lasagne og antibiotika
Fra : Christian Hansen

Dato : 25-01-08 15:03

Hejsa

Jeg får gæster på søndag. Den ene er på antibiotika, da han er
alkoholiker. Derfor vil jeg vide om nogle har erfaring/viden om, hvordan
det lige er med en lasagne.

Når jeg laver lasagne, tilsætter jeg nemlig en halv liter rødvin, når
kødet er brunet. Så får det lov til at stå at simre til stort set alt
væde er væk. Jeg formoder at alkoholen fordamper i den proces - men er
det korrekt. Hvis der skulle være rester tilbage af alkohol, er det så i
mænger, man kan blive syg af, hvis man er på antibiotika?

Jeg håber nogle sidder inde med erfaring/viden, da jeg meget gerne vil
lave lasagne :)

Mvh Christian

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 25-01-08 15:03

"Christian Hansen" <chrsen@fundanemt.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Jeg får gæster på søndag. Den ene er på antibiotika, da han er
> alkoholiker. Derfor vil jeg vide om nogle har erfaring/viden om, hvordan
> det lige er med en lasagne.

Tror du ikke nærmere at det er antabus han er på?
Og hvis du koger sovsen forsvinder alt alkohollen ret hurtigt.

Steen.

Fra : Ditte H

Dato : 25-01-08 19:05

> Tror du ikke nærmere at det er antabus han er på?

Hej

Det kan nu godt være antibiotika, Metronidazol.
Metronidazol indtaget sammen med alkohol giver en antabus lign.
virkning.

Hilsen Ditte

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 25-01-08 16:32

Christian Hansen wrote:

> [...]
> kødet er brunet. Så får det lov til at stå at simre til stort set alt
> væde er væk. Jeg formoder at alkoholen fordamper i den proces - men er

Ja, det er det. Alkohol fordamper ved 78 grader så det er væk altsammen når
går i krig med lasagne-pladerne.

Ebbe

Fra : Inger D.

Dato : 25-01-08 16:46

> Når jeg laver lasagne, tilsætter jeg nemlig en halv liter rødvin, når
> kødet er brunet. Så får det lov til at stå at simre til stort set alt væde
> er væk.

Kan man få din lasagneopskrift?

Inger D.

Fra : Christian Hansen

Dato : 26-01-08 16:56

Inger D. wrote:

> Kan man få din lasagneopskrift?

Jeps - værd opmærksom på at det tager det meste af en dag at lave -
starter man kl. 10:00 om formiddagen, passer det fint med at spise ved
18-tiden. Dette afhænger selvfølgelig af hvor varmt man lader det simre
samt hvor hurtig man er til at rive gulerødder :)

Ingredienser ragu:

300g selleri - hakket fint
200g gulerod - revet eller hakket fint
150g løg - hakket fint
300g bacon ( 450g, hvis man benytter ikke-økologisk, da det er mindre
smagsgivende - her sammenligner jeg med hanegals økobacon, som smager af
meget ) - og man kan anvende andet, eksempelvis kyllingelever,
parmaskinke eller lign - bare det er en stærk smagsgiver ala bacon.
50g hvidløg ( man kan sikkert bruge mere :) ) - skåret i tynde skiver
50g smør
20g olivenolie
1000g oksekød
½ liter rødvin
2,5 dl sødmælk
friskrevet muskatnød - vigtigt, da der er meget stor forskel i smag på
friskrevet og industristødt )
tørret chili
salt
peber
sukker
4-5 ds hakkede tomater eller friske i tilsvarende mængde.

Fremgangsmåde ragu:

opvarm olie og smør i stor gryde. Når smøret er smeltet tilsættes bacon
og steges ved middel varme i ca. 10 min. Baconen skal ikke sprødsteges,
men blot gennemsteges.

Prøvesmag :)

Tilsæt hvidløg og steg videre i 2 til 3 minutter

Prøvesmag :)

Tilsæt selleri, løg og gulerød. steg i ca 20 minutter under omrøring af
og til - måske længere stegetid - det afhænger af om sellerien er blevet
mør/hvordan man vil have sin selleri. I dag fik det lov at stå en time
på svag varme, mens duften af løg, selleri, bacon, hvidløg og olivenolie
bredte sig i hele huset!!

Prøvesmag :)

Tilsæt oksekød, krydr godt med peber - en halv tsk stødt eller lidt mere
og brun det. Tilsæt rødvin og kog ved middel varme indtil væsken er
fordampet. Hold godt øje med det - når der ikke er meget væske tilbage
er der farer for, at det brænder på - rør derfor ofte mod enden.

Prøvesmag :)

Tilsæt herefter 2½ dl. sødmælk samt en halv revet muskatnød. Kog igen
ved middel varme til vædsken er fordampet.

Prøvesmag :)

Tilsæt tomat og lad saucen simre 2 til 4 timer. Bliver sovsen for tyk,
tilsættes mere tomat.

Prøvesmag :)
krydr med salt, peber og chili ( meget lidt )
Prøvesmag :)
krydr med salt, peber og chili ( meget lidt )
Prøvesmag :)
osv.

Ingredienser saucse bechamel

20-30 peberkorn
4-5 lauerbærblade
1 stort løg
1l mælk
90g smør
70g mel
salt
friskrevet muskatnød

Fremgangsmåde sauce bechamel
2 timer før saucen skal anvendes bringes mælken i kog og tages så af
varmen. Skær løget i skiver og put det i mælken sammen med peberkorn og
lauerbærblade - lad det trække et par timer.

Si mælken og kasser lauerbærblade, løgringe og peberkorn
Smelt smøret i en gryde ved middel varme. Tilsæt mel og steg melet ved
middel varme i ca. 5 minutter. Tilsæt herefter mælken og bring i kog
under omrøring.

Når det har kogt, slukkes for varmen og smages til med salt og muskatnød.

Lasagnen:
Start med et lag kødsovs. Oven på kødsovsen hældes en smule
bechamelsovs, men ikke for meget, da det meste skal bruges til at
afslutte lasagnen med oven på det sidste lag af lasagneplader.

Fortsæt lagvis til der ikke er mere ragu. Oven på det sidste lag
lasagneplader kommes ikke ragu, men kun bechamelsovs.

Sæt i ovnen ved 180 grader til lasagnepladerne er møre - her ca. 30min,
men det afhænger jo nok lidt af om man har varmluft eller ej og af om
ens ovns termometer er korrekt.

Man kan komme parmasanost mellem hvert lag også, hvis man er til den
slags - men så vælg en frisk, du selv river i stedet for den der
underlige man normalt får.

God appetit :)

Mvh Christian, som lige har hakket en oksemørbrad i småstykker til en
omgang stroganoff :)

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-01-08 20:10

> [...]

> krydr med salt, peber og chili ( meget lidt )
> Prøvesmag :)
> krydr med salt, peber og chili ( meget lidt )

Sådan liige for en sikkerheds skyld: Er det maden eller rødvinen, der skal
prøvesmages?

Hilsen Inger

Fra : Christian Hansen

Dato : 26-01-08 21:00

Inger Pedersen wrote:

> Sådan liige for en sikkerheds skyld: Er det maden eller rødvinen, der skal
> prøvesmages?

Hmm jeg kan godt komme lidt i tvivl, når du sådan sætter det på spidsen.
Jeg tror nok, at man må sige, at maden _skal_ prøvesmages, mens vinen er
frivillig - dog med den undtagelse, at man selvfølgelig smager på den,
inden den ryger i maden :)

Mvh Christian

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-01-08 23:33

Christian Hansen skrev:

> Ingredienser ragu:

Det ser ellers meget lækkert ud, men ...

> her sammenligner jeg med hanegals økobacon, som

.... Hanegals bacon er nok den kedeligste bacon jeg kender.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Inger D.

Dato : 27-01-08 13:00

> [...]
> 18-tiden. Dette afhænger selvfølgelig af hvor varmt man lader det simre
> samt hvor hurtig man er til at rive gulerødder :)

Tak for opskriften - så behøver jeg heller ikke tænke på morgenmad og
frokost hele dagen (med alle de prøvesmagninger :)
Jeg glæder mig til at prøve den. Det bliver en enormt stor portion, gør det
ikke? Hvor mange tror du, der er til, og hvor mange fade plejer du at bruge?

Inger D.

Fra : Inger D.

Dato : 27-01-08 13:09

> [...]
> Jeg glæder mig til at prøve den. Det bliver en enormt stor portion, gør
> det ikke? Hvor mange tror du, der er til, og hvor mange fade plejer du at

Nu har leg læst videre i tråden og set ,at opskriften er til 12 pers.

Inger D.

Fra : Christian Hansen

Dato : 27-01-08 14:08

Inger D. wrote:

> Nu har leg læst videre i tråden og set ,at opskriften er til 12 pers.

Ja, det beklager jeg - jeg tror faktisk man skal sige at det nærmere er
8-10 standardportioner - men det afhænger ret meget af, hvor meget folk
spiser! Her i huset er 8prs. nok rigtigt - men andre steder er 12
rigtigt... - hvis man regner med ca. 100g kød pr. person er man ikke
helt galt af vejen - den jeg lavede i går blev lavet med 1200g kød, da
det passede med 3 æsker af 400g :)

Jeg smider altid hjemmebagt flütes og salat oveni - det tærrer jo også
på appetiten!

Jeg plejer at bruge et stort fad - og den kan netop være deri - men også
kun netop!

Mvh Christian

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 25-01-08 18:08

Christian Hansen skrev:

> Når jeg laver lasagne, tilsætter jeg nemlig en halv liter rødvin,
> når kødet er brunet. Så får det lov til at stå at simre til stort
> set alt væde er væk.

En halv liter rødvin lyder af ret meget. Men nu ved jeg jo ikke
hvor stor din lasagne er.

P.s.
I dag var jeg på vej med toget til Hillerød, for at spise lasagne,
(det er en af mine livretter) på et af mine lasagnefavoritsteder,
men da jeg opdagede at toget ikke fortsatte direkte til Hillerød,
udsatte jeg projektet til en anden dag.

--
Herluf :·)
- Øv. Leverpostej og ost endnu en dag.

Fra : Gainsbourg

Dato : 25-01-08 22:57

Se mit svar i tråden "Alkohol-fri irsk kaffe".

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-08 15:54

Christian Hansen wrote:
> [...]
> så i mænger, man kan blive syg af, hvis man er på antibiotika?
>
> Jeg håber nogle sidder inde med erfaring/viden, da jeg meget gerne vil

Hvorfor ikke bare springe rødvinen over i lasagnen den dag???
En person på Antabus? kan blive _meget_ syg ved indtagelse af meget små
mængder alkohol!

Fra : Christian Hansen

Dato : 26-01-08 16:37

Hej

Tak for jeres input. Jeg det var selvfølgelig antabus jeg mente og ikke
antibiotika - at der så var en type antibiotika, der virker på samme
måde i forhold til alkohol er jo bare et sjovt tilfælde.

Anyway - jeg valgte en mellemvej - nemlig at tilsætte alkoholfri rødvin
i stedet. Smagen, som rødvin giver til en lasagne vil jeg ikke undvære -
så hellere lave noget andet. der er stadig en meget lille smule alkohol
i en alkoholfri rødvin, men kun 0.05%. Med en halv liter bliver det til
0,25ml. Selv hvis man antager at der intet fordamper af det, så vil
mængden være så lille, at det ingen effekt har. Der er lasagne til 12
personer, så spiser han for 2, vil han kunne komme til at indtage 0,04ml
eller 0,03g alkohol.
Jeg har læst forskellige steder om hvad mængde, der skal til at udløse
problemer, hvis man er på antabus, og der snakkes mange steder om
omkring et gram - alstå 30 gange mere end den mængde han kan komme til
at indtage.

Smagsmæssigt synes jeg, at det er en succes - den alkoholfrie vin er
ikke nær så kraftig i smagsgivning, som den normale, men det er på
marginalerne.

Er det normalt at tilsætte kulsure til alkoholfrie vine? Jeg kunne
forestille mig, at man gjorde det for at kompensere for alkoholens rolle
i forhold til at frigøre smag.

Mvh Christian

Fra : Gainsbourg

Dato : 28-01-08 00:37

> så hellere lave noget andet. der er stadig en meget lille smule alkohol i
> en alkoholfri rødvin, men kun 0.05%.

Der findes faktisk også _helt_ alkoholfri rødvin, men den er sværere at få
fat på end den alkoholreducerede du nævner. De fleste velassorterede
supermarkeder har den dog...

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Inger D.

Dato : 28-01-08 18:14

> Der findes faktisk også _helt_ alkoholfri rødvin, men den er sværere at få
> fat på end den alkoholreducerede du nævner. De fleste velassorterede
> supermarkeder har den dog...

De alkoholfrie (eller næsten alkoholfrie) rødvine, jeg har smagt, har været
ret søde og fik mig mere til at tænke på saftevand end rødvin.
Giver sådan en rødvin virkelig en god smag i mad, eller har jeg været meget
uheldig?
Hvis der er nogen, der kan anbefale en god en af slagsen, tager jeg gerne
imod.

Inger D.

Fra : Christian Hansen

Dato : 28-01-08 22:01

Inger D. wrote:

> [...]
> uheldig?
> Hvis der er nogen, der kan anbefale en god en af slagsen, tager jeg gerne

jeg er på ingen måde vinkender, så hvad der er godt eller skidt inden
for rødvine afgøres alene af om jeg synes, at den pågældende vin smager
godt eller not. Jeg er mere til tørre vine end søde vine, fordi de oftes
er mere spændende i smagen.

Den alkoholfrie vin jeg brugte var midt i mellem - måske en anelse til
den søde side - men kun en anelse - dog kan jeg læse mig til at andre
mener den er meget sødmefuld... :)

Den hedder Ebony vale, carbernet sauvignon. Den gik altså rigtig godt i
lasagnen og man skal virkelig smage godt efter, vhis man skal kunne
smage, at jeg ikke har brugt en vin med alkohol - måske det hænger
sammen med at jeg jo koger godt ind, så stort set alt vædde er væk -
egentlig er jeg jo nok "bare" interesseret i det, som druesmagen
tilføjer retten.

Mvh Christian