ekspropriation af vores lejlighed
Fra : jytte jensen

Dato : 26-01-08 15:24

I dag kom der en indkaldelse til ekstraordinær gf, i
andelsboligforeningen.

Kommunen har ved tinglysning nov. 1972 fastsat vores område (2 små
huse på ialt 17 lejligheder + have) til offentlige formål år 2012.

Men så skrives der også at i teknisk direktorat har man ikke kendskab
til aktuelle overvejelser eller planer om at udnytte området til off.
formål.
og at den eksisterende kommuneplan 2004 vil blive rev. 2008/2009, men
der foreligger ikke planer om ændring af områdets status.

Så er det jeg spørger: hvorfor har kommunen så tinglyst os år 2012,
hvis man ikke vil bruge det til noget ?

Og så sætter det os i andelsforeningen i en underlig situation bl.a.
mht. istandsættelser og vedligehold, når vi aldrig ved om kommunen
pludselig kommer i tanke om at bruge området.

VH
Jytte

Fra : alexbo

Dato : 26-01-08 15:34

"jytte jensen skrev

> Så er det jeg spørger: hvorfor har kommunen så tinglyst os år 2012,
> hvis man ikke vil bruge det til noget ?

Ja hvad har de mon tænkt på i 1972, de har i hvert fald tænkt fremadrettet,
om 50 år kan vi få brug for den grund, vi må hellere når vi sælger den få
tinglyst en tilbagekøbsret eller lign.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-01-08 19:37

On 26 Jan 2008 14:24:07 GMT, jytte jensen <mismerkur@GG15Sgmail.dk>
(slet GG15S) wrote:

> [...]
>
>Kommunen har ved tinglysning nov. 1972 fastsat vores område (2 små
>huse på ialt 17 lejligheder + have) til offentlige formål år 2012.
Ovenstående oplysning var vel frit tilgængelig da i købte
andelsboligen (jeg antager at i købte andelen efter 1972) ?

> [...]
>der foreligger ikke planer om ændring af områdets status.
>
>Så er det jeg spørger: hvorfor har kommunen så tinglyst os år 2012,
De må vel havde haft en plan med området.

>Og så sætter det os i andelsforeningen i en underlig situation bl.a.
>mht. istandsættelser og vedligehold, når vi aldrig ved om kommunen
>pludselig kommer i tanke om at bruge området.
I ved så meget at i risikerer at skulle fraflytte 2012, så i må
kontaket kommunen og se om de vil ændre tinglysningen med en anden
tinglysning eller noget tilsvarende der giver jer en sikkerhed en del
år frem i tiden.
Jeg er ret overbevist om at der ikke er tale om ekspropriation, da i
på købstidspunktet kunne havde gjort jer selv bekendt med den nævnte
tinglysning.

/Hans

Fra : jytte jensen

Dato : 26-01-08 21:48

Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev:
> [...]
>andelsboligen (jeg antager at i
>købte andelen efter 1972) ?

>De må vel havde haft en plan med området.

Aha! Altså når der er tinglyst, er der ikke tale om expropriation ? og
altså heller ingen erstatning ?

VH
Jytte

Fra : alexbo

Dato : 26-01-08 22:14

"jytte jensen" <mismerkur@gmail.dk> skrev

> Aha! Altså når der er tinglyst, er der ikke tale om expropriation ? og
> altså heller ingen erstatning ?

Det er formentlig en hjemfaldspligt, kommunen har i 1972 solgt grunden med
den klausul at den kunne købe den tilbage i år 2012, til en eller anden
pris, det kan være den samme som den blev solgt til, eller indeksreguleret
eller noget helt tredie.
Der står lidt om om emnet i linket.
Først og fremmest skal du finde ud af hvad der præcist står i tinglysningen.

Da du købte din lejlighed burde prisen afspejle den begrænsning i din
værdistigning som hjemfaldspligten indebærer.
Som linket anviser kan det være muligt at betale sig fra hjemfaldspligten,
men det er ikke billigt.

http://www.boligassistancen.dk/Tilbagekoeb%20og%20hjemfaldspligt.htm

mvh
Alex Christensen

Fra : jytte jensen

Dato : 27-01-08 12:39

alexbo <alexbo@email.dk> skrev:

>"jytte jensen" <mismerkur@gmail.dk> skrev

>Det er formentlig en hjemfaldspligt,
>kommunen har i 1972 solgt grunden med
>den klausul at den kunne købe den
>tilbage i år 2012,

Nej - egendommen har været i privat eje i umindelige tider, vi
flyttede ind da jeg var barn for 40 år siden. Jeg har idag så
overtaget min mors lejlighed.

Den blev så lavet til andelslejlighed i 1999.

Hvis der var tale om hjemfaldspligt, ville vi vide det: efter vi
havde boet der nogle år (ca. omkring 1970 var der 4 af beboerne
som købte egendommen, deriblandt min far, sikkert for ikke at
blive smidt på porten) og blev så stadigvæk drevet privat indtil
1999.

til en eller anden
> [...]

Er det rigtigt som Hans skriver at man kan få ændret
tinglysningen ?
På hans svar virkede det somom man ikke fik erstating hvis der
var tale om tinglysning ??

Vh
Jytte

Fra : alexbo

Dato : 27-01-08 13:25

"jytte jensen skrev

> Er det rigtigt som Hans skriver at man kan få ændret
> tinglysningen ?
> På hans svar virkede det somom man ikke fik erstating hvis der
> var tale om tinglysning ??

Det kommer jo an på hvad der er tinglyst, en tinglysning er jo bare en måde
at sikre at en aftale eller bestemmelse består til evig tid, og vil fremgå
ved kommende handler eller lån.
Men jeg er enig i at erstatning næppe kommer på tale, den ville i så fald
være betalt i 1972.

Forøvrigt kan hjemfaldspligten være ældre, måske fra 1912.
Hjemfald er under alle omstændigheder en grim ting.
Når den bliver oprettet er der ingen der bekymrer sig.
I Gladsaxe er der hjemfald om 32 år, de nuværende beboere er nok
ligeglade, men som tiden går kommer det til at gøre ondt, ingen lån og
konstant faldende pris.

Steengårdshave Gladsaxe, hjemfaldspligt
På et flertal af husene er tinglyst en hjemfaldspligt. Det betyder at
Gladsaxe kommune i år 2040 kan købe ejendommen tilbage for den opfindelige
grundpris, uden betaling for huset.

Da din bebyggelse blev lavet til andelslejligheder må emnet da givet
anledning til
overvejelser om fremtiden, een ting er at man i 1972 ikke bekymrer sig om
2012, men i 1999, skulle man nok kunne se 13 år ud i fremtiden.

Men nu kommer der så en generalforsamling, så der er nok nogen der har sat
sig ind i problematiken og nu ønsker beboernes synspunkter på sagen.

Jeg kan så undre mig over at der ikke med indkaldelsen er kommet en
redegørelse for sagen, og nogle forslag til løsning, så deltagerne var
forberedt og indbyrdes kunne diskutere mulighederne.

Få fat i bestyrelsen og få klar besked, eller direkte på
tinglysningskontoret og få en kopi.

mvh
Alex Christensen