Tager mad skade 2. gang i microovn
Fra : Edmund

Dato : 25-01-08 20:04

Tager mad skade 2. gang det varmes i microovn

Er der noget om dette rygte

--
Mvh Edmund

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-01-08 21:51

> Tager mad skade 2. gang det varmes i microovn

Man varmer ikke mad 2 gange uanset om det er i microovn eller ej. Det kan
dog godt lade sig gøre og er det ordentlig gennemvarmt alle steder, så er
det ikke sundhedsskadeligt (spinat og lign undtaget). Det smager dog ikke
altid lige godt.

Mvh Maria

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-01-08 23:58

> Man varmer ikke mad 2 gange uanset om det er i microovn eller ej.

Hvad gør man så? Smider det ud eller spiser det koldt?

> Det
> kan dog godt lade sig gøre og er det ordentlig gennemvarmt alle
> steder, så er det ikke sundhedsskadeligt (spinat og lign undtaget).
> Det smager dog ikke altid lige godt.

Noget mad smager først rigtigt godt, når det genopvarmes for 2., 3. eller 4.
gang. Jeg foretrække f.eks. min brunkål på 3. dagen, og jeg har netop lavet
confit de canard, der er beregnet til genopvarming.

Når jeg laver stegt flæsk med persillesovs, er det mere reglen end
undtagelsen, at persillesovsen genopvarmes og spises af hele familien med
stor nydelse både to og tre gange.

Emil kan fortælle dig lidt om, hvordan tre gange genopvarming ved forskellig
temperatur giver rigtigt gode pommes frites; mange anbefaler stegning af
juleanden lillejuleaften med efterfølgende opvarming juleaften og sådan kan
vi blive ved. Kort og godt: Det passer simpelthen ikke, at man ikke varmer
mad to gange.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-01-08 16:45

> Hvad gør man så? Smider det ud eller spiser det koldt?

Smider det ud eller giver det til hunden/hønsene.

> Noget mad smager først rigtigt godt, når det genopvarmes for 2., 3. eller
> 4. gang. Jeg foretrække f.eks. min brunkål på 3. dagen, og jeg har netop
> lavet confit de canard, der er beregnet til genopvarming.

Men du genvarmer vel ikke medister og frikadellerne, vel?

> Når jeg laver stegt flæsk med persillesovs, er det mere reglen end
> undtagelsen, at persillesovsen genopvarmes og spises af hele familien med
> stor nydelse både to og tre gange.

Ja, det har jeg så mit helbred for kært til.

> [...]
> og sådan kan vi blive ved. Kort og godt: Det passer simpelthen ikke, at

Færdiglavet mad. Kunne du tænke dig et gang pommes frites eller kartofler,
der er færdige men til overs lige får en tur i microovnen dagen efter? Eller
hakkebøffen? Eller Culotten?

Mvh Maria

Fra : Jan Boegh

Dato : 27-01-08 13:34

Maria Frederiksen skrev i 479b55ff$0$2084$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
dette:

> Men du genvarmer vel ikke medister og frikadellerne, vel?

Hvorfor dog ikke. Nå jeg laver frikadeller laver jeg altid, så der er til
frokosten de næste par dage. Og de er da herlige, når de er blevet nuket, så
de er varme og velduftende.

> Ja, det har jeg så mit helbred for kært til.

Her er, hvad forbrugerinformation skriver om fx persille:

"Værd at vide om grønsager
Må persille genopvarmes?
Spørgsmålet "bliver persille giftigt, hvis det bliver genopvarmet", stilles
ofte. Svaret er: Persille bliver ikke giftig ved genopvarmning. Retter, hvor
persille eller andre krydderurter har været tilsat fra starten, dvs. kogt,
stegt eller bagt med under hele tilberedningen, kan uden problemer gemmes
til næste dag eller fryses ned og anvendes senere, fordi de jordbakterier,
der var på den rå persille dræbes under tilberedningen. Forudsætningen er
naturligvis, at retten afkøles hurtigt og opbevares i køleskab.

Er der derimod drysset rå persille eller andet grønt over en varm ret fx
frikassé, skal resten koges grundigt igennem, når måltidet er afsluttet, før
den afkøles og sættes i køleskabet. Det skyldes, at de jordbakterier, der er
på den rå persille, ellers får særdeles gode vækstbetingelser i den lunkne
ret og dermed mulighed for at formere sig eller danne giftstoffer i retten."

Man kan selvfølgeligt synes hvad man vil, men nogle myter er godt nok
sejlivede og bør imødegås, når de viser sig.

vh
Jan

--
Jan Bøgh | http://jan.boegh.net
In the beginning God made 'the light.' Shortly thereafter God made three big

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-01-08 20:42

> Men du genvarmer vel ikke medister og frikadellerne, vel?

Det gør jeg da i allerhøjeste grad. Nogen gange med end én gang.

> Ja, det har jeg så mit helbred for kært til.

Jeg har indtil videre overlevet i 47 år, og jeg har stadig min familie i god
behold - og det på trods af snesevis af genopvarmninger af persillesovs -
hvert år.

> Færdiglavet mad. Kunne du tænke dig et gang pommes frites eller
> kartofler, der er færdige men til overs lige får en tur i microovnen
> dagen efter?

Jeg bruger ikke mikrobølgeovn, og laver aldrig pommes frites. Har jeg
kartofler til overs, bruger jeg dem til biksemad, eller smider dem kort i
spildkogende, saltet vand, lige inden servering. De er stort set som
nykogte.

> Eller hakkebøffen? Eller Culotten?

Som før: Gerne i biksemad.

Nogen gange varmer jeg rester af stegen op i en frysepose i rindende, varmt
vand (ca. 60 grader), og sørger så for, at sovsen er rigtig varm. Det
fungerer fremragende.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-01-08 23:49

"Edmund" <nospam@surfpost.dk> skrev i en meddelelse

> Tager mad skade 2. gang det varmes i microovn

Mad tager skade allerede 1. gang, det varmes i mikroovn.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 25-01-08 23:55

Hej Jens

> Mad tager skade allerede 1. gang, det varmes i mikroovn.

Men det har i principet ikke noget at gøre med mikroovnen.

--
Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-01-08 00:01

> Men det har i principet ikke noget at gøre med mikroovnen.

Joda. Netop brug af mikrobølgeovn ødelægger meget mad, der uden problemer
kan (gen)opvarmes på andre måder.

Mikrobølgeovnen har fanden skabt. Den kan med fordel bruges til hurtig
optøning, kogning af et krus vand til the og et par få andre ting. Ellers
kan den kun spolere mad

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 26-01-08 00:07

Hej Jens

> Joda. Netop brug af mikrobølgeovn ødelægger meget mad, der uden
> problemer kan (gen)opvarmes på andre måder.

Jeg har ikke fundet en bedre måde at opvarme f.eks. løse ris på
og en del andre ting også.

--
Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-01-08 00:18

> Jeg har ikke fundet en bedre måde at opvarme f.eks. løse ris på
> og en del andre ting også.

Genopvarming af løse ris er et godt eksempel på, hvor mikrobølgeovnen kommer
til sin ret.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 26-01-08 00:29

Hej Jens

> Genopvarming af løse ris er et godt eksempel på, hvor mikrobølgeovnen
> kommer til sin ret.

Ja, som altid, det dreje sig om at vælg det rigtige værktøj til en opgave.

--
Mvh Max

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-01-08 14:47

Jens Bruun skrev:
> [...]
>
> Mikrobølgeovnen har fanden skabt. Den kan med fordel bruges til hurtig
> optøning, kogning af et krus vand til the og et par få andre ting. Ellers

Har hørt flere løse rygter om microens fortrædeligheder, men aldrig
noget faktuelt. Det kunne du evt. råde bod på ? Gør den noget ved
maden, alm. tilberedning ikke gør?

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-01-08 15:21

> Har hørt flere løse rygter om microens fortrædeligheder, men aldrig
> noget faktuelt. Det kunne du evt. råde bod på ? Gør den noget ved
> maden, alm. tilberedning ikke gør?

Jada. Den sætter vandmolekylerne i svingninger indefra i modsætning til alm.
stegning, hvor varmen starter udefra og arbejder sig indad. Min erfaring er,
at det er ekstremt svært at bruge en mikrobølgeovn til at opnå kontrollerede
temperaturer i de madvarer, man tilbereder. Den er derimod rigtig god til at
opvarme mad, der bare skal have et skud varme indefra, ligesom den er rigtig
god til hurtig kogning af et par krus vand, kogning af ærter o.lign.

Men de løse rygter om, at det skulle være skadeligt at tilberede mad i en
mikrobølgeovn (pga. "stråler" og hvad-ved-jeg) er da bare ammestuesnak.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-01-08 15:42

Jens Bruun skrev:
> [...]
>
> Men de løse rygter om, at det skulle være skadeligt at tilberede mad i en
> mikrobølgeovn (pga. "stråler" og hvad-ved-jeg) er da bare ammestuesnak.

Ja, alt som det plejer - troede der lå noget mig ukendt i "fanden har skabt"

Fra : Jan Boegh

Dato : 27-01-08 13:37

Ole Larsen skrev i 479b39d6$0$90270$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Har hørt flere løse rygter om microens fortrædeligheder, men aldrig
> noget faktuelt. Det kunne du evt. råde bod på ? Gør den noget ved
> maden, alm. tilberedning ikke gør?

Indvendingen er vel gastronomisk. Og det er vel, hvad der er at sige om det.
Men myter om alt, der har noget med 'stråler' at gøre er formentlig umulige
at bekæmpe.

vh
jan

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : -V-

Dato : 26-01-08 04:21

On Jan 25, 9:50 pm, "Maria Frederiksen" <m...@easyfrag.dk> wrote:

> Man varmer ikke mad 2 gange uanset om det er i microovn eller ej.

Hvorfor ikke?

-V-

Fra : Ralph

Dato : 26-01-08 12:51

"-V-" <valdemarj@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvorfor ikke?

Fordi det er spild af energi, hvis vi kun er tre hjemme til spisning så
tager jeg da ikke 2 kg rødkål til flæskestegen, så tager jeg 500 g, og lader
de resterende 1,5 kg stå i køleskabet, så sparer jeg energi på både
opvarmning og efterfølgene nedkøling

--
Ralph

Fra : Ralph

Dato : 26-01-08 12:49

"Edmund" <nospam@surfpost.dk> skrev i en meddelelse
> Tager mad skade 2. gang det varmes i microovn
> Er der noget om dette rygte

En eller anden gammel radio/tv-doktor advarede for år tilbage om at
pensionister ikke selv måtte opvarme deres kommunemad i microbølgeovn fordi
det sjældent blev gennemvarmt, og derfor blev bakterier ikke slået ihjel.

Det har han da sikkert ret i, men det er da nok værre at varm mad står i en
varevogn i de timer det nu tager at køre maden ud. Han blev ihvert tilfælde
skældt meget ud af andre læger.

--
Ralph

Fra : -V-

Dato : 26-01-08 05:30

On Jan 26, 12:51 pm, "Ralph" <r...@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
> tager jeg da ikke 2 kg rødkål til flæskestegen, så tager jeg 500 g, og lader
> de resterende 1,5 kg stå i køleskabet, så sparer jeg energi på både

Det var dog et utroligt tamt argument.

Faktisk nærmest et ikke-argument.

-V-

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 27-01-08 14:37

On Sun, 27 Jan 2008 13:34:12 +0100, Jan wrote:

> Her er, hvad forbrugerinformation skriver om fx persille:

[...]

> [...]

> Man kan selvfølgeligt synes hvad man vil, men nogle myter er godt nok
> sejlivede og bør imødegås, når de viser sig.

Tjah, hvis man søger på "persillesovs" og læser de første 5 opskrifter,
så beskriver 4 af de 5 at man til sidst tilsætter rå persille til den
varme sovs og serverer - ikke at persillen koges grundigt med.

Mvh.

--
"Sprecken Sie deutsch, baby" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk