Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Produkt foto
Fra : [2650]-Adonis

Dato : 28-01-08 22:48

Hejsa

jeg prøver at få lavet et system til at lave produkt fotos i,

jeg har bygget en kasse ud af de der plastik behandlede plader man kan få i
silvan, så kassen er helt hvid flot,

men hvad med lamper ? jeg har sat 4 x150w arbejdslamper op men de lyser med
en meget varm farve,

meningen skulle være at jeg fik en hvid flot baggrund.

jeg er uuuuuuuuuudemærket klar over man kan få nogle fine professionelle
lamper til en formue, men

findes der ikke nogle lystofrør som lyser i den rigtige styrke med den
rigtige *kolde* farve ?

et par fotos af mit setup
kan ses her

http://laptopsalg.dk/qxlbilleder/fototing/

OBS jeg er ikke professionel fotograf, og skal heller ikke være det :-]

// Jesper

Fra : Jeroen

Dato : 28-01-08 23:10

Har du prøvet at justere dit hvid-balance indstilling på kameraet? Kunne det
ikke tage lidt af den varme farve væk ud af lyset?

Mvh
Jeroen

Fra : [2650]-Adonis

Dato : 28-01-08 23:51

Jeg er ikke sikker på hvordan man gør det, det er et Sony Sybershot DSC-W80
Jeg havde et D400 før, men jeg skulle bruge muligheden for at optage korte
videoklip også, så jeg skiftede til et kompakt.

men har du nogen ide om hvad punktet i menuen hedder ?

Mvh Jesper

Fra : Sv-e

Dato : 29-01-08 07:46

[2650]-Adonis wrote:
> Jeg er ikke sikker på hvordan man gør det, det er et Sony Sybershot DSC-W80
> Jeg havde et D400 før, men jeg skulle bruge muligheden for at optage korte
> videoklip også, så jeg skiftede til et kompakt.

Det står helt sikkert i din manual til kameraet, jeg er også lige
begyndt at fotografere, og hvid-ballancen er da alfa omega for et godt
billede har jeg opdaget.

/Sv-e

Fra : Leif Langgaard

Dato : 29-01-08 11:16

"[2650]-Adonis" <donis5@msn.com> skrev i en meddelelse

> et par fotos af mit setup
> kan ses her
>
> http://laptopsalg.dk/qxlbilleder/fototing/

Hej

Fin kasse, den dur bare ikke, det er sådan en her du skal lave!

http://jensgregersen.dk:80/article/ny-lyskasse

Der har lige været en tråd om emnet i news:dk.fritid.indkoeb .

Følg tråden: news:20080117232221.3ccdc417@laptopia...

Der står også noget om lyset!

Langgaard

Fra : Leif Langgaard

Dato : 29-01-08 11:25

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse

> Der har lige været en tråd om emnet i news:dk.fritid.indkoeb .

Der skulle selvfølgelig stå news:dk.fritid.foto.indkoeb

Langgaard

Fra : [2650]-Adonis

Dato : 29-01-08 12:42

rigtig fin kasse,

dvs jeg kan stadig bare lave min om, perfekt nok no harm done !!

men jeg forstår ikke helt hvad bruger til at skærme for lyset ? de må være
noget hvidt men alligevel skal lyset kunne komme igennem,

// Jesper

Fra : Leif Langgaard

Dato : 29-01-08 13:13

> [...]
>
> men jeg forstår ikke helt hvad bruger til at skærme for lyset ? de må være
> noget hvidt men alligevel skal lyset kunne komme igennem,

Du kan bruge plexiglas, det fås i hvidt, det kan du få i byggemarkeder eller
på nettet:

Vær obs på de 230,- i porto!

Stykker på 30x30cm i 3mm koster ca 100,- stykket pp.

Langgaard

Fra : [2650]-Adonis

Dato : 29-01-08 13:26

allright ja det må jeg lige prøve se i silvan om de har sådan noget smart
noget det ville jo være perfekt !

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-01-08 12:33

"[2650]-Adonis" <donis5@msn.com> skrev

> men jeg forstår ikke helt hvad bruger til at skærme for lyset ? de må være
> noget hvidt men alligevel skal lyset kunne komme igennem,

Glasfilt er fremragende og kan ikke brænde. Samtidig er det med til at gøre
lyset "koldere" (hæve kelvin) og gøre lyset blødt og difust.

www.tersgov.dk/filt1.jpg www.tersgov.dk/filt2.jpg

Samtidig koster det ikke en bønne. Mange videofotografer bruger det.

Desværre kan det hverken foldes eller andet, det knækker meget nemt, fordi
det er skrøbeligt.

Claus

Fra : [2650]-Adonis

Dato : 03-02-08 00:18

det vil jeg lige prøve det smart

jeg har købt bagepapir det ser også ret ok ud og det stikker ikke

Fra : [2650]-Adonis

Dato : 29-01-08 12:46

ahh de nævner noget der hedde tracing paper det må være lige som rispapir,
hvor i verdenen man så får det henne.

Fra : [2650]-Adonis

Dato : 29-01-08 12:59

ok jeg bliver klogere og klogere,

Jeg har lige fundet ud af kameraet ikke har manuel whitebalance,

hvilket nok var grunden til jeg IKKE burde ha solgt mit D400

Nogle gode ideer ?

// Jesper

Fra : Anders

Dato : 29-01-08 14:21

> [...]
>
> Jeg har lige fundet ud af kameraet ikke har manuel whitebalance,
>
> hvilket nok var grunden til jeg IKKE burde ha solgt mit D400

Hej Jesper
Sæt kameraet over på program P, tryk menu, og gå ned i WB (AWB?) punktet. Så
kan du skifte hvidbalancen, prøv dig frem, det bliver vist med "live
preview" så vidt jeg husker.. så bare skift og se hvornår baggrunden bliver
hvid..

I stedet for plexiglas kan du også bruge noget tyndt papir eller et lagen.
Det er lidt billigere end plexi.

Mvh Anders

Fra : [2650]-Adonis

Dato : 29-01-08 14:41

Jeg har taget et foto på hver setting ( uden flash )

http://laptopsalg.dk/qxlbilleder/foto/

prøv lige se dem her

synes den er helt gal

//J

Fra : Bo Hellum

Dato : 29-01-08 15:23

> Jeg har taget et foto på hver setting ( uden flash )
>
> http://laptopsalg.dk/qxlbilleder/foto/
>
> prøv lige se dem her
>
> synes den er helt gal

Ser da ud til at lyset (pærerne) giver et helt forkert lys. Når jeg henter
et af billederne ind i Lightroom og sætter farvetemperaturen til -71 så
bliver det helt hvidt.

Bo

Fra : [2650]-Adonis

Dato : 29-01-08 15:48

lige præcis det er også det jeg synes jeg oplever derfor jeg tænkte i første
omgang at jeg skulle have nogle specielle lystofrør med en speciel hårdhed i
lyset.,

men hvad er "lightroom" er det et program ?

/ Jesper

Fra : Leif Langgaard

Dato : 29-01-08 16:01

"[2650]-Adonis" <donis5@msn.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har taget et foto på hver setting ( uden flash )
>
> http://laptopsalg.dk/qxlbilleder/foto/
>
> prøv lige se dem her
>
> synes den er helt gal

Hej

Den sidste indstilling ( fluorescent light 3.JPG ) er da meget god, jeg har
kun justeret lys, ikke farvebalance!

Se: http://peecee.dk/upload/view/93959

Så du skal nok belyse noget bedre, og lav altid sådan en test med et
motiv/produkt, så er det lettere at vurdere!

PS!
Jeg tror der går for meget lys tabt i lagenstof!

Langgaard

Fra : [2650]-Adonis

Dato : 29-01-08 16:28

hvilket program er perfekt til denne opgave ?

det ville være genialt hvis jeg kunne slippe helt for at skulle have det
igennem et program først

hvilket materiale vil du/i forslå til at spærre for det direkte lys ?

hvad med bage papir ?

// Jesper

Fra : Leif Langgaard

Dato : 29-01-08 16:48

> hvilket program er perfekt til denne opgave ?

Du kan starte med http://picasa.google.com/download/thanks.html det er et
fint lille program, hvor du kan justere det mest nødvendige, og det er
gratis og på dansk!

> det ville være genialt hvis jeg kunne slippe helt for at skulle have det
> igennem et program først

Det kan du nok ikke, du skal nok altid justere lys, kontrast, farvetone og
beskære.

> hvilket materiale vil du/i forslå til at spærre for det direkte lys ?

Jeg foreslår stadigvæk hvidt plexiglas, men du kan sagtens finde andet
materiale, prøv i en stofforretning, de må have det tynde hvide kunststof
der bruges til "fotoparaplyer"

> hvad med bage papir ?

Det er ikke hvidt, men prøv dig frem.

Hvad er det for pærer du bruger?

Langgaard

Fra : [2650]-Adonis

Dato : 29-01-08 17:30

jeg bruger 4x 150w Halogen worklights jeg stnes de kommer med et for varm
lys

jeg skal eksperimentere med noget forskelligt at sætte foran

Fra : Leif Langgaard

Dato : 29-01-08 18:10

> [...]
> varm lys
>
> jeg skal eksperimentere med noget forskelligt at sætte foran

Det tager jo 4 år og 6 måneder at blive uddannet fotograf!

Langgaard

Fra : [2650]-Adonis

Dato : 29-01-08 18:15

ja men det har jeg ikke liiige tid til så jeg må nøjes med at det bliver
halvt så godt :-]

Fra : Futte & Co.

Dato : 29-01-08 17:19

[2650]-Adonis skrev:
> [...]
> igennem et program først
>
> hvilket materiale vil du/i forslå til at spærre for det direkte lys ?

Du får lige et par tips fra en gammel fotograf/filmbelyser rotte
Du ændrer farvetemp. ved hjælp af farvede filtre mellem lamperne og
lyskassen. I det tilfælde skal du bruge "hel blå frost", eller bare "hel
blå" sat sammen med en "spun", eller en "frost". Vær opmærksom på at
flere filtre sat sammen snupper en del af lyset. Derfor er førstnævnte
den optimale løsning. Der kan være behov for en justering i
efterbehandling, fordi byggemarkeds-lys ikke præcis i farvetemp., a
størrelseorden et par hundrede kelvingrader. Filtrene monteres på
lamperne i en stor bue med fæste i siderne. Dette for at forhindre at
filtrene smelter. Brug træklemmer til monteringen, endelig ikke plastik
eller metal. Filtrene købes i metermål hos:
http://www.zimmermann.dk/Default.asp?Action=Details&Item=734
eller hvis der er en lokal film/teater forsyning hvor du bor.
Hvis jeg skulle bygge omtalte kasse, blev den bygget af "flamingo",
samlet med spånskruer, iskruet med fingrene, og med huller til lys,
afdækket med spun, eller alternativet, ubehandlet malerfilt fra
farvehandleren.

--

Jørgen, Brøndby

Fra : [2650]-Adonis

Dato : 29-01-08 17:57

udemærkede forslag, desværre alt for omstændigt til mig

kassen jeg har lavet skal så i reolen permanent, og derfor har jeg lavet den
i træ med plastik overflade som jeg synes har en god hvid farve

jeg prøver lige finde nogle gennemsigtige hvide materialer

// Jesper

Fra : Futte & Co.

Dato : 29-01-08 18:13

[2650]-Adonis skrev:
> udemærkede forslag, desværre alt for omstændigt til mig
>
> kassen jeg har lavet skal så i reolen permanent, og derfor har jeg lavet den
> i træ med plastik overflade som jeg synes har en god hvid farve

Bare du er opmærksom på at plastik overfladen gulner ved
varmepåvirkning. Derfor bruger man "flamingo", da det er nemt at skifte ud.

--

Jørgen, Brøndby

Fra : [2650]-Adonis

Dato : 29-01-08 18:15

okay ja det må jeg have i baghovedet, det er selvfølgelig klart

Fra : Rainman

Dato : 29-01-08 18:46

[2650]-Adonis wrote:

Hvorfor prøver du ikke at sætte en laptop ind og ser hvordan det så ser
ud? At fotografere en helt hvid baggrund giver sjældent et godt
resultat, og vil også kræve at du justerer eksponeringen. Med et
fuldautomatisk kamera skal du nok ikke håbe på at du kan lave en
grundopstilling og så kører det bare derudaf med skiftede produktmotiver.

Blot min ti-øre.

Fra : [2650]-Adonis

Dato : 29-01-08 21:41

jamen jamen

Det gør jeg skam også dagligt faktisk

men de får det der rødlige skær eller varme brune farve,

Jeg skal have savet hul i kassen så jeg kan sende lyse ind fra siden, og
prøve med noget hvidt stof/papir

// Jesper

Fra : HKJ

Dato : 29-01-08 22:36

[2650]-Adonis wrote:
> Jeg skal have savet hul i kassen så jeg kan sende lyse ind fra siden, og
> prøve med noget hvidt stof/papir

Du kunne også overveje en professionel box:
http://www.obt.dk/cubelite_terning.htm

Fra : [2650]-Adonis

Dato : 30-01-08 00:02

synes bare de er for dyre

men den side du fandt til mig der ser ikke så dyre ud i forhold til dem jeg
har set før

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-01-08 12:36

"[2650]-Adonis" <donis5@msn.com> skrev

> synes den er helt gal

Jep, og det er din citatteknik også.
Kige lige her: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html så vi undgår
toppostning.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-01-08 12:20

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev

> Fin kasse, den dur bare ikke, det er sådan en her du skal lave!
> http://jensgregersen.dk:80/article/ny-lyskasse

Uha, den ser brandfarlig ud..

Pas på men disse lamper og papir. De afgiver MEGET varme. brug hellere
sparepærer. Der skal flere til, men de afgiver inden varme.

Claus

Fra : Leif Langgaard

Dato : 31-01-08 12:26

> Uha, den ser brandfarlig ud..
>
> Pas på men disse lamper og papir. De afgiver MEGET varme. brug hellere
> sparepærer. Der skal flere til, men de afgiver inden varme.

Hej Claus!

Netop derfor foreslår jeg i tråden plexiglas, det fås i "opalhvidt".

Men det er jo ikke nemt når det ikke må koste noget

Langgaard

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 03-02-08 17:35

On 2008-01-29 11:15:38 +0100, "Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> said:

> Hej
>
> Fin kasse, den dur bare ikke, det er sådan en her du skal lave!

Hvorfor duer den ikke?

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Leif Langgaard

Dato : 04-02-08 16:21

"Thomas Schreiber" <fornavn@macfly.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor duer den ikke?

1. Der er en skarp overgang mellem bund og bagvæg, hvilket kan give
problemer.

2. Der kan kun komme lys ind forfra, hvilket giver et "fladt" lys uden
modulation.

1 og 2 er ændret på den "kasse" jeg linkede til, den er heller ikke optimal,
med en del bedre

Langgaard

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-01-08 12:16

"[2650]-Adonis" <donis5@msn.com> skrev

> men hvad med lamper ? jeg har sat 4 x150w arbejdslamper op men de lyser
> med en meget varm farve,

Køb nogle farvefilter. De koster ca 50,- pr kvm. 6000 kelvin kaldes i
teaterkredse for et frostfilter.

Køb ikke hos fotografleverandører, de tager overpris. Find en leverandør af
teaterteknik. Lee og Rosco laver nogle fremragende filtre.

Claus

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 31-01-08 14:02

On Thu, 31 Jan 2008 12:16:05 +0100, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

>6000 kelvin kaldes i
>teaterkredse for et frostfilter.

I fotografkredse og filmkredse er det et diffusionsfilter med en
speciel struktur. Det skulle undre mig om det i teaterkredse betyder
noget andet.
Det fås så i farvekorrigerende varianter.

kmo

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-02-08 15:30

"kristian mikael de freitas olesen" <kmo@gbmail.invalid> skrev

> I fotografkredse og filmkredse er det et diffusionsfilter med en
> speciel struktur. Det skulle undre mig om det i teaterkredse betyder
> noget andet.

Det kaldes et frostfilter, fordi lyset er meget koldt

Akkurat som man taler om varmt lys i forbindelse med glødepærer osv.

Claus

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 01-02-08 18:29

On Fri, 1 Feb 2008 15:29:47 +0100, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

>Det kaldes et frostfilter, fordi lyset er meget koldt

Uanset om du smiler eller ej, hedder det frostfilter fordi dets
struktur kan minde om iskrystaller.
Frost-filter bruges til at bløde lyset.
Det fås både i hvid og i forskellige tætheder af blå.
Jeg mindes ikke at have set det i gul og har ikke lige en
filterprøvemappe ved hånden.

>Akkurat som man taler om varmt lys i forbindelse med glødepærer osv.

Jeg kender sagtens forskelllen på og definitionen af varmt og koldt
lys.

kmo

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-02-08 03:04

"kristian mikael de freitas olesen" <kmo@gbmail.invalid> skrev

> Uanset om du smiler eller ej, hedder det frostfilter fordi dets

Men efter små tyve år i teaterbranchen kan jeg kun gentage, at i de kredse,
jeg færdedes kaldte man et 6000 kelvin filter for et frostfilter.

Det samme da jeg i firserne var på Nordisk Reklame Film

Hvad du eller fotografer så kalder det interesserer mig mindre..

Claus

Fra : Futte & Co.

Dato : 02-02-08 10:55

Claus Tersgov skrev:
> [...]
>
> Det samme da jeg i firserne var på Nordisk Reklame Film
>
> Hvad du eller fotografer så kalder det interesserer mig mindre..

Hej Claus
Du har så misforstået noget.
Det omtalte filter hedder : Hel blå frost.
Filteret findes i hvid, kvart blå, halv blå og hel blå.
Det hvide filter er kelvin neutral.
Hel blå konverterer fra 3400 til 5600 kelvin.
Filtre findes i 2 typer:
Farvede filtre der bruges i teaterlys.
CC filtre, "color correction", som bruges af fotografer.

--

Jørgen, Brøndby, selvstændig film/tv fotograf og belyser,
med eget lys, lyd, optage og redigerings udstyr,

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-02-08 12:09

"Futte & Co." <Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> skrev

> Det omtalte filter hedder : Hel blå frost.

Det fortæller du bare til alle de instruktører og teknikere, jeg har arbejde
sammen med i tidens løb!

Claus

Fra : Futte & Co.

Dato : 02-02-08 21:39

Claus Tersgov skrev:
> "Futte & Co." <Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> skrev

> Det fortæller du bare til alle de instruktører og teknikere, jeg har arbejde
> sammen med i tidens løb!
>
> Claus

Hej Claus!
Gæt selv hvor mange ruller jeg har købt af div. CC filtre i tidens løb
Mellem 4 og 25 ansatte i produktion af tv programmer til DR, TV3, TV2,
TVS, Kanal 2 og et hav af udenlandske tv stationer. Desuden har jeg
arbejdet på ca. 60 spillefilm på de 4 største studier i danmark. Langt
over 100 reklamefilm er det også blevet til. Hvis du tror jeg ikke ved
hvad filtrene hedder og hvad de bruges til, trænger du godtnok til
briller
Som jeg skrev tidligere har du fået helt galt fat i det der med filtre,
hvilket dine indlæg her i tråden også bærer præg af.
Normalt kommenterer jeg ikke her i gruppen, men den åbenlyse
misinformation du leverer overfor fotografer der, her i gruppen, søger
viden om lyssætning og teknik, kan jeg ikke sidde overhørig.

--

Jørgen, Brøndby
Mangeårig medlem af filmarbejderforeningen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-02-08 14:54

Futte & Co. skrev bl.a.:

> Normalt kommenterer jeg ikke her i gruppen, men den åbenlyse
> misinformation du leverer overfor fotografer der, her i gruppen, søger
> viden om lyssætning og teknik, kan jeg ikke sidde overhørig.

Så lad være, jeg er da fløjtende ligeglad!

Claus

Fra : Futte & Co.

Dato : 03-02-08 16:15

Claus Tersgov skrev:

> Så lad være, jeg er da fløjtende ligeglad!
>
> Claus

Jamenne, stik du bare hovedet i busken, det er også meget nemmere end at
lære noget nyt. Tudekiks er vist på tilbud i denne uge

--

Jørgen, Brøndby