John Jensen ytrede sig i <479910ff$0$14998$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>
med dette:
>
>>
>> Nej egentlig er jeg for enhver oliebesparende foranstaltning, ikke så meget
>> for at spare på den, men for hurtigst muligt at komme ud af kløerne på nogle
>> tvivlsomme leverandører. Så selv atomkraft er OK i den sammenhæng.
>> --
>> M.V.H
>> Preben Riis Sørensen
>> preben@esenet.dk
>>
>>
>Det var sku det mest intelligente jeg har læst i klimadebatten endnu.
>
>Olie er årsagen til mange konflikter i verden. Bare se hvad der reelt
>udløste golfkrigene.
>
>Men tænk på at vi ALDRIG kan undvære skidtet som verden er skruet sammen
>idag. Vores industri er afhængig af olie til mange produktionsprocesser.
>Det indgår i medicalindustriens produktion, i den kemiske produktion, i
>plasticproduktionen osv. osv. Uden olie bliver vi bombet tilbage til
>stenalderen. Så det var sku mere intelligent at gemme olien til
>industriel brug og så finde alternativer til brug for opvarmning,
>elproduktion og brændstof.
>
>Jeg foreslår:
>
>- brint som brændstof, der fremstilles af ved brug af vedvarende
>energikilder (vindkraft f.eks.)
>- el som delvis drivkraft i transportmidler, hvor batterierne er opladet
>ved brug af vedvarende energi eller a-kraft.
>- el produktion med vindkraft, bølgekraft, vandkraft, a-kraft
>- varmeproduktion som rest fra elproduktionen, jordvarme, elvarme (fra
>vedvarende energikilder som opstilles lokalt på de enkelte matrikler på
>landet), solvarme
>
>Vedvarende energikilder kan sagtens dække op til 40% af energibehovet.
>Brænder vi biodiesel af istedet for benzin og supplerer med brint og el
>produceret vha. vedvarende energikilder er transportsektorens behov
>dækket. Men de sidste 60% af energibehovet må dækkes på anden vis.
>F.eks. ved a-kraft eller hvis vi senere får fusionskraft.
>Behovet for energi kan dog reduceres betydeligt ved at lave 0-energi
>huse og isolere de eksisterende kraftigt på verdens plan.
>
>Men spørgsmålet er egentlig ønsker vi det ? Jeg kan se at de økonomiske
>interesser i at bevare afhængighed af fossile brændstoffer er større end
>de interesser der er imod det. Nok mest fordi folk ikke vil se hvad der
>sker med industrien hvis olien bliver langt dyrere, slipper op evt.
>Folk tror kun det handler om el og varmeproduktion til industrien når vi
>taler olie. Men der er langt vigtigere ting på spil da olien er
>ingrediens i produktionen af masser af produkter!
>
>Alt det her er politik. Mere interessant er det om naturvidenskaben og
>ingeniørvidenskaben kan finde ud af at løse det for os.
>Hvordan går det med at udvikle brændselsceller ?
Brændselsceller er ikke den optimale løsning, med mindre der sker en
meget kraftig udvikling, da der først skal produceres brint.
Energiregnskabet vil også inkludere transport, hvorfor en ren el-bil med
batteri sandsynligvis vil være en langt mere holdbar løsning.
>Hvordan går det med at udvikle realiserbar fusion som energikilde ?
Det går fint, hvis alt løber efter planen vil man kunne starte med at
opføre de første produktionsværker i 2040.
<
http://usinfo.state.gov/journals/itgic/1006/ijge/holtkamp.htm>
Et mere forsigtigt skøn vil dog være at de første værker vil stå klar
efter 2060, da det jo tager 10 år at opføre et værk (primært på grund af
de mange sikkerhedskontroller i opførelsesprocessen).
>Hvordan går det med at finde alternative brændstoffer til benzin og diesel ?
De eksisterer allerede i form af el, bioetanol og planteolie.
Problemet med el er opladningstiden for batterier, samt batteriernes
vægt i forhold til kapasitet. Hvis vi ville investere i en anden
infrastruktur (jnf. <
http://www.ruf.dk/>), eller bilproducenterne kunne
blive enige om en standard for udformning af batterier[1] og deres
montering, kunne vi forholdsvist hurtigt ændre hele vores vognpark til
kun at køre på el, eller en kombination med flydende brændsel og el.
For bioetanol og planteolie er problemet at de mest effektive
produktionsformer i dag benytter fødevare planter. Det giver andre
alvorlige problemer for verdens fattige lande (et eksempel er at prisen
på majs nu er steget for meget i Mexico så fattigste del af befolkningen
nu har problemer med at købe det, og det er deres primære fødekilde).
Der forskes dog kraftigt i at omdanne strå og alger til etanol via
billige og effektive metoder.
Jeg kan anbefale dig løbende at holde øje med Ingenørens artikler:
<
http://ing.dk/miljo> og <
http://ing.dk/transport>, hvor der også ofte
kan være en meget livlig og oplysende debat.
[1] Tanken her er at biler blot kører ind i en "vasketunnel" og en robot
udskifter batterier, hurtigere end man kan tanke en bil op med
benzin/diesel
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
"When you try to change a mans paradigm, you must keep in mind that he
can hear you only through the filter of the paradigm he holds."
-Myron Tribus