|
| Drenges insektsalg er bedre end empati-flæ~ Fra : Bo Warming |
Dato : 25-01-08 08:22 |
|
Drageløber-empati-mangel
TV-foromtalen af Drageløber-filmen viste en godheds-dame, der glædede sig
til at bruge medbragt lommetørklæde, når hun skulle se "tåreperser"-filmen
Sentimentalisme rummer megen falsk medlidenhed, som er en art følelsesporno
og virkelighedsflugt, uden gavn anden end æstetisk. Man græder over sorg der
ikke er ens egen.
"Having played Chopin I feel, as if I have cried over sins I have never
committed, and mourned over tragedies, that was not my own.Oscar Wilde
Også Pia Kjærsgård interviewedes om filmen og hun havde netop set den og
fokuserede på det positive i afghanerdrengenes grænsesøgende produktion af
stadig bedre drager til deres konkurrencer.
Jeg nød i Afghanistan 1974-76 at se drageopsætning i Kabul-bjergene når
blæst - og produktionen mindede mig om min barndoms produktion af
sæbekassebiler.
Unge dygtiggør sig og udvider deres grænser ved sådant.
Da jeg kort før mit bryllup var i Japan så jeg min kones nevøers salg til
kammerater af indfangne kakelakker, knælere, skorpioner og edderkopper , der
husedes i syltetøjsglas, og da så jeg noget endnu bedre - nemlig
overskudsgivende handelstalenter, der udvikledes med brug af empati som
nyttigt redskab.
Når nevøerne indså, at de hidtil valgte insekt-arter var blevet "gammeldags"
og ikke indbragte høj pris , så søgte de længere ud i skovene og fandt
større og mere robotagtige monster-insekter, som gav bedre profit.
Japans handelssucces bunder i, at alle mener, at fritidsaktiviteter for
voksne og børn helst skal kunne betale sig, og intet er mere ærefuldt end
at have empati med de potentielle forbrugere og således forbedre det
produkt, der sælges. Produktfornyelsens research and development er the name
of the game da Japan på ti år rejste sig fra bombetompterne og i 1980erne
blev rigere pr person end USA og levede længere, idet trivslen udbredtes til
alle klasser - uden fordelingspolitik, kun via markedsfrihed.
Drageløber-filmen er om en overklassedreng, der ikke ofrer sig for en god
underklasse-ven, som bliver mobbet og voldtaget af jævnaldrende.
"Drengestreger" kaldes sådan vold i Mellemøst-lande, og når både sadist og
offer er over eller under 15 år er det lovligt i DK og bliver nu mere og
mere almindeligt.
Filmens hovedperson rejser som voksen på "pilgrimsrejse" for genopleve sin
ungdoms svigt overfor vennen og dyrker sin sentimentale skyldfølelse og
medlidenhed, der er bagudrettet dvs unyttig.
"To show pity is felt as a sign of contempt, because one has clearly ceased
to be an object of fear as soon as one is pitied".Nietzsche
Både muslimske og kristne kulturer har ofte sørgelig mangel på konstruktiv,
fremadrettet empati, Empati skal føre til gavnlige tiltag fx
wirtschaftswunder som det japanske.og andre konfuzianske landes
Bagudrettet empatisk skyldfølelse har aldrig gavnet verden.
| |
Patruljen (25-01-2008)
| Kommentar Fra : Patruljen |
Dato : 25-01-08 04:32 |
|
On 25 Jan., 08:22, "Bo Warming" <b...@bwng.dk> wrote:
> Drageløber-empati-mangel
>
> TV-foromtalen af Drageløber-filmen viste en godheds-dame, der glædede sig
> til at bruge medbragt lommetørklæde, når hun skulle se "tåreperser"-filmen
> Sentimentalisme rummer megen falsk medlidenhed, som er en art følelsesporno
> og virkelighedsflugt, uden gavn anden end æstetisk. Man græder over sorg der
> ikke er ens egen.
Eller man er så fremmedgjort, at man ikke kender sin egen sorg, men
forskyder den til andres situation -
Og/eller projicerer eget følelsesmateriale på andre menneskers
situation.
> "Having played Chopin I feel, as if I have cried over sins I have never
> committed, and mourned over tragedies, that was not my own.Oscar Wilde
>
> Også Pia Kjærsgård interviewedes om filmen og hun havde netop set den og
> fokuserede på det positive i afghanerdrengenes grænsesøgende produktion af
> stadig bedre drager til deres konkurrencer.
>
> Jeg nød i Afghanistan 1974-76 at se drageopsætning i Kabul-bjergene når
> blæst - og produktionen mindede mig om min barndoms produktion af
> sæbekassebiler.
>
> Unge dygtiggør sig og udvider deres grænser ved sådant.
>
> Da jeg kort før mit bryllup var i Japan så jeg min kones nevøers salg til
> kammerater af indfangne kakelakker, knælere, skorpioner og edderkopper , der
> husedes i syltetøjsglas, og da så jeg noget endnu bedre - nemlig
> overskudsgivende handelstalenter, der udvikledes med brug af empati som
> nyttigt redskab.
>
> Når nevøerne indså, at de hidtil valgte insekt-arter var blevet "gammeldags"
> og ikke indbragte høj pris , så søgte de længere ud i skovene og fandt
> større og mere robotagtige monster-insekter, som gav bedre profit.
>
> Japans handelssucces bunder i, at alle mener, at fritidsaktiviteter for
> voksne og børn helst skal kunne betale sig, og intet er mere ærefuldt end
> at have empati med de potentielle forbrugere og således forbedre det
> produkt, der sælges. Produktfornyelsens research and development er the name
> of the game da Japan på ti år rejste sig fra bombetompterne og i 1980erne
> blev rigere pr person end USA og levede længere, idet trivslen udbredtes til
> alle klasser - uden fordelingspolitik, kun via markedsfrihed.
>
> Drageløber-filmen er om en overklassedreng, der ikke ofrer sig for en god
> underklasse-ven, som bliver mobbet og voldtaget af jævnaldrende.
>
> "Drengestreger" kaldes sådan vold i Mellemøst-lande, og når både sadist og
> offer er over eller under 15 år er det lovligt i DK og bliver nu mere og
> mere almindeligt.
>
> Filmens hovedperson rejser som voksen på "pilgrimsrejse" for genopleve sin
> ungdoms svigt overfor vennen og dyrker sin sentimentale skyldfølelse og
> medlidenhed, der er bagudrettet dvs unyttig.
>
> "To show pity is felt as a sign of contempt, because one has clearly ceased
> to be an object of fear as soon as one is pitied".Nietzsche
>
> Både muslimske og kristne kulturer har ofte sørgelig mangel på konstruktiv,
> fremadrettet empati, Empati skal føre til gavnlige tiltag fx
> wirtschaftswunder som det japanske.og andre konfuzianske landes
>
> Bagudrettet empatisk skyldfølelse har aldrig gavnet verden.
| |
Bo Warming (25-01-2008)
| Kommentar Fra : Bo Warming |
Dato : 25-01-08 19:31 |
|
"Patruljen" <Patruljen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:2933e56e-c6d6-4acf-8cc1-e7a7f73e0722@m34g2000hsf.googlegroups.com...
On 25 Jan., 08:22, "Bo Warming" <b...@bwng.dk> wrote:
> Drageløber-empati-mangel
>
> TV-foromtalen af Drageløber-filmen viste en godheds-dame, der glædede sig
> til at bruge medbragt lommetørklæde, når hun skulle se "tåreperser"-filmen
> Sentimentalisme rummer megen falsk medlidenhed, som er en art
> følelsesporno
> og virkelighedsflugt, uden gavn anden end æstetisk. Man græder over sorg
> der
> ikke er ens egen.
Eller man er så fremmedgjort, at man ikke kender sin egen sorg, men
forskyder den til andres situation -
Og/eller projicerer eget følelsesmateriale på andre menneskers
situation.
Ring 35861000 og uddyb - måske forstår jeg projektions-begrebet
JEg kan selv godt lide at få tårer i øjnene til en sentimental japansk
tegnefilm sammen med min datter i Falkoner Bio - men det er jo
virkelighedsflugt der intet flytter
Den gamle danske Kaj Munk film "Ordet" fik mig virkelig til at føle at jeg
lever når tårerne løb
| |
|
|