Opretning af skæv stalddør
Fra : Leif Neland

Dato : 24-01-08 15:56

En stalddør er blevet skæv, dvs den er blevet til at parallelogram i stedet
for et rektangel

Jeg ville tage et par vinkler og en gevindstang og sætte i diagonalen, og
trække det nederste hjørne op.

Men gevindstænger er kun 1 m hos Bauhaus, Jem&Fix og Harald Nyborg.

Hvad gør man så?

Et stykke rør med indvendig gevind kunne bruges til at samle to
gevindstænger, men hvor får man det?

Eller osse kan jeg selvfølgelig skære gevindstangen over, og svejse en
hegnspæl i tensorstål imellem...

Leif

Fra : Max

Dato : 24-01-08 16:01

Hej Leif

> Et stykke rør med indvendig gevind kunne bruges til at samle to
> gevindstænger, men hvor får man det?

Hos elektrikkeren.

--
Mvh Max

Fra : Ole V Jensen

Dato : 24-01-08 18:18

Leif Neland <leif@neland.dk> wrote:

> Men gevindstænger er kun 1 m hos Bauhaus, Jem&Fix og Harald Nyborg.
>
> Hvad gør man så?

Du kunne også bruge noget wire, som du sætter fast i hvert hjørne, og så
bruger du en wirestrammer i midten til at spænde sammen med.

Wirestrammer:
http://www.impartex.dk/shop/default.asp?SetLng=1&page=productinfo.asp?id
=8841

mvh
Ole-J

Fra : Jens K

Dato : 24-01-08 21:08

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gevindstænger, men hvor får man det?
>
> Eller osse kan jeg selvfølgelig skære gevindstangen over, og svejse en

Hej,
har du overvejet patentbånd?

Døren rettes op, eksempelvis med kiler, en hjælpsom nabo, reb, skraldetalje
eller på anden vis.

Når den er i vatter, sættes patentbånd på med beslagsøm. Har prøvet det, dog
ikke på en dør, det virkede fint.

mvh Jens

Fra : Lars

Dato : 25-01-08 01:59

Leif Neland skrev:
> [...]
> gevindstænger, men hvor får man det?
>
> Eller osse kan jeg selvfølgelig skære gevindstangen over, og svejse en

Eller du kunne gøre som tømreren, bruge et dørtvingebeslag - til
montering på et bræt eller et alm. galv. vandrør.

Fra : Is

Dato : 25-01-08 23:20

> [...]
> gevindstænger, men hvor får man det?
>
> Eller osse kan jeg selvfølgelig skære gevindstangen over, og svejse

Du kan da købe en lang møtrik, så kan du sætte flere gevindstænger
sammen. Kan ikke finde den så mange steder på nettet, men du kan da se
den her :

http://www.hilti.dk/holdk/modules/prcat/prca_navigation.jsp?OID=-10741

Erik Isager

Fra : Armand

Dato : 27-01-08 13:54

Leif Neland skrev:
> [...]
> trække det nederste hjørne op.
>
> Men gevindstænger er kun 1 m hos Bauhaus, Jem&Fix og Harald Nyborg.

Gevindstænger er alligevel alt for dyre til dét job :-|
Mål den fornødne diagonal og køb et 8mm rundjern i pågældende længde med
skåret gevind á given længde ved smeden henne om hjørnet.

Eller køb det á 6-meters længde (der på stedet kan klippes ned for
transport med en boltsaks) ved Sanistål eller hvad der nu findes af
stålleverandører i nærheden af dig. Køb samme ste en M8 gevindbakke som
du efterfølgende selv kan skære gevind i enderne af v.h.a. en stor(!)
svensknøgle der kan gabe over de 4-5 cm som sådan en gevindbakke er i #

Andetsteds foreslåede patentbånd lyder også fornuftigt men kan i mistro
udgøres af et stykke småt fladjern indkøbt samme steder som ovenstående.
sådant kræver dog at man løfter porthjørnet et stykke over hvad den
senere skal "falde ned" til, hvilket kan være svært at vurdere, hvor
gevind blot kan spændes lidt mere.

Overfladen:
Hvis beslaget skal sidde tørt og godt på indersiden af porten kan man
komme langt med maling, hvorimod man bør sigte på galvaniseret jern hvis
det sidder udendørs :-|

--
Armand.