nmbd
Fra : Henrik

Dato : 24-01-08 12:35

Hej,

Jeg vil gerne høre om nogen kender noget til nmbd?

Jeg har installeret Littlesnitch på min mac og det sker ofte at "nmbd"
vil gå på nettet.

(netbios-ns - min IP adresse og port 137 - Established by /usr/sbin/
nmbd)

Hvad er det?

Jeg har kun kunne finde informationer omkring at det skulle have noget
med windows fil deling... men jeg har ingen fildeling igang eller
windows?

Fra : Jesper

Dato : 24-01-08 21:17

Henrik <meatgoogle@yahoo.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg har kun kunne finde informationer omkring at det skulle have noget
> med windows fil deling... men jeg har ingen fildeling igang eller

nmdb er et unix netværksdatabasemanager:

http://auriga.wearlab.de/~alb/nmdb/doc/man-nmdb.html
--
Jesper
- Jeg sover godt om natten, når han passer på mine penge.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-01-08 22:29

> nmdb er et unix netværksdatabasemanager:
>
> http://auriga.wearlab.de/~alb/nmdb/doc/man-nmdb.html

Det er vist ikke den der gerne vil kigge sig omkring på Henriks mac.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-01-08 22:25

Henrik <meatgoogle@yahoo.com> writes:

> [...]
> vil gå på nettet.
>
> (netbios-ns - min IP adresse og port 137 - Established by /usr/sbin/

Den mekanisme som tillader Windowsmaskiner at kende hinandens navne uden
at være registreret i DNS - de råwer og opdager andre der råwer. Hvis
du ikke vil snakke med Windowsmaskiner så slå det fra.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-01-08 22:27

> [...]
>
> Jeg har kun kunne finde informationer omkring at det skulle have noget
> med windows fil deling... men jeg har ingen fildeling igang eller

nebios deamon. Den der sørger for at du kan se og browse windåser på
dit lokale netværk.

Hvis du vil aflive den gøres det i Directory Utility på > 10.5 og på
10.5 gøres det i på det enkelete netværksinterface. (SMB).

Den bruger ingen resucer og ingen skade så jeg kan ikke se nogen grund
til at den ikke får lov til at lede efter mulige windÅser på dit LAN.

Har du nogen grund til at installere en dims der i bund og grund
generer dig og bruger unødvendige resurcer? (snitch)