fået til fri
rådighed som gave eller som friarv ved testamente

Fra : Peter

Dato : 30-01-08 12:52

> [...]
> væk, egentlig kan gøre det, uden værges tilladelse?
>
> Og kan Red Barnet modtage pengene fra en umyndig person?

Der kan man bare se hvad års propaganda for indsamlinger,
til den store bundløse brønd kan gøre ved folk.

Fra : Henning

Dato : 30-01-08 14:59

On Wed, 30 Jan 2008 09:34:05 +0100, "Kent Nielsen"
<virker.ikke@local.invalid> wrote:

>Hej,
>Kom til at tænke på om den 14 årige der forærede sine konfirmationspenge

Ot - nu var der ikke tale om konfirmationspegen, men
Nonfirmationspenge. Ikke at det betyder noget for helheden, men
drengen og forældrene vil nok blive stødt!

Fra : Holst

Dato : 30-01-08 15:01

Henning wrote:

> Ot - nu var der ikke tale om konfirmationspegen, men
> Nonfirmationspenge. Ikke at det betyder noget for helheden, men
> drengen og forældrene vil nok blive stødt!

Ekstrabladet havde illustreret det fint med en hånd, der holdte "Den
Danske Salmebog", ud fra hvilken der stak en række pengesedler.

Fra : Henning

Dato : 30-01-08 20:28

On Wed, 30 Jan 2008 15:01:15 +0100, Holst <newsnov06@shelter.dk>
wrote:

>Ekstrabladet havde illustreret det fint med en hånd, der holdte "Den
>Danske Salmebog", ud fra hvilken der stak en række pengesedler.
Jeps, det så jeg - men der stod også "arkivfoto".