Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D200 til undervandsfotografering
Fra : Zaritas

Dato : 29-01-08 09:06

Så er jeg kommet så vidt at jeg har fået valg og købt mig et kamera
til undervandsbilleder..

Da indkøbet af mit Nikon D200 inkl. et 18-200 DX VR har drænet mit
undervandsbudget godt og grundigt vil jeg nu gerne have et par gode
råd om prioritering af de næste indkøb. Jeg har købt det kamera jeg
mener er bedst til undervandsbilleder og et godt allaround objektiv
til billeder over vandet, så hvad er næste i rækkefølgen.

Et undervandshus + objektiv + blitz er selvfølgelig det indlysende
svar men hvilke ???

Har kigget lidt rundt på forskellige huse så som subal, sea and sea,
ikelite osv. men har ingen anden praktisk erfaring med andet end et
Canon IXUS i acrylhus, så bordtset selvfølgelig på prisen mellem et
alu-hus og et acryl-hus hvad er forskellene og er aluerne det
dobbelte
værd ???

Bør man starte med et 105mm eller et 10,5mm objektiv til almindelige
danske forhold ? eller skal det være noget helt andet ???

Hvad blitz systemer er gode og hvilke arme ???

Tak for kigget og god dag

Fra : Skeptikeren

Dato : 29-01-08 17:27

On Tue, 29 Jan 2008 08:06:12 -0800 (PST), Zaritas
<peterthem@gmail.com> wrote:

--------------- klip --------------------

>Bør man starte med et 105mm eller et 10,5mm objektiv til almindelige
>danske forhold ? eller skal det være noget helt andet ???
>
>Hvad blitz systemer er gode og hvilke arme ???
>
>Tak for kigget og god dag

Måske bør du kigge i http://en.wikipedia.org/wiki/Nikonos

Der står bl.a. om Nikonos:

Each new generation brought in improvements in ambient light metering,
flash circuitry, and shutter design. The various models all had rugged
construction, simple controls, and were waterproof to 160ft/50m. The
camera is made waterproof by a simple system of silicone o-rings at
all the crucial joints. What truly set the Nikonos apart from other
cameras were its dedicated underwater lenses; they were designed as
"water-contact" optics, and are not usable in air. To this day, no
underwater camera system can quite match the Nikonos lenses for
sharpness and saturation.

The Nikonos underwater lenses included: (angle of view)

U/W Nikkor 15mm f/2.8 (94 degrees)
U/W Nikkor 20mm f/2.8 (78 degrees)
U/W Nikkor 28mm f/3.5 (59 degrees)
Nikon also created two "normal" lenses for use above or below water,
which made the Nikonos useful for outdoor activities such as kayaking,
canoeing, or foul weather situations. These two lenses, the 35mm and
80mm, were also fully waterproof, but did not have the benefit of the
specialized water-contact optics. The 35mm Nikonos lens in particular
is often paired with extension tubes to create a macro photography rig
for use underwater. There were also a handful of compatible lenses
made for the Nikonos by other manufacturers.

have a nice day
--- sk ---

Fra : Søren Reinke

Dato : 29-01-08 22:43

Skeptikeren wrote:
> On Tue, 29 Jan 2008 08:06:12 -0800 (PST), Zaritas
> <peterthem@gmail.com> wrote:
>
> --------------- klip --------------------

> Måske bør du kigge i http://en.wikipedia.org/wiki/Nikonos

Manden har købt et digitalt spejlrefleks kamera.

hvorfor skal han så kigge på et æld gammelt film kamera ?

/Søren

Fra : Skeptikeren

Dato : 30-01-08 08:02

On Tue, 29 Jan 2008 22:42:30 +0100, Søren Reinke
<soren@REMOVE.reinke.dk> wrote:

>Manden har købt et digitalt spejlrefleks kamera.
>
>hvorfor skal han så kigge på et æld gammelt film kamera ?
>
>/Søren

Fordi han ikke har styr på, hvilke brændvidder der er anvendelige.
Fordi Nikonos med sin direkte Linse - vand kontakt design er unik.
Fordi Nikonos er "billig" brugt.
Fordi Nikonos er enormt nem at håndtere under vand.
Fordi der måske så bliver penge tilovers til et ordentligt blitsanlæg,
som er ret afgørende i dårligt oplyste vande.
Fordi han undgår at ødelægge sit D200 p.gr.a. svigt i de store
forsejlinger.
Fordi han næppe tager så mange billedfer, at filmudgiften bliver et
problem.

--- men måske kan maqn slet ikke finde en Nikonos V mere!

have a nice day
--- sk ---

Fra : Per, Herringe

Dato : 30-01-08 15:54

I meddelelse: 8t70q3dnmqjdcuvqh9aj8j78iiocijlep3@4ax.com
skrev Skeptikeren bl.a. (kan være lidt forkortet) :

> [...]
> problem.
>
> --- men måske kan maqn slet ikke finde en Nikonos V mere!

Der er som regel en del på eBay

--
MVH Per, Herringe

Fra : Jakob

Dato : 29-01-08 23:56

In article <86313589-6e04-40fe-8238-0661d4056b83
@k2g2000hse.googlegroups.com>, peterthem@gmail.com says...

> Et undervandshus + objektiv + blitz er selvfølgelig det indlysende
> svar men hvilke ???

JEg er tidligere blevet rådet til en plasticpose. Søg på eva marine på
google så dukker der noget op. eller kig lidt tilbage i gruppen. JEg går
efter den løsning inden længe.

Den store fordel er at det IKKE er kamera specifikt og så er det billigt
i forhold til de faste huse.

Så kan man prøve det lidt af.

Hygge

Jakob

Fra : Zaritas

Dato : 30-01-08 11:02

Tak for tipsene, men jeg tror nu ikke at jeg vil til at investere i
endnu et kamera og da slet ikke et gammelt 35mm analog

Og den med plastikpose huset tør jeg ikke begive mig ud på, det her
jeg mit grej for kostbart til.

Jeg holder allerede øje med EBAY, men ønsker råd erfaringer om hvad og
hvilket mærke der skal holdes øje med..

Tak for kigget endnu engang og god dag