Forsikring i andens navn
Fra : John D

Dato : 29-01-08 19:11

Benjamin, der ikke har kørekort, er søn af Arne.

Arnes bil står i Benjamins navn. Forsikringen er også i Benjamins navn. Er
der et problem her? I givet fald for hvem?

Fra : Anders Lund

Dato : 29-01-08 19:38

John D skrev:
> Benjamin, der ikke har kørekort, er søn af Arne.
>
> Arnes bil står i Benjamins navn. Forsikringen er også i Benjamins navn. Er
> der et problem her? I givet fald for hvem?

Ja, det er et problem. En person uden gyldigt førebevis til et køretøj,
kan ikke stå som indehaver af en forskring for denne. Bilen er dermed
ikke forsikret, og hvis politiet opdager det, så klipper de pladerne.
Sådan forstod jeg i hvert fald en ligende situation i min omgangskreds.
Mvh
Anders Lund

Fra : KN

Dato : 29-01-08 19:58

Du må gerne have bil (incl. forsikring) uden at have kørekort - men du må
naturligvis ikke selv køre den.

Knud

Fra : KN

Dato : 29-01-08 19:59

> [...]
> forsikret, og hvis politiet opdager det, så klipper de pladerne.
> Sådan forstod jeg i hvert fald en ligende situation i min omgangskreds.

Det er noget sludder - naturligvis kan du eje bil og forsikring uden
kørekort - du må bare ikke (selv) køre i den.

Knud

Fra : Anders Lund

Dato : 29-01-08 19:38

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-08 19:40

"John D" <john@d.com> skrev i en meddelelse
> Benjamin, der ikke har kørekort, er søn af Arne.
>
> Arnes bil står i Benjamins navn. Forsikringen er også i Benjamins navn. Er
> der et problem her? I givet fald for hvem?

Du må gerne eje (og indregistrere) en bil, selvom du ikke har kørekort. Men
så må du naturligvis ikke kære den.
Derimod må du ikke lave tricket med at benytte en andens navn at forsikre i.
Det er bedrageri og opdages det, får det nogen ret uoverskuelige
konsekvenser (du kommer fx. selv til at betale en meget stor del af skaden,
hvis du forårsager en sådan)
Mvh Tommy

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-08 21:46

On 2008-01-29 19:11:29 +0100, "John D" <john@d.com> said:

> Benjamin, der ikke har kørekort, er søn af Arne.
>
> Arnes bil står i Benjamins navn. Forsikringen er også i Benjamins navn. Er
> der et problem her? I givet fald for hvem?

Når du skriver "Arnes bil står i.." menes der dermed, at Arne bruger
bilen men ejeren formelt set er Benjamin ejeren?

I så fald, så er det ikke så godt, hvis ikke Arne står som bruger af bilen.

Men en situation der ligner er den, hvor sønnen har købt en gl. bil og
arbejder på at få den køreklar - og det bliver den så før kørekortet er
i hus - men bilen skal da have nummerplade så den er helt klar.

mvh. Joakim

Fra : Peter

Dato : 29-01-08 21:59

"John D" <john@d.com> skrev i en meddelelse
> Benjamin, der ikke har kørekort, er søn af Arne.
>
> Arnes bil står i Benjamins navn. Forsikringen er også i Benjamins navn. Er
> der et problem her? I givet fald for hvem?

Arnes bil må gerne være forsikret i Benjamins navn, så længe Arne står som
bruger.
Gør han ikke det, risikere han, at han selv kommer til at betale en stor del
af omkostninger ved evt. skade.
Takseres i øvrigt som en form for bedrageri.

Peter

Fra : John D

Dato : 29-01-08 22:36

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> del af omkostninger ved evt. skade.
> Takseres i øvrigt som en form for bedrageri.

Okay. Arne står som bruger. Tak for svaret.

Fra : KN

Dato : 30-01-08 07:33

> [...]
> del af omkostninger ved evt. skade.
> Takseres i øvrigt som en form for bedrageri.

Det er ikke bedrageri at eje og forsikre en bil andre kører i.
Det er derimod at betragte som snyd (bedrageri måske?), hvis
forsikringstageren er den som skulle betale lavest præmie for
forsikringsforholdet, dvs. typisk hvor faderen forsikrer for sin uerfarne
søn, som ovenikøbet er under 25 år.

Det modsatte er der ikke noget til hinder for. Som ejer uden kørekort kan du
nok ikke præstere den helt store kørselserfaring for forsikringsselskabet og
er derfor i de dyre grupper. Som ejer må du låne bilen ud til hvem som helst
(som har kørekort). Kun hvis en person 'fast' er bruger af bilen, bør
vedkommende skrives ind som 'bruger'.

KNud