Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lysfølsomhed ?
Fra : EnjoyNews

Dato : 27-01-08 21:46

Hej

Hvilke specifikationer ser man på hvis man skal se et digital kameras
lysfølsomhed ?

Jeg har selv haft et Canon Ixus 500 før og da jeg købte mit nye Canon G7 har
jeg lagt mærke til at det er langt mere lysfølsomt, forstået på den måde at
der skal mere til før den bruger blitz på auto og det er også mere støjsvagt
hvis det er lidt mørkt.

Min mor har så lige købt et nyt Fuji kamera som hun synes taget mere grumset
billeder end hendes ældgamle Olympus 3MPixel kamera. Og hvis man tager det
samme billede med hendes Olympus og Fuji og mit G7 så ligner hendes 2 det
samme stort set selmom hendes nye er 12MPixel og en helt ny model hvor mit
G7 står væsenligt bedre.

Så det virker som om at mit bare er langt mere lysføslomt hvilket jo er
lokisk nok da den har en større linse.
Men hvor læser man denne info i specifikationerne ? De allesammen kan jo
køre ISO 100-1600 men hvor grumset det er på ISO 400 stpr der jo ikke lige
umiddelbart noget om, med mindre der er nogle data jeg ikke forstår at læse

Fra :    ab©

Dato : 27-01-08 22:19

"EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvilke specifikationer ser man på hvis man skal se et digital kameras
> lysfølsomhed ?

Du har fabrikanternes specifikationer m.h.t. ISO og maximum-blænde som
teoretiske rammer, men skal du virkelig til at vurdere om det ene kamera er
bedre end det andet, må du i gang med at se på resultaterne - enten ved selv
at få fingre i billed-filer fra nævnte apparater - eller (hvad der unægtelig
er noget lettere) at finde diverse tests på Nettet - f.eks. som denne
http://www.dpreview.com/reviews/canong7/page7.asp

ab©

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 28-01-08 00:04

ISO værdierne for "Point And Shoot" kameraer kan ikke anvendes til noget
somhelst formål. Den reele lysfølsomhed (altså signal/støj forholdet)
fremgår ikke af specifikationerne, og der er dramatisk forskel på de
forskellige modeller.

Noget tilsvarende kan man sige om antallet af megapixels. Faktisk er der
mange eksempler på at nyere kameraer med fx. 7 eller 10 megapixel er
dårligere end tilsvarende ældre kameraer med færre megapixels. Et forøget
antal pixels giver typisk dårligere lysfølsomhed.

Det er derfor nødvendigt at finde praktiske eksempler på billeder taget med
det pågældende kamera, og der findes en del hjemmesider der sammenligner
disse ting.

Mvh.
Anja

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-01-08 14:30

EnjoyNews wrote:

> Hvilke specifikationer ser man på hvis man skal se et digital kameras
> lysfølsomhed ?

Hvis du vil sammenligne hvordan forskellige kameraer arbejder under
dårlige lysforhold, så skal du sætte dem over på manuel, og lave en serie
optagelser af det samme motiv, med ens ISO og blænde indstillinger.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen