spørgsmål til lov
Fra : JBJ

Dato : 29-01-08 23:48

Jeg modtager et nyhedsbrev fra GadgetNews.dk, faktisk er det spam, da jeg
har frabedt mig det et par gange men de bliver bare ved, dog er det til
tider interessant så jeg opgav at bruge tid på at afmelde det. Nå men Emnet
idag lød sådan her:

Alle der åbner denne mail vinder en Nokia N95!

Hvilket i mine øjne betyder at hvis jeg åbner mailen og læser denne så har
jeg vundet en Nokia N95.

Derfor skrev jeg til kundeservice at jeg gerne ville bede om min Nokia N95,
nu når jeg havde åbnet mailen:)

Er der nogen måde de kan undslå sig dette?

Vil det ikke være et brud på markedføringsloven hvis de ikke sender mig den
N95 eller hvis der stiller andre krav inde i mailen?

Isåfald der er andre krav, skulle dette så ikke have været sammen med emnet
før det er gældende ifølge dansk lovgivning?

Helst svar med henvisning til paragraffer, jeg vil gerne kunne tryne dem
lidt(GadgetNews er en jatak.com ting).

JBJ

Fra : Jubii

Dato : 30-01-08 04:52

"JBJ" <SPØRG@MIG.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> emnet før det er gældende ifølge dansk lovgivning?
>
> Helst svar med henvisning til paragraffer, jeg vil gerne kunne tryne dem

Du er da nødt til at gengive hele teksten, så folk kan se hvad der menes.
Der var vel mere end emnelinien i den mail.
Og dine mails/samtaler med firmaet. Hvorfor du ikke får telefonen eller hvor
lang tid du har ventet m.m.
Er firmaet lokaliseret i danmark?

Fra : JBJ

Dato : 30-01-08 14:06

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Der var vel mere end emnelinien i den mail.
> Og dine mails/samtaler med firmaet. Hvorfor du ikke får telefonen eller

Hej jubii, jeg kan ikke gengive mailen her da NG er tekstbasseret, men nu
drejede det sig om Emne linien og om de er bundet ifølge dansk lov til at
overholde hvad der står i den når der ikke står andet. Der står noget indeni
mailen, men det er ikke det jeg spørger om.

Emne: Alle der åbner denne mail vinder en Nokia N95!

Som sagt betyder det i min øjne at jeg lige har vundet 1 stk. Nokia N95, da
jeg har åbnet mailen.

Jeg ved at de vil undslå sig på alle mulige måder, med f.eks.:

at det er en fejl,
at man skal læse videre indeni teksten,
at der er ting der skal opfyldes før man er med i konkurrencen.

Spørgsmålet er bare om de kan det ifølge dansk lov, jeg ville mene at de er
bundet af hvad der står i Emne linien og hermed er nød til at overholde
loven og udlevere mobilen.

Om det er et dansk firma eller ej, når de handler eller hvad de gør på dansk
grund så skal de vel overholde dansk lovgivning også selvom det drejer sig
om en email eller tager jeg fejl?

JBJ

Fra : JBJ

Dato : 30-01-08 14:59

"JBJ" <SPØRG@MIG.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> dansk grund så skal de vel overholde dansk lovgivning også selvom det
> drejer sig om en email eller tager jeg fejl?

Hehehehe, nu løber de fra det:

Til alle modtagere af "Gadgetnews"

Fejl i emnelinie!

Der er desværre en fejl i emnelinien på Gadgetnews fra i går eftermiddags d.
29/1
Emnelinien indeholder teksten "Alle der åbner denne mail vinder en Nokia
N95!"

Teksten skal være "Alle der åbner denne mail kan vinde en Nokia N95!"

Vi beklager meget fejlen

Venlig hilsen
Come&Stay A/S

Ikke desto mindre har de opnået hvad de ville med den mail, nemlig at få
folk til at udfylde et spørgeskema(som de sikkert får betalt for af et eller
andet analysefirma).

Spørgsmålet er stadig om de har lov til det her, i mine øjne er det et
fupnummer.

JBJ

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-01-08 15:07

JBJ skrev:

> Spørgsmålet er stadig om de har lov til det her

De har ikke lov at gøre det med vilje.

> i mine øjne er det et fupnummer.

Hvordan kan du afgøre det? Så usikker som nutidens sprogbrug er,
er jeg overbevist om at det er en banal fejl.

Aftaleloven:
§ 32. Den, der har afgivet en viljeserklæring, som ved fejlskrift
   eller anden fejltagelse fra hans side har fået et andet
   indhold end tilsigtet, er ikke bundet ved erklæringens
   indhold, hvis den, til hvem erklæringen er afgivet,
   indså eller burde indse, at der forelå en fejltagelse.

--
Bertel

Fra : JBJ

Dato : 30-01-08 15:24

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> indhold, hvis den, til hvem erklæringen er afgivet,
> indså eller burde indse, at der forelå en fejltagelse.

Hej Bertel, jeg skal med glæde videresende den til dig så du selv kan afgøre
det:) Bare sig til:)

Det jeg mener er at spammere gør brug af denne slags tricks, og havde jeg
ikke sendt dem en mail igår og gjort krav på "min" Nokia N95, så var der
sikkert ikke kommet et brev idag:)

Og det er spam, da jeg har forsøgt at afmelde det flere gange. Så jeg ville
synes at skulle de ifølge dansk lov, udlevere en mobil til mig så det være
fint:)

JBJ

Fra : Jubii

Dato : 30-01-08 15:16

"JBJ" <SPØRG@MIG.dk> skrev i en meddelelse
> Hehehehe, nu løber de fra det:

Nej, de retter en fejl.

> [...]
> N95!"
>
> Teksten skal være "Alle der åbner denne mail kan vinde en Nokia N95!"

Det var hvad jeg havde mistanke om var det rigtige budskab, som jeg også
mistænkte stod i det åbnede mail.

> [...]
> eller andet analysefirma).
>
> Spørgsmålet er stadig om de har lov til det her, i mine øjne er det et

Det er et spørgsmål om markedsføringslov og da de har rettet fejlen, måske
efter forbrugerombusmandens indgriben, så har de ikke brudt nogen lov.
Da du skal klage til forbrugerombudsmanden om evt. lovbrud og der er rettet
en fejl, så har du ikke noget har have dit råb om "fupnummer" i.
Du kan selvfølgelig spørge forbrugerombudsmanden hvorvidt den rettede
emnelinie er i orden under hensyntagen til markedsføringen i danmark.
Jeg vil ikke gå ind i loven og tolke noget, da jeg ikke mener firmaet har
brudt loven.