Fejlstrømsafbryder - nye lovkrav pr. 1 jul~
Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 26-01-08 11:16

Hej alle.

Pr. 1. juli er der nye lovkrav om fejlstrømsafbrydere. Skal være
af HFI- eller allerhelst HPFI-typen.

I den andelsbolig jeg bor i - opført 1987 - er der typisk
installeret en fejlstrømsafbryder "LEMAG ND 64 40/0,03A/4". Det
fremgår ikke klart, på afbryderen, om det er af HFI-typen.

Er der nogen, der kender ovennævnte type afbryder? Eller hvordan
man kan se, at det er en lovlig type?

Jeg kan selvfølgelig kontakte en el-installatør én af dagene. Men
det ville være fint, hvis én her i gruppen sidder med oplysninger.

--
Svend Erik

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 26-01-08 11:39

Svend Erik Bertelsen wrote:

> [...]
> fremgår ikke klart, på afbryderen, om det er af HFI-typen.
>
> Er der nogen, der kender ovennævnte type afbryder? Eller hvordan

Prøv at spørge i news:dk.teknik.el hvor der deltager mange fagfolk.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 26-01-08 13:01

Erik Olsen DK skrev:

> Prøv at spørge i news:dk.teknik.el hvor der deltager mange fagfolk.

En så specifik gruppe havde jeg ikke lige kendskab til.

Tak for oplysningen, Erik

--
Svend Erik

Fra : Andersen [3650]

Dato : 26-01-08 12:56

"Svend Erik Bertelsen" <nospam2seb@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fremgår ikke klart, på afbryderen, om det er af HFI-typen.
>
> Er der nogen, der kender ovennævnte type afbryder? Eller hvordan

Jeg vil med 99,99 % sikkerhed sige at det er et HFI-relæ
med en mærkestrøm på 40 A. og en udløsningsstrøm
på 30 mA.
Hvis der sidder en lille knap som ved tryk herpå, udløser
en anden vippe"knap" og al strøm hermed forsvinder, ja
så er der ingen tvivl i mit sind. Taa-daa du har HFI-relæ.
(HPFI var ikke fremme dengang)

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 26-01-08 20:01

Andersen [3650] skrev:

> Jeg vil med 99,99 % sikkerhed sige at det er et HFI-relæ
> med en mærkestrøm på 40 A. og en udløsningsstrøm
> på 30 mA.

Ok.

> Hvis der sidder en lille knap som ved tryk herpå, udløser
> en anden vippe"knap" og al strøm hermed forsvinder, ja
> så er der ingen tvivl i mit sind. Taa-daa du har HFI-relæ.

Her er et billede af relæet:
<http://mingler.dk/image/3391096/800x600>

Som du kan se, er der en knap til at udløse en vippearm - også
som du beskriver. Undrer mig over, at der ikke står HFI på relæet?

> (HPFI var ikke fremme dengang)

I dag har jeg tilfældigvis stødt på en avisartikel, hvor der
bl.a. står:

"Nye boliger har siden omkring 1975 haft HFI, og HPFI har været
lovkrav siden 1994 ...".

Jamen, så fik jeg mere styr på fejlstrømsafbryderen. Jeg går
hermed udfra, at vores andelsboligforening overholder loven efter
1. juli.

Tak for hjælpen

--
Svend Erik

Fra : Holst

Dato : 26-01-08 20:41

Svend Erik Bertelsen wrote:

> Her er et billede af relæet:
> <http://mingler.dk/image/3391096/800x600>
>
> Som du kan se, er der en knap til at udløse en vippearm - også
> som du beskriver. Undrer mig over, at der ikke står HFI på relæet?

Jeg fik for nylig mit skiftet til et HPFI-relæ, og mit gamle lignede
meget dit. Mit var dog påført FI-relæ, hvilket ikke skulle være godt
nok. Derfor fik jeg det skiftet.

> [...]
>
> Jamen, så fik jeg mere styr på fejlstrømsafbryderen. Jeg går
> hermed udfra, at vores andelsboligforening overholder loven efter

Ja, i en så ny bolig må man forvente, at der er et HFI-relæ.

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 26-01-08 22:13

Holst skrev:

> Jeg fik for nylig mit skiftet til et HPFI-relæ ...

Hvad er prisen på en sådan udskiftning?

--
Svend Erik

Fra : Holst

Dato : 26-01-08 22:33

Svend Erik Bertelsen wrote:

> Hvad er prisen på en sådan udskiftning?

Så vidt jeg husker kostede det cirka 1.100 kr., og elektrikeren brugte
en lille times tid på det, men der var vist også et eller andet i mit
gamle anlæg, der ikke lige passede med det nye, så han blev nødt til at
bruge ekstra tid på et forlænge nogle ledninger eller lignende. Husker
det ikke rigtigt.

Fra : Ivar

Dato : 26-01-08 23:09

Holst skrev:

> Mit var dog påført FI-relæ, hvilket ikke skulle være godt nok.

Der har nok stået 0,3A, der hvor der står 0,03A på Svends.
Et FI-relæ reagerer kun på fejlstømme på over 0,3A, mens et
HFI trikker på strømme over 0,03A. Et FI-relæ tillader altså
10 gange større fejlstrømme.
Svends er utvivlsomt et HFI eller et HPFI-relæ.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Andersen [3650]

Dato : 26-01-08 20:42

> Her er et billede af relæet:
> <http://mingler.dk/image/3391096/800x600>

Uden tvivl et HFI-relæ.

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 26-01-08 13:21

Svend Erik Bertelsen wrote:
> [...]
>
> Jeg kan selvfølgelig kontakte en el-installatør én af dagene. Men
> det ville være fint, hvis én her i gruppen sidder med oplysninger.

Jeg fik reglerne forklaret sådan at der skal være en eller anden form
for fejlstrømsafbryder på installationen efter den 1. Juli.

Hvis du har et gammeldags HFI-relæ er det godt.
Hvis du har et moderne HPFI-relæ er det meget godt.
Hvis du ikke har nogen fejlstrømsafbryder skal du snarest have et
HPFI-relæ monteret.
(Sorry men jeg kan ikke umiddelbart se forskellen imellem HFI og HPFI ud
over et enkelt bogstav)

/Lars

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 26-01-08 20:05

Lars Peter Larsen skrev:

> [...]
> HPFI-relæ monteret.
> (Sorry men jeg kan ikke umiddelbart se forskellen imellem HFI og HPFI ud

Også tak til dig, Lars

--
Svend Erik

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 26-01-08 21:31

Lars Peter Larsen wrote:
> (Sorry men jeg kan ikke umiddelbart se forskellen imellem HFI og HPFI
> ud over et enkelt bogstav)

DOOH!
kan du heller ikke se forskel mellem 10 og 100 kr. udover et enkelt nul??

HPFI relæet er også følsomt over for pulserende jævnstrøm som er et fænomen
der i høj grad er kommet til med de mange switch-mode strømforsyninger der
er i hjemmene i dag... (computerstrømforsyninger og lign.)

Rasmus

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 26-01-08 23:05

Rasmus M. Jensen wrote:

> DOOH!
> kan du heller ikke se forskel mellem 10 og 100 kr. udover et enkelt nul??

Hvad er højst? - Et tordenskrald eller Rundetårn?
I Min begrebsverden kan de to ting ikke sammenlignes. - Ligesom jeg
heller ikke kan sammenligne HFI/HPFI med 10 og 100 kr.

Iøvrigt tak for forklaringen.

/Lars