Installerede "Leopard" i denne uge (04)
Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 25-01-08 18:09

Var på tide at få det gjort, for jeg sprang "Tiger" over...
Anyway hvis jeg trækker mappen "Programmer" ned i "Dock" så vises mappen
med ikonet fra "Adressebog" foran, går ud fra at det er fordi at det er
den første app i mappen sådan alfabetisk set..., men det er grimt og ser
ud som at man har samme ikon to gange i "Dock"
Er der en måde hvorpå dette kan omgås ??

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 25-01-08 19:26

Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> wrote:

> [...]
> ud som at man har samme ikon to gange i "Dock"
> Er der en måde hvorpå dette kan omgås ??

Lav en henvisning af mappen "Programmer".
Smid henvisningen i mapppen "Programmer".
Ret navnet til "ordmellem+Programmer".
Træk mappen "´Programmer" til Dock påny.

/Preben
--
The crazy ones, who think they can change the world
- are often the ones who do.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 25-01-08 11:27

On Jan 25, 6:09 pm, Henry Lerche Madsen <henrylerchemad...@mac.com>
wrote:

> [...]
> den første app i mappen sådan alfabetisk set..., men det er grimt og ser
> ud som at man har samme ikon to gange i "Dock"

Jeg er også selv meget træt af det, men så vidt jeg ved, kan det ikke
umiddelbart ændres. Jeg mener at have hørt om folk, der har løst
problemet ved at lave en tom fil, som vil stå først med den valgte
sortering i mappen. Altså, hvis dine programmer sorteres alfabetisk,
så opret en fil i mappen Programmer med navnet 0 og det ønskede ikon.

Faktisk er det løgn, når jeg siger, at jeg er træt af det. Jeg
fjernede for nyligt Applications fra min dock, da det gik op for mig,
at det er meget nemmere at starte programmer ved hjælp af Spotlight.

--
Michael Knudsen

Fra : Per Rønne

Dato : 25-01-08 20:07

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> Faktisk er det løgn, når jeg siger, at jeg er træt af det. Jeg
> fjernede for nyligt Applications fra min dock, da det gik op for mig,
> at det er meget nemmere at starte programmer ved hjælp af Spotlight.

Ja, jeg starter dem gennem QuicKeys ... iCal startes eksempelvis med
^F5.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Esben

Dato : 25-01-08 21:58

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ja, jeg starter dem gennem QuicKeys ... iCal startes eksempelvis med
> ^F5.

Eneste ordentlige fremgangsmåde med programmer og favoritdokumenter.
Fatter ikke at der ikke er flere der bruger det...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 25-01-08 22:34

Esben wrote:

> Eneste ordentlige fremgangsmåde med programmer og favoritdokumenter.
> Fatter ikke at der ikke er flere der bruger det...

Hvaaaeh - er der ingen af jer, der bruger QuickSilver? Det kan lave
globale shortcuts og en masse andet ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 25-01-08 23:58

> Hvaaaeh - er der ingen af jer, der bruger QuickSilver? Det kan lave
> globale shortcuts og en masse andet ;)

Foreløbig har du ikke nævnt noget, som QuicKeys ikke også kan. Man kan i
øvrigt prøve det gratis i en måned:

<http://www.cesoft.com/products/quickeys.html>

Quicksilver bskrives her:

<http://en.wikipedia.org/wiki/Quicksilver_(software)>

Det eneste jeg umiddelbart kan se at Quicksilver kan, og somQuicKeys
ikke kan, er at udføre shell scripts ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 26-01-08 00:30

Per Rønne wrote:

> Foreløbig har du ikke nævnt noget, som QuicKeys ikke også kan. Man kan i
> øvrigt prøve det gratis i en måned:

Hmm, jeg gider ikke tjekke om du har ret - det har du måske.

Hvad jeg godt kan lide ved QuickSilver er, at det langt hen af vejen
minder om Spotlight - QuickSilver er bare hurtig og intelligent. F.eks.
kan QS 'lære' arbitræ bogstavkombinationer, så bogstaverne p-t-s (eller
en en anden kombination) vælger Photoshop som det første søgeresultat.

QS er desuden baseret på 'kataloger', hvis data fra et program, kan
proppes i et katalog, kan det også indgå i QS søgninger. I mit tilfælde
er det bl.a. bookmarks fra Transmit. Ligeledes kan man være at lade
Spotlight søgninger eller 'foldersøgninger' (med søgekriterier) indgå i
sin søgebase. Jeg har eksempelvis et katalog, der indekserer alle filer,
der ender på '.tmproj' (TextMate projekter).

> <http://www.cesoft.com/products/quickeys.html>

Det ser snedigt ud, men det er måske nu, man skal huske at nævne, at
QuickSilver ikek koster noget ;)

> Det eneste jeg umiddelbart kan se at Quicksilver kan, og somQuicKeys
> ikke kan, er at udføre shell scripts ...

Der er desuden et HAV af plugins til QS - jeg opdager et eller andet
snedigt næsten hver uge.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 26-01-08 09:54

> Det ser snedigt ud, men det er måske nu, man skal huske at nævne, at
> QuickSilver ikek koster noget ;)

Det var engang næsten "god skik", at nævne om et program man henviste
til, var payware, shareware eller freeware, og angive evt. pris.

/Preben

Fra : Per Rønne

Dato : 26-01-08 10:58

Preben Bødker Nielsen <0906-spam@os.dk> wrote:

> Det var engang næsten "god skik", at nævne om et program man henviste
> til, var payware, shareware eller freeware, og angive evt. pris.

QuicKeys er et almindeligt, kommercielt program. Pris $79.95 for MacOS
X.

Jeg har tre Mac-licenser til den, til mine tre mac'er. Og to
Win-licenser til disse maskiner. Men opgraderingslicenser er nu også en
del billigere ... og man kan godt få mere end en opgraderingslicens på
en oprindelig licens, også en opgraderingslicens fra Mac til Win ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 26-01-08 05:22

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det eneste jeg umiddelbart kan se at Quicksilver kan, og somQuicKeys
> ikke kan, er at udføre shell scripts ...

Det kan den nu alligevel. Den an udføre workflows [Automator] somkan
være et shell script ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-01-08 10:27

> [...]
>
> Det eneste jeg umiddelbart kan se at Quicksilver kan, og somQuicKeys
> ikke kan, er at udføre shell scripts ...

Quicksilver/Lauchbar bruger én shortcut. Den bruger en søgebox op.
Majet majet simpelt, og man skal ikke huske mere end den ene shortcut.
plus den finder nye emner i de bilioteker den er sat til at søge i.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-01-08 22:45

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Eneste ordentlige fremgangsmåde med programmer og favoritdokumenter.
> Fatter ikke at der ikke er flere der bruger det...

Eller endnu nemmere, æble + space for spotlight, 3 første bogstaver for
programmet. Min dock er faktisk tom for tiden ...

/thomas

Fra : Esben

Dato : 25-01-08 23:17

> Eller endnu nemmere, æble + space for spotlight, 3 første bogstaver for
> programmet. Min dock er faktisk tom for tiden ...
>
> /thomas

Det er da alt for langsomt! Æble-alt-shift I for iTunes - andre
bogstaver for andre programmer. Shift-control-[bogstav] for ofte brugte
mapper. Et cetera...

Andre ting: Stickies paster med Æble-V uden formattering, da det for mig
er meget mere anvendeligt. Og så kan QuicKeys ændre tekstformattering
til STORE, Små eller Title Case bogstaver og meget meget andet...

Som David Pogue siger: Alt hvad du gentager hver dag -> ind i en genvej
med det...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-01-08 23:33

> Det er da alt for langsomt! Æble-alt-shift I for iTunes - andre
> bogstaver for andre programmer. Shift-control-[bogstav] for ofte brugte
> mapper. Et cetera...

langsomt ? ... nej det er ej, især fordi jeg ikke kan huske tastur
kommandoer ... til gendgled kan jeg godt huske at Word starter med Wo og
Dreamweaver starter med Drea .. og i 10.5 er spotlight søgning efter
programmer stort set øjeblikkelig.

/thomas

Fra : Esben

Dato : 25-01-08 23:34

> [...]
> kommandoer ... til gendgled kan jeg godt huske at Word starter med Wo og
> Dreamweaver starter med Drea .. og i 10.5 er spotlight søgning efter

OK, så ikke hurtigere for dig! - men hurtigere for folk, der ikke
har svært ved at huske genveje.

Fra : Per Rønne

Dato : 25-01-08 23:58

> [...]

> er meget mere anvendeligt. Og så kan QuicKeys ændre tekstformattering
> til STORE, Små eller Title Case bogstaver og meget meget andet...

Og så kan man endda sætte Kensington Expert Mouse Pro med 11-knapper op,
så eksempelvis cmd-knap 7 åbner FileMaker - eller skifter til
programmet, hvis allerede åben.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-01-08 00:06

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Og så kan man endda sætte Kensington Expert Mouse Pro med 11-knapper op,
> så eksempelvis cmd-knap 7 åbner FileMaker - eller skifter til
> programmet, hvis allerede åben.

hold da op ... alt alt alt for kompliceret ... og det skal gerne virke
på en vanilla maskine uden 3. parts dimser ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 26-01-08 04:58

> hold da op ... alt alt alt for kompliceret ...

Det synes jeg nu ikke.

> og det skal gerne virke på en vanilla maskine uden 3. parts dimser ...

Indrømmet, man mangler trackballen når man er 'ude af huset'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Esben

Dato : 26-01-08 07:57

> hold da op ... alt alt alt for kompliceret ... og det skal gerne virke
> på en vanilla maskine uden 3. parts dimser ...
>
> /thomas

Trods min fortid som supporter - og i modsætning til min daværende
chef... - nej min maskine skulle fungere effektivt og ikke som alle
brugernes...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-01-08 23:49

> Eller endnu nemmere, æble + space for spotlight, 3 første bogstaver for
> programmet. Min dock er faktisk tom for tiden ...

quicksilver/launcbar. Så kan man kongigurere hvorfra man ønsker hits.

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-01-08 23:54

> [...]

> ud som at man har samme ikon to gange i "Dock"
> Er der en måde hvorpå dette kan omgås ??

Der er flere tricks. Jeg har lige fundet nogle frem:

<http://www.kevinyank.com/blog/archives/workaround-mac-os-x-leopard-dock
ed-folder-icon-madness>
<http://t.ecksdee.org/post/19001860>
<http://www.mac-forums.com/forums/showthread.php?t=87767>
<http://www.usingmac.com/2008/1/25/preview-tutorial-embed-icon-into-stac
k-drawer>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 27-01-08 11:55

Henrik Münster skrev:
går ud fra at det er fordi at det er

> Der er flere tricks. Jeg har lige fundet nogle frem:

Den første løsning er næsten okay da den har de originale iconer, men
jeg vil ikke have genvejspile på mine mapper i dock, de andre hvor
iconerne ændres er en tand for poppede...
Jeg har fundet en anden løsning:

I mappen "Programmer" opretter jeg en mappe og døber den Aaa så vil den
altid ligge forrest, samme metode som visse annoncer i Ekstrabladet
Derefter kopierer jeg iconet fra mappen "Programmer" over til den nye
mappe. (æble+I på begge mapper marker icon og så bruge æble+c og æble+v)

Samme metode har jeg brugt på mapperne "Overførsler" og "Dokumenter".
Syntes det ser okay ud, man beholder de originale iconer, men kan
samtidig de at de har et indhold....

http://homepage.mac.com/henrylerchemadsen/images/dock.jpg

Venligst
Henry Lerche Madsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-01-08 12:05

> Der er flere tricks. Jeg har lige fundet nogle frem:

> [...]

Jeg glemte DockAppsMenu, men udvikleren anbefaler, at man bruger Quay.
Om ikke andet, så bliver det hele vist obsolet i næste uge, når 10.5.2
bliver frigivet:

<http://rosscarter.com/2007/56.html>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-01-08 10:17

Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> wrote:

> Er der en måde hvorpå dette kan omgås ??

Rygter siger at det bliver muligt i 10.5.2:

http://www.appleinsider.com/articles/07/12/20/apple_to_tweak_stacks_in_m
ac_os_x_leopard_10_5_2_update.html

--
Mvh Martin