Fodgængere til højre eller venstre?
Fra : Jan Eliasen

Dato : 28-01-08 14:08

Hejsa

På en cykel/gangsti som jeg cykler på hver morgen er der rigtig mange
fodgængere. De befinder sig lidt på kryds og tværs - i højre side og i
venstre side... og jeg er kommet til at ænke på, hvad er egentlig
korrekt?

Hvis en fodgænger skal gå på en vej uden fortov, skal han gå i venstre
side, ikke? Gælder det også på en cykel/gangsti? Gør det forskel om
der er midterstriber på stien?

På forhånd tak.

--
eliasen, representing himself and not the company he works for.

Private blog: http://blog.eliasen.dk

Private email: jan@eliasen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-01-08 15:16

Jan Eliasen skrev:

> [...]
> fodgængere. De befinder sig lidt på kryds og tværs - i højre side og i
> venstre side... og jeg er kommet til at ænke på, hvad er egentlig

Fra færdselsloven:

   Gående, som benytter cykelsti, må ikke være
   til ulempe for kørende på cykelstien.

> Hvis en fodgænger skal gå på en vej uden fortov, skal han gå i venstre
> side, ikke?

Jo, det står direkte i færdselsloven. Hvis man trækker en cykel
eller lignende, skal man dog gå i højre side medmindre det ville
være risikabelt

> Gælder det også på en cykel/gangsti?

Det udtaler loven sig ikke om.

Der er strækninger her i Horsens uden fortov i den ene side hvor
jeg somme tider som cyklist møder fodgængere, og der foretrækker
jeg at de går imod mig inde til højre - altså i deres egen
venstre side. Så ved jeg at de har set mig.

> Gør det forskel om der er midterstriber på stien?

Nej. Som fodgænger skulle jeg personligt ikke have noget af at
blive klemt mellem en cykel og en kørebane med biler. Jeg ville
gå helt inde ved vejkanten så den blev min venstre side.

--
Bertel

Fra : Jan Eliasen

Dato : 28-01-08 15:43

On Mon, 28 Jan 2008 15:15:39 +0100, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

>Fra færdselsloven:
>
>    Gående, som benytter cykelsti, må ikke være
>    til ulempe for kørende på cykelstien.
Tjoh - men den her er ikke en cykelsti, men en cykel/gangsti - med
skilte der angiver, at begge dele er ok på denne sti. Gør det en
forskel?

Og den er ikke i nærheden af en vej.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-01-08 17:40

Jan Eliasen skrev:

> Tjoh - men den her er ikke en cykelsti, men en cykel/gangsti - med
> skilte der angiver, at begge dele er ok på denne sti. Gør det en
> forskel?

Ja, det overså jeg. Hvis der ikke er anvist en særlig bane til
gående, så er hele stien gangsti. Så har gående ingen speciel
pligt til at vige for cyklister.

--
Bertel

Fra : Fred Thiesen

Dato : 28-01-08 20:28

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i melding

> Ja, det overså jeg. Hvis der ikke er anvist en særlig bane til
> gående, så er hele stien gangsti. Så har gående ingen speciel
> pligt til at vige for cyklister.
>
> --

Og hvis der er en hvid midstribe på en sådan, må man vel kunne formode
at trafikkanterne skal holde sig til høyre for midtstriben, enten de går
eller cycler??

FredT

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-01-08 22:01

Fred Thiesen skrev:

> Og hvis der er en hvid midstribe på en sådan, må man vel kunne formode
> at trafikkanterne skal holde sig til høyre for midtstriben, enten de går
> eller cycler?

Det siger færdselsloven ikke noget om.

På en sti med både fodgængere og cyklister ville jeg som cyklist
ikke forvente at kunne køre ret meget hurtigere end de gående
hvis der er mange af dem, og jeg ville ikke forvente at finde dem
i en bestemt side af stien.

Nogle af dem kan være børn på to år.

--
Bertel

Fra : Jan Eliasen

Dato : 28-01-08 21:53

On Mon, 28 Jan 2008 17:40:13 +0100, Bertel Lund Hansen

>Ja, det overså jeg. Hvis der ikke er anvist en særlig bane til
>gående, så er hele stien gangsti. Så har gående ingen speciel
>pligt til at vige for cyklister.
Den er jeg med på... Men cykler skal jo cykle i højre side af en
cykel/gangsti... hvad med fodgængere? Må de bare gå, hvor de vil?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-01-08 21:57

Jan Eliasen skrev:

> Den er jeg med på... Men cykler skal jo cykle i højre side af en
> cykel/gangsti... hvad med fodgængere? Må de bare gå, hvor de vil?

Ja. Har du aldrig gået på et fortov?

--
Bertel

Fra : Jan Eliasen

Dato : 28-01-08 22:48

On Mon, 28 Jan 2008 21:56:37 +0100, Bertel Lund Hansen

>Ja. Har du aldrig gået på et fortov?
Jo, det tror jeg nok. Men et fortov er ikke også til cyklister. Jeg
kunne sagtens forestille mig særlige regler for, hvad fodgængere
må/ikke må, når der også skal være plads til cyklister.