/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
macrolinser eller mellemringe?
Fra : bk


Dato : 30-01-08 04:07

hvad er den bedste løsning(foruden nyt objektiv)til at få brændvidden ned
fra 28 mm til omkring 12-14 mm?
vil linserne bare forstørre eller vil brændvidden ændres som den gør med
mellemringe?



 
 
Brian Lund (30-01-2008)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 30-01-08 08:18

> hvad er den bedste løsning(foruden nyt objektiv)til at få brændvidden ned
> fra 28 mm til omkring 12-14 mm?
> vil linserne bare forstørre eller vil brændvidden ændres som den gør med
> mellemringe?

Øhh jeg ved ikke om der er noget du har misforstået? Nærlinser og
mellemringe rykker fokus nærgrænsen...

Mellemringe forlænger endda brændvidden lidt og tager også lidt lys.


Du kan købe vidvinkel forsatse til kompaktkameraer, om de fås til SLR
objektiver ved jeg ikke, jeg ved dog at der findes et fiskeøje forsats som
kan bruges... Men det er altså kun en middelmådig løsning.


Køb et vidvinkel zoom istedet.


Brian



bk (30-01-2008)
Kommentar
Fra : bk


Dato : 30-01-08 14:24


"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
news:fnp9hq$2ma$1@news.dansketelecom.com...
>> hvad er den bedste løsning(foruden nyt objektiv)til at få brændvidden ned
>> fra 28 mm til omkring 12-14 mm?
>> vil linserne bare forstørre eller vil brændvidden ændres som den gør med
>> mellemringe?
>
> Øhh jeg ved ikke om der er noget du har misforstået? Nærlinser og
> mellemringe rykker fokus nærgrænsen...
>
> Mellemringe forlænger endda brændvidden lidt og tager også lidt lys.
>
>
> Du kan købe vidvinkel forsatse til kompaktkameraer, om de fås til SLR
> objektiver ved jeg ikke, jeg ved dog at der findes et fiskeøje forsats som
> kan bruges... Men det er altså kun en middelmådig løsning.
>
>
> Køb et vidvinkel zoom istedet.
>
så er det det som bliver resultatet.



Bo Bjerre (30-01-2008)
Kommentar
Fra : Bo Bjerre


Dato : 30-01-08 18:10

Brian Lund wrote:

> Mellemringe forlænger endda brændvidden lidt og tager også lidt lys.

Ja, lidt lys tager de, men mener du seriøst at objektivets brændvidde
ændres, fordi man flytter det lidt længere væk fra bagvæggen i kameraet ?

Bo //

Brian Lund (30-01-2008)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 30-01-08 20:04

>> Mellemringe forlænger endda brændvidden lidt og tager også lidt lys.
>
> Ja, lidt lys tager de, men mener du seriøst at objektivets brændvidde
> ændres, fordi man flytter det lidt længere væk fra bagvæggen i kameraet ?

Det er hvad jeg har læst!


Brian



Bo Bjerre (30-01-2008)
Kommentar
Fra : Bo Bjerre


Dato : 30-01-08 20:31

Brian Lund wrote:
>>> Mellemringe forlænger endda brændvidden lidt og tager også lidt lys.
>> Ja, lidt lys tager de, men mener du seriøst at objektivets brændvidde
>> ændres, fordi man flytter det lidt længere væk fra bagvæggen i kameraet ?
>
> Det er hvad jeg har læst!

-så vil jeg gerne have er link, så jeg kan se en "begrundelse"...

Bo //

Stig Linander (31-01-2008)
Kommentar
Fra : Stig Linander


Dato : 31-01-08 17:03

Brian Lund skrev ...

>> Mellemringe forlænger endda brændvidden lidt

Bo Bjerre spurgte ...

> mener du seriøst at objektivets brændvidde ændres, fordi man
> flytter det lidt længere væk fra bagvæggen i kameraet ?

Brændvidden ændres ikke, men billedvinklen bliver mindre - svarende
til en længere brændvidde - fordi objektivets optiske centrum
flyttes bort fra sensoren.

Et eksempel: et 50mm objektiv vil - indstillet på uendeligt - have
sit optiske centrum 50mm fra sensoren. Samme 50mm objektiv med en
20mm mellemring vil have sit optiske centrum 70mm fra sensoren og
derved have en billedvinkel svarende til et 70mm objektiv indstillet
på uendeligt. Men objektivets brændvidde er stadig 50mm.

Har du et gammeldags objektiv med fast brændvidde og fokusering med
snekke, kan du tydeligt se at billedvinklen ændres når du drejer på
afstandsringen. Og det er det samme der sker med en mellemring.

Mange hilsner,

Stig.
--
Stig Linander | Farum - Denmark | http://www.linander.dk/stig/
The Ophiuchan | 55d49'N 12d21'E | mail: "Who am I?" on Home Page

Bo Bjerre (31-01-2008)
Kommentar
Fra : Bo Bjerre


Dato : 31-01-08 18:48

Stig Linander wrote:
> Brian Lund skrev ...

> Brændvidden ændres ikke, men billedvinklen bliver mindre - svarende
> til en længere brændvidde - fordi objektivets optiske centrum
> flyttes bort fra sensoren.

Helt enige, og det er af samme årsag, man mister lys på grund af
udtrækket (og ret meget, når man bruger bælg)

Bo //

Brian Lund (01-02-2008)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 01-02-08 07:21

>> Brændvidden ændres ikke, men billedvinklen bliver mindre - svarende
>> til en længere brændvidde - fordi objektivets optiske centrum
>> flyttes bort fra sensoren.
>
> Helt enige, og det er af samme årsag, man mister lys på grund af udtrækket
> (og ret meget, når man bruger bælg)

OK, brændvidden ændrer sig ikke, men billedvinklen gør akkurat ligesom den
gør hvis man monterer et objektiv på en APS-C sensor istedet for fullframe
eller film!


Brian



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste