dagbøder
Fra : Peter T.

Dato : 25-01-08 10:16

Jeg har altid undret mig over dagbøder og nu har to journalister fra EB
fået dagbøder på 30x100kr. Men hvad er pointen ved dem fremfor en stor
bøde på 3000 kr?

--
Peter T.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 25-01-08 10:40

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> writes:

> Jeg har altid undret mig over dagbøder og nu har to journalister fra
> EB fået dagbøder på 30x100kr. Men hvad er pointen ved dem fremfor
> en stor bøde på 3000 kr?

Det har nok noget at gøre med forvandlingsstraffen. 30 dagbøder af
100,- kan forvandles til 60 dages fængsel, hvorimod
forvandlingsstraffen for bøden på 3000,- er på 6 dage.

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching

Fra : Peter T.

Dato : 25-01-08 11:26

Anders Wegge Jakobsen udviste en rettidig omhu og skrev:

> Det har nok noget at gøre med forvandlingsstraffen. 30 dagbøder af
> 100,- kan forvandles til 60 dages fængsel, hvorimod
> forvandlingsstraffen for bøden på 3000,- er på 6 dage.

Ah. Ordnung muss sein. Jeg tror, jeg er med. :)

--
Peter T.

Fra : alexbo

Dato : 25-01-08 11:41

"Peter T." skrev

> Ah. Ordnung muss sein. Jeg tror, jeg er med. :)

Ordnung und ordnung, det er svært at se ordnungen i at 30 dagbøder bliver
til 60 dage, jeg tror vi skal regne med 30.

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 25-01-08 11:57

"alexbo" <alexbo@email.dk> writes:

> "Peter T." skrev

> Ordnung und ordnung, det er svært at se ordnungen i at 30 dagbøder bliver
> til 60 dage, jeg tror vi skal regne med 30.

§ 55. Bøde på 10.000 kr. eller derunder, som er vedtaget efter
tilkendegivelse fra politiet, afsones efter følgende skala:

Bøden: Forvandlingsstraffen:
0 - 499 kr. 2 dage
500 - 999 kr. 4 dage
1.000 - 3.999 kr. 6 dage
4.000 - 5.999 kr. 8 dage
6.000 - 10.000 kr. 10 dage

Fra : alexbo

Dato : 25-01-08 12:47

"Anders Wegge Jakobsen" skrev

> § 55. Bøde på 10.000 kr. eller derunder, som er vedtaget efter
> tilkendegivelse fra politiet, afsones efter følgende skala:

Ja, men det har ikke noget med dagbøder at gøre.

Det er at 30 dagbøder bliver til 60 dage, jeg ikke er enig i.
Det synes jeg sådan set også fremgår af indlægget.

Mener du virkelig at 1 dagbøde har en forvandligsstraf på 2 dages fængsel?

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 25-01-08 13:03

"alexbo" <alexbo@email.dk> writes:

> "Anders Wegge Jakobsen" skrev

> Ja, men det har ikke noget med dagbøder at gøre.

Mig bekendt er det oftest den samme omregning der bliver brugt. Men
hvis du ved noget andet, så fred være med det.

Fra : alexbo

Dato : 25-01-08 13:15

> [...]

100,- kan forvandles til 60 dages fængsel, hvorimod
forvandlingsstraffen for bøden på 3000,- er på 6 dage."

Jeg bliver mere og mere i tvivl om hvad du egentlig mener.
Du starter med 30 dagbøder bliver til 60 dages fængsel, du præcisere oven i
købet forskellen mellem dagbøder og bøder generelt, de 60 dage regner jeg
med er en skrivefejl, og det er Peter T's "ordnung" jeg kommenterer.
Nu er du så kommet frem til at det er samme omregning som alm. bøder, jeg
tror du svarer så hurtigt at du hverken læser hvad jeg eller du selv
skriver.

Men her kommer paragraffen om dagbøder.
Straffeloven:
§ 54. Når en bøde idømmes af eller vedtages for en domstol, træffer retten
samtidig med bødens fastsættelse afgørelse om forvandlingsstraffens
varighed. Når bøden er fastsat som dagbod, iagttages ved
forvandlingsstraffens beregning, at 1 dags fængsel svarer til 1 dagbod.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter T.

Dato : 25-01-08 22:31

alexbo udviste en rettidig omhu og skrev:

> de 60 dage
> regner jeg med er en skrivefejl, og det er Peter T's "ordnung" jeg
> kommenterer.

Nåh. Det er nu mere regnemetoden, jeg hen tyder til. 30 dagbøder af 100
kr lyder umiddelbart latterligt, men hvis det er sådan det forholder, som
Anders Wegge beskriver, så er det vel ordnung muss sein. Intet hokus pokus
over det udover, at det virker lidt forældet, men stadig korrekt såfremt
dagbøder kan konverteres til fængsel. :)

--
Peter T.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 25-01-08 12:53

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i en meddelelse
> Det har nok noget at gøre med forvandlingsstraffen. 30 dagbøder af
> 100,- kan forvandles til 60 dages fængsel, hvorimod
> forvandlingsstraffen for bøden på 3000,- er på 6 dage.

Ja de skal dælme ikke have glæde af
mængde rabatten