Favoritfranskbrød
Fra : Morten

Dato : 23-01-08 01:56

Hej

Hvordan lyder opskriften på jeres favoritfranskbrød?

Som mange andre vil jeg gerne have et brød som har en tynd sprød skorpe og
som er blødt inden i....det har vidst været oppe at vende før, men jeg håber
alligevel at der er nogle der vil være så venlige at poste en god opskrift -
gerne velegnet til bagemaskine

På forhånd tak!

Mvh
Morten

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-01-08 09:26

Morten skrev:

> Hvordan lyder opskriften på jeres favoritfranskbrød?

Det har været oppe at vende for nylig, men her kommer linket igen:

· http://knoter.zone237.dk/2006/12/franskbrd-uden-diller-daller.html

Opskriften er ikke velegnet til bagemaskine.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : uh

Dato : 25-01-08 22:16

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> · http://knoter.zone237.dk/2006/12/franskbrd-uden-diller-daller.html
>
> Opskriften er ikke velegnet til bagemaskine.

Jeg har lige brugt ovenstående opskrift - som viste sig at være rigtig god.
Billeder findes her:

http://picasaweb.google.dk/ullasoeborg/NybagteFranskbrDUdenDillerDaller

mvh uh

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-01-08 23:43

Uh skrev:

> Jeg har lige brugt ovenstående opskrift - som viste sig at være
> rigtig god.
>
> Billeder findes her:
>
> http://picasaweb.google.dk/ullasoeborg/NybagteFranskbrDUdenDillerDaller

De er da blevet flotte. Er krummestrukturen osse pæn? Og måske ikke
mindst: Smager brødene godt?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : uh

Dato : 26-01-08 01:03

> De er da blevet flotte. Er krummestrukturen osse pæn? Og måske ikke
> mindst: Smager brødene godt?

Krummen kunne have været pænere, hvis jeg havde gjort mig lidt mere umage
(slået luften bedre ud af dejen), men jeg havde lidt travlt....foto er
uploadet, døm selv. Smagen var dejlig, vi nød dem, spiste nok lidt for
meget....mums!
Tak for opskriften.
mvh uh

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-01-08 08:40

Uh skrev:

> Krummen kunne have været pænere, hvis jeg havde gjort mig lidt
> mere umage (slået luften bedre ud af dejen), men jeg havde lidt
> travlt...foto er uploadet, døm selv.

Krummen ser ok ud på billederne, synes jeg.

> Tak for opskriften.

Tak for kigget!

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 26-01-08 11:43

Morten wrote:

> Hvordan lyder opskriften på jeres favoritfranskbrød?

Koldhævet hvedebrød
Måske ikke min favorit, men det er min grundopskrift. Bager den mindst hver
anden dag (så slipper jeg også for at vaske røreskålen) og varierer i det
uendelige.

En lille stump gær (knap 10 gram), en liter vand, et par skefulde salt, en
sjat olivenolie, 1,5 kilo mel (ca 2,5 liter).

Gær røres ud i koldt vand. Ælter med mel. Tilsætter salt, når den er glat og
smidig men ganske fugtig. Den skal trække tråde i røremaskinen. Dækker
røreskålen med film og lader den stå koldt natten over eller et døgns tid.

Så kan brødene anvendes til alt - franskbrød, pizza, flutes. Men jeg har
ingen erfaring med bagemaskiner overhovedet. De spiller ikke helt sammen med
de ædemaskiner, jeg har indbygget. Men der er nu en god allround-dej, og
nænsom nedslåning af dejen, valg af form eller ikke form, opbygning af brød
(his man ikke vælger form) og efterhævning er ganske vigtige, men afhænger
af hvad jeg bestemmer mig til dagen efter.

F.eks. er jeg begyndt at hælde halvdelen af dej i stegeso og bage med låg.
Det bliver meget saftigt og sprødt. Er det valget, passer restmængden til
3-4 flutes.
--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : uh

Dato : 27-01-08 10:35

"3140 Abildgaard" <FJERNpialykke@get2net.dk> skrev bl.a.

> F.eks. er jeg begyndt at hælde halvdelen af dej i stegeso og bage med låg.
> Det bliver meget saftigt og sprødt. Er det valget, passer restmængden til
> 3-4 flutes.

Skal stegesoen smøres eller kan du bruge bagepapir....?

mvh uh

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 27-01-08 17:51

uh wrote:
> "3140 Abildgaard" <FJERNpialykke@get2net.dk> skrev bl.a.
>
> Skal stegesoen smøres eller kan du bruge bagepapir....?

Lægger bagepapir i. Hvis du klipper nogle hak i hjørnerne, så folder det
nemmere.

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-01-08 18:21

3140 Abildgaard skrev:

> Lægger bagepapir i. Hvis du klipper nogle hak i hjørnerne,
> så folder det nemmere.

Hvis man bruger en støbejernsgryde kan man undlade bagepapiret.

Se evt. <http://www.youtube.com/watch?v=13Ah9ES2yTU>.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 27-01-08 19:42

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Hvis man bruger en støbejernsgryde kan man undlade bagepapiret.

Joeh, men brødet hæver jo godt op i römertopfen, så jeg vil nødig have fladt
låg på.
--
|? ? ? ? ?? Torben

[OO]