Feriepenge.
Fra : kalvoere

Dato : 29-01-08 08:17

Hvorledes er det med hensyn til feriepenge. Jeg har været sygemeldt
fra nov 06 og forhåbentlig ikke længere end 4-6 mdr længere på grund
af en alv. rygop.

Feriepenge til afholdelse i ferieåret kan jeg hæve hvis jeg ikke
holder ferie i dette ferieår. Men hvordan næste ferieår. Altså
sommerferien 2008 og 2009? Der har jeg ikke optjent nogle feriepenge,
men jeg har fået sygedagpenge? Skal jeg undlade at holde
ferie(lovligt?) eller er det "spareferie"

Lars

Fra : Leif Langgaard

Dato : 29-01-08 16:28

"kalvoere" <Lars.Helsboel@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hej

Jeg mener du er berettiget til dagpenge i den del af ferien du ikke har
optjent feriepenge til,
Men det er vel et spørgsmål til fagforening/a-kasse!

Langgaard

Fra : Ann

Dato : 29-01-08 10:23

On 29 Jan., 16:17, kalvoere <Lars.Helsb...@gmail.com> wrote:
> [...]
> men jeg har fået sygedagpenge? Skal jeg undlade at holde
> ferie(lovligt?) eller er det "spareferie"

Hej Lars

Fandt flg.:

"Hvis du ikke har optjent ret til ferie med løn eller feriepenge.
Hvis du har fået udbetalt ydelser (ikke efterløn og
befordringsgodtgørelse) fra a-kassen, og derfor ikke har optjent fuld
ret til ferie med løn eller feriepenge, kan du få udbetalt
feriedagpenge fra a-kassen.
Det samme gælder, hvis du har modtaget sygedagpenge eller
barselsdagpenge fra kommunen.
Det er dog en betingelse, at du ville have dagpengeret i tilfælde af
ledighed på de pågældende dage, hvor du holder ferie.

Dine feriedagpenge vil normalt blive udbetalt med den beregnet sats du
har på ferietidspunktet. Hvis du ikke har modtaget dagpenge fra a-
kassen og derfor ikke har fået beregnet en sats får du
Dimmittendsatsen.

Hvis du er tilmeldt Jobcentret som ledig, skal Jobcentret og a-kassen
have besked senest 14 dage før du begynder din ferie. Overholder du
ikke dette varsel risikerer du at blive sendt i arbejde eller til møde
i den periode, hvor du har planlagt ferie.

Ferie på enkeltdage skal ikke varsles med mindst 14 dage, men kan
meddeles indtil dagen før.
Endvidere skal du være opmærksom på, at hvis du er ledig kan du kun få
feriedagpenge fra feriens første dag, hvis du før feriens første dag
har givet a-kassen besked om ferien. Har du ikke givet a-kassen besked
om ferien før feriens første dag, vil du tidligst kunne få
feriedagpenge fra den dag du meddeler ferien til a-kassen.

Du kan udfylde og indsende ansøgning om feriedagpenge via
medlemsportalen mitHK. Du får adgang via linket øverst til højre på
denne side. "

Hvis du ikke har ret til dagpenge fra A-kassen skal/kan du henvende
dig til kommunen og undersøge om du har ret til kontanthjælp.

hilsen

Ann