Køb af vanilje over nettet
Fra : Kasper Bergholt

Dato : 23-01-08 09:33

Kære gruppe!

Jeg har god erfaring med at købe krydderier og andre madprodukter over
nettet. Dels er udvalget større, dels er prisen ofte ganske fornuftig.
Andefedt på dåse fra Frankrig koster 1/4 af selvsamme producens i Mad
& vin til eksempel.

Men - jeg kan ikke finde nogen, der sælger god vanilje
(Tahiti/Polynesis).

Nogen, der kender en god netbutik, der sælger den slags?

--
Mvh.

Kasper Bergholt

http://www.bergholt.net (Seneste nyt: Pasta med kantareller i grüner
veltliner, fløde og keralapeber)

Fra : Dido

Dato : 23-01-08 19:00

Ja, værs'go

http://www.mosehuset.dk/moseshop/vare_soeg_list.asp?page=2&soeg=vanille

/Dorthe

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 23-01-08 19:44

On Wed, 23 Jan 2008 19:00:00 +0100, Dido <blapper@msn.com> wrote:

>Ja, værs'go
>
>http://www.mosehuset.dk/moseshop/vare_soeg_list.asp?page=2&soeg=vanille
>
>/Dorthe

Hej Dorthe!

Tak for dit svar. Jeg plejer at handle råvarer over nettet med
udenlandske leverandører - mit indtryk er, at mange danske webshops,
der sælger fødevarer, ikke selv hjemtager varen direkte fra
producenten, men opkøber igennem andre, hvilket påvirker pris, udvalg
og kvalitet. By all means, correct me if I'm wrong.

Har du prøvet deres polynesiske vanilje?

75,- for en stang på 8 gram kan være en fornuftig pris, hvis
kvaliteten (og friskheden, hvilket kræver en god pipeline eller et
stort salg) er derefter.

Føtex og Irma sælger polynesisk vanilje (fx Raiatea, som jeg syntes
var fremragende til prisen) langt billigere.

Jeg kunne godt tænke mig at købe større partier - fx 20-50 stæner ad
gangen mod en bedre pris.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (På vej: Torsk med tør senneps-morkel-sauce,
Zweigelt-rødbede, confiterede selleristænger og sprøde tern af røget
flæsk -- eller: skæv fortolkning af nytårstorsk )

Fra : Erik

Dato : 23-01-08 19:30

Hej Kasper

Prøv evt: www.kromans.dk

Der står også megen spændende læsning om vanilie!

Iøvrigt tak for dine mange inspirerende opskrifter, har prøvet flere med
stor succes!

vh Erik

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 23-01-08 19:48

On Wed, 23 Jan 2008 19:30:28 +0100, "Erik" <quartus@post4.tele.dk>
wrote:

> [...]
>
>Der står også megen spændende læsning om vanilie!
>
>Iøvrigt tak for dine mange inspirerende opskrifter, har prøvet flere med

Hej Erik!

Tak for hurtig respons. Kromans.dk ser rigtig spændende ud.

- også mange tak for de pæne ord om opskrifterne. Det er rart med
feedback. Meld gerne tilbage med ændringsforslag, udvidelser,
kommentarer, rettelser, problemer.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (På vej: Torsk - sennep, morkler, Blauer
Zweigelt, selleri & røget flæsk).

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 23-01-08 20:00

"Kasper Bergholt" <mxnxgx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (Tahiti/Polynesis).
>
> Nogen, der kender en god netbutik, der sælger den slags?

Hvor køber du dit andefedt?

Anders

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 23-01-08 12:03

On 23 Jan., 19:59, "Anders Halskov-Jensen" <and...@vinkritik.dk>
wrote:

> Hvor køber du dit andefedt?

Jeg skal naturligvis ikke svare på Kaspers vegne, men enhver slagter
vil kunne sælge dig andefedt eller bestille det hjem i bøtter. Men
ellers steg en and i ny og næ, så får du masser af fedt :)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 24-01-08 16:46

wrote:

> [...]

vil kunne sælge dig andefedt eller bestille det hjem i bøtter. Men
ellers steg en and i ny og næ, så får du masser af fedt :)

Det er desværre ikke min oplevelse. Slagterne i min nærhed har kun andefedt
lige efter Mortens aften og jul, ikke hele året, og tilbyde altid svinefedt
i stedet. Jeg gemmer selvfølgelig, når jeg selv laver and eller gås, men har
indimellem brug for et supplement, og gider ikke altid give 54 kroner for en
dåse i irma.

Anders

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 24-01-08 16:50

On Wed, 23 Jan 2008 19:59:33 +0100, "Anders Halskov-Jensen"
<anders@vinkritik.dk> wrote:

>"Kasper Bergholt" <mxnxgx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

>Hvor køber du dit andefedt?

Hej Anders!

Bienmanger.com bestilte jeg igennem sidst. Andefedt, confit de canard,
patéer, olier, økologisk kaffe. Meget fornuftige priser - ikke det
bedste af det bedste, men godt nok, synes jeg.

Hvis andre kender til andre gode franske netshops, der leverer til DK,
hører jeg meget gerne om dem. Måske nogle af de store supermarkeder
har netbestilling.

--
Mvh.
Kasper Bergholt

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 24-01-08 13:03

On 24 Jan., 16:46, "Anders Halskov-Jensen" <and...@vinkritik.dk>
wrote:

> Det er desværre ikke min oplevelse. Slagterne i min nærhed har kun andefedt
> lige efter Mortens aften og jul, ikke hele året, og tilbyde altid svinefedt
> i stedet.

Så kommer de aldrig i kødbyen, for der kan de købe det. "Mine"
slagtere har heller ikke andefedt stående fremme hele året, men det er
altid muligt at få ham til at "tage det hjem" ved bestilling.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 23-01-08 12:14

On 23 Jan., 09:33, Kasper Bergholt <mxn...@tiscali.dk> wrote:

> [...]
> nettet. Dels er udvalget større, dels er prisen ofte ganske fornuftig.
> Andefedt på dåse fra Frankrig koster 1/4 af selvsamme producens i Mad

Smid alle dine webshop-links!

> Men - jeg kan ikke finde nogen, der sælger god vanilje
> (Tahiti/Polynesis).
>
> Nogen, der kender en god netbutik, der sælger den slags?

Desværre ikke, men jeg er godt tilfreds med Føtex' pris på de friske,
fede stænger.

Meen, jeg lytter da gerne med, hvis der kommer gode forslag til
webshops.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 24-01-08 16:53

On Wed, 23 Jan 2008 11:13:44 -0800 (PST), edelvang@gmail.com wrote:

>Smid alle dine webshop-links!

Bienmanger.com
Thespiceshop.co.uk

Førstnævnte har fx andefedt på dåse, confit de canard, gåserillettes,
pateer, olier, økologisk kaffe, osv.

Sidstnævnte sælger fremragende peber til fine priser - Penja, Sarawak,
Kerala fx.

>Desværre ikke, men jeg er godt tilfreds med Føtex' pris på de friske,
>fede stænger.

Ja, det er jeg faktisk også. Men det er altid rart med lidt variation.

--

Mvh.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Seneste nyt: Torsk, morkler, sennep)

Fra : (-Peter-)

Dato : 23-01-08 16:24

> [...]
> (Tahiti/Polynesis).
>
> Nogen, der kender en god netbutik, der sælger den slags?

Jeg bliver helt nysgerrig... hvad handler du ellers - og hvor?

Mvh
Peter

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 24-01-08 16:54

On Wed, 23 Jan 2008 15:24:24 -0800 (PST), "(-Peter-)"
<garfieldpbj@gmail.com> wrote:

>Jeg bliver helt nysgerrig... hvad handler du ellers - og hvor?

Hej Peter!

Se nye indlæg i tråden ovenfor/nedenunder...

--
Mvh.

Kasper Bergholt (På vej: Tyndstegsfilet, morkelsauce, selleri,
rødbedeR)

Fra : (-Peter-)

Dato : 24-01-08 10:04

On 24 Jan., 16:54, Kasper Bergholt <mxn...@tiscali.dk> wrote:

> [...]
> Mvh.
>
> Kasper Bergholt (På vej: Tyndstegsfilet, morkelsauce, selleri,
> rødbedeR)- Skjul tekst i anførselstegn -

tak :)

Fra : søren brix

Dato : 24-01-08 18:46

> [...]
> (Tahiti/Polynesis).
>
> Nogen, der kender en god netbutik, der sælger den slags?

Hej

Vanilie på nettet ?? prøv ham her han sender også til dk
http://search.ebay.co.uk/_W0QQfrppZ25QQfrtsZ25QQsassZrjmsl1974

vh

Søren

Fra : Fred Thiesen

Dato : 01-02-08 19:03

"søren brix" <jennyogsoren@mail.dk> skrev i melding
> [...]
>
> Hej
>
> Vanilie på nettet ?? prøv ham her han sender også til dk

Tak - det var et udmærket tips.
Jeg var heldig at få tilslaget for 1 kg. vaniljestænger for EUR 35.50

Når man ellers betaler kr 17,- for en pose med 3 gr. =NOK 5.666,- per kilo
var det jo nærmest som at få det.....

mvh

FredT

Fra : (-Peter-)

Dato : 01-02-08 14:21

On 1 Feb., 19:03, "Fred Thiesen" <fred-...@online.no> wrote:
> [...]
> Jeg var heldig at få tilslaget for 1 kg. vaniljestænger for EUR 35.50
>
> Når man ellers betaler kr 17,- for en pose med 3 gr. =NOK 5.666,- per kilo

Har du modtaget dem... og hvis ja, er de gode... og var prisen
inklusive transport??

/peter

Fra : Emil

Dato : 01-02-08 23:25

"(-Peter-)" wrote:

>Har du modtaget dem... og hvis ja, er de gode... og var prisen
>inklusive transport??

Jeg blander mig lige. Her til aften blev der solgt et kg for
ca. € 29,- (euro), hvortil kommer transport € 15,- samt gebyr til din
bank for bankoverførsel eller check.

Noget af den store besparelse kan, med fordel, bruges på
'Vaniljekogebogen', som jeg dog har til gode at læse (har kun fået den
anbefalet).

Og en stang vanilje i en slavewhisky, skal kun lagres i et års tid,
før slaven er forduftet. Onde tunger kan stadig smage slaven, hvis de
er i familie med vedkommende.

m.v.h. Emil

Fra : Fred Thiesen

Dato : 02-02-08 11:15

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i melding

> Noget af den store besparelse kan, med fordel, bruges på
> 'Vaniljekogebogen', som jeg dog har til gode at læse (har kun fået den
> anbefalet).

Den kunne da nok komme til god nytte her i huset snart
Google finder den ikke sådan lige - har du en nærmere referance?

> Og en stang vanilje i en slavewhisky, skal kun lagres i et års tid,
> før slaven er forduftet. Onde tunger kan stadig smage slaven, hvis de
> er i familie med vedkommende.

Jeg blev "deporteret" fra sønderjylland for halvtreds år siden, og
det indrømmes at jeg til tider døjer lidt med at forstå "moderne" dansk -
specielt blandet med humor ;-((

Ta'r jeg fejl hvis jeg tror at ovenstående betyder at man kan købe en
billig flaske whisky, og så forbedre kvaliteten på den ved at la'
den stå med en stang vanilje i?

mvh

FredT

Fra : Emil

Dato : 02-02-08 15:28

"Fred Thiesen" wrote:

>Den kunne da nok komme til god nytte her i huset snart
>Google finder den ikke sådan lige - har du en nærmere referance?

Du skal google efter: "vanille kogebogen"
Så kommer der både anmeldelser og priser.

Kig også på Vanilla Quin: <www.vanilla.com> m. opskrifter.

>Ta'r jeg fejl hvis jeg tror at ovenstående betyder at man kan købe en
>billig flaske whisky, og så forbedre kvaliteten på den ved at la'
>den stå med en stang vanilje i?

Nej du tager ikke fejl. Tippet var at læse i et dameblad for nogle år
siden.
Det sker ikke mirakler; men smagen bliver klart bedre.

m.v.h. Emil

--
ingredienser på andre sprog, incl. dansk:
<http://www.foodlexicon.net/index.html>

Fra : Fred Thiesen

Dato : 02-02-08 15:35

> [...]
> siden.
> Det sker ikke mirakler; men smagen bliver klart bedre.

Da takker jeg så meget.

FredT

Fra : Fred Thiesen

Dato : 02-02-08 10:43

"(-Peter-)" <garfieldpbj@gmail.com> skrev i melding
> [...]
> meldingnews:4798cef1$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
>
>Har du modtaget dem... og hvis ja, er de gode... og var prisen

Med porto til Norge var prisen EUR 50,49, betalt gebyrfrit til sælger
via min netbank (fik Iban og Swift nr. af ham)
Har ikke fået dem endnu, så kvaliteten må jeg vent med at udtale mig om.

Sælger har solgt en mængde på eBay og har noget med 99,6% positiv
karakter, så det kommer nok.

FredT

Fra : (-Peter-)

Dato : 02-02-08 02:05

On 1 Feb., 23:25, Emil <emil...@nowhere.invalid> wrote:

> Jeg blander mig lige. Her til aften blev der solgt et kg for
> ca. EURO 29,- (euro), hvortil kommer transport EURO 15,- samt gebyr til din
> bank for bankoverførsel eller check.

Ikke hvis man har en "god bank" - Eik Bank (tidligere skandiabanken)
er gratis - her kan alle oprette en konto i løbet af nul sekunder
sådan cirka

> Noget af den store besparelse kan, med fordel, bruges på
> 'Vaniljekogebogen', som jeg dog har til gode at læse (har kun fået den
> anbefalet).

tak for tippet...

/peter