Til inspiration: Mit langtidshævede brød
Fra : Ukendt

Dato : 22-01-08 20:10

Hej Gruppe

Jeg bager stort set alt mit brød selv, alt er langtidshævet, og bagt med
surdej, og en knivspids tørgær.
Alt bliver lavet på slump, intet er på mål.

Af mel, gryn etc. bruger jeg:

- Fuldkorns speltmel
- Fuldkorns hvedemel
- Fuldkorns rugmel
- Grahamsmel
- Groft rugmel
- Durummel
- Almindelig hvedemel
- Hirseflager
- Boghvedekerner
- Havregryn
- Havreklid
- Hvedeklid
- Speltgryn
- Speltklid
- Hvid Hvede (meget fintmalet fuldkornshvedemel, formalingsgrad 100)

Jeg bruger naturligvis ikke alle produkter i samme dej, men gerne 4-5
forskellige slags.

Jeg tager min surdej, ca. 2 dL, og blander op med ca. 2 dL mel og vand, til
jeg har en meget blød masse. Tager så fra til en ny surdej, som jeg
opbevarer i køleskabet indtil næste bagning. Min nuværende surdej er bedst
på sjettedagen.
Denne bløde dej år lov at stå og arbejde i et par timer, hvorefter jeg så
kommer en smule mere vand i og nogle gryn og/eller klid.På dette tidspunkt
tilsætter jeg også tørgæren, kun en knivspids, eller deromkring.
Nu får dejen så igen lov til at stå og hygge sig, gerne natten over, men i
hvert tilfælde gerne mindst 6 timer.
På andendagen tilsætter jeg lidt sirup og salt, og kommer det sidste mel i,
indtil jeg har den konsistens jeg ønsker.

Brødet gøres klar til franskbrød eller boller, og får lov at stå og hæve i
nogle timer, gerne ca. tre timer.
Hvis jeg ikke synes at brødet har hævet nok sætter jeg det i ovnen, og
tænder den på mindst mulig varme, hvilket er ca. 40 grader i min ovn. Her
står brødet og hæver det sidste, gerne ca. ½ time, inden jeg skruer på for
ovnen og bager brødet.

Vil jeg give bollerne et ekstra pift kommer jeg fx. groftrevne gulerødder
eller solsikke- eller græskarkerner i brødet.

Håber nogle kan få en smule inspiration af mine bagemetoder...

God bagelyst
Louise

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-01-08 20:38

Louise skrev:

> Håber nogle kan få en smule inspiration af mine bagemetoder...

Tak for dine anvisninger.

Du burde næsten grutte dit mel selv, fx med en Fidibus:

· http://xrl.us/fidibus   (kort link til top-getreidemuehlen.de)

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : uh

Dato : 25-01-08 00:31

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev:

> Du burde næsten grutte dit mel selv, fx med en Fidibus:
>
> · http://xrl.us/fidibus (kort link til top-getreidemuehlen.de)

Jeg har været inde på dit link - sådan en har jeg ønsket mig i flere år. Ved
du om de findes/kan købes i DK?

Prøvede en - som en bekendt havde - for en del år siden, den var købt i
Tyskland. Jeg brugte den flere gange - een af gangene fik jeg et voldsomt
stød....mon de tyske bare kan bruges i DK? Har du nogen erfaring med en
eller flere af modellerne?

Mvh uh

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-01-08 01:22

Uh skrev:

> Jeg har været inde på dit link - sådan en har jeg ønsket mig i
> flere år. Ved du om de findes/kan købes i DK?

Det ved jeg ikke. Helios, eller er det Aurion, har vist nogle korn-
kværne, men sidst jeg kiggede (et par år siden) var udvalget mindre
og priserne en hel del højere.

> [...]
> gangene fik jeg et voldsomt stød....mon de tyske bare kan bruges
> i DK? Har du nogen erfaring med en eller flere af modellerne?

Jeg købte sådan en Fidibus Classic fra Tyskland for et par år siden,
og den har fungeret upåklageligt. Ingen problemer. Den er oven i
købet klædelig i køkkenet. Meget gedigent udført i kvalitetsmaterialer.
To af mine venner købte hver sin mølle i samme periode, og de er osse
stadig glade for deres.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : uh

Dato : 25-01-08 12:04

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> købet klædelig i køkkenet. Meget gedigent udført i kvalitetsmaterialer.
> To af mine venner købte hver sin mølle i samme periode, og de er osse

Det lyder interessant. Kan den bare sluttes til det alm. lysnet, eller?? I
beskrivelsen står der bl.a. : _Motorleistung 360 W/230 V_ og jeg er ikke
skrap til tysk...., vil du forklare mig hvad det betyder? jeg vil nødigt
have stød igen. Købte I den via nettet?

Hvor køber man så kornet.....det kan vel ikke holde sig uendeligt, men det
skal jo heller ikke være 1-5 kg. ad gangen, eller?

mvh uh

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-01-08 13:20

Uh skrev:

> Det lyder interessant. Kan den bare sluttes til det alm.
> lysnet, eller??

Ja, ingen problemer.

> I beskrivelsen står der bl.a. : _Motorleistung 360 W/230 V_
> og jeg er ikke skrap til tysk...., vil du forklare mig hvad det
> betyder?

Det betyder vel bare at fidibussen er udstyret med en 360 W-motor, der
kører på 230 V

> Købte I den via nettet?

Ja, vi købte alle tre via nettet. Hvis man betaler forud, får man 3%
rabat.

> Hvor køber man så kornet...

Man kan købe hel hvde, hel spelt, hel rug m.m. i de fleste helsekost-
forretninger. Og ellers er der online-forretninger som Aurion og
Birkemosegård, bare for at nævne et par stykker.

> ..det kan vel ikke holde sig uendeligt,

Det kan alm. mel heller ikke.

> men det skal jo heller ikke være 1-5 kg. ad gangen, eller?

Jeg maler bare hvad jeg har brug for. Hvis et opskrift kræver 500 g mel,
så grutter jeg 500 g mel. Hvis jeg skal bruge et par spiseskefulde til
at jævne en sovs med, så grutter jeg et par spiseskefulde. Møllen kan
male ca. 100 g kerner i minuttet.

Hele kerner kan holde sig længere end malet mel, så hvis man ellers holder
øje med sidste salgsdato, kan det godt svare sig at købe større mængder
kerner end man ville købe mel.

En melsigte er osse en godt redskab. Til kager kan det være rart at sigte
de groveste skaldele fra, men til brød bager jeg af melet som det kommer
ud af møllen.

Afhængigt af bagemetoden bliver brød bagt af ren hvede næsten lisså mørkt
som et rugbrød. Det siger vel lidt om hvor meget man fjerner fra alm.
hvedemel...

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : uh

Dato : 25-01-08 18:18

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev...

.....en masse oplysninger og gode råd.....tak for dem!

Jeg må nok have sådan en kværn. Holder meget af at bage ordentligt brød,
økologisk og med mange kerner, korn/gryn-sorter. Har netop fundet frem til
din franskbrødsopskrift (uden diller daller), som jeg vil prøve af, min mand
kan bedst lide fint, let brød, så det er nok lige ham.

Endnu et spørgsmål: kan kværnen vaskes af - i modsat fald risikerer man vel
melmider eller det der er værre?

Mvh uh

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-01-08 18:28

Uh skrev:

> kan kværnen vaskes af - i modsat fald risikerer man vel
> melmider eller det der er værre?

Det er ikke rigtigt nogen steder indeni kværnen hvor melet kan
samle sig, så melmider 'eller det der er værre' (?) er ikke
noget problem. Men man kan let pille møllestenen ud og tørre
møllen indvendig hvis man har dét behov.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : uh

Dato : 25-01-08 18:37

> Det er ikke rigtigt nogen steder indeni kværnen hvor melet kan
> samle sig, så melmider 'eller det der er værre' (?)

.....kakerlaker....det var hvad jeg lige kunne komme i tanker om.

er ikke
> noget problem. Men man kan let pille møllestenen ud og tørre
> møllen indvendig hvis man har dét behov.

Jamen tak for gode råd og en opskrift som skal testes nu med det samme. God
weekend.

mvh uh

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-01-08 18:40

Uh skrev:

> ...kakerlaker...

Har I da sådan nogen i køkkenet? Det har jeg ikke haft siden jeg
boede i Zambia, så det er ikke noget problem.

> Jamen tak for gode råd og en opskrift som skal testes nu
> med det samme.

God fornøjelse.

> God weekend.

Tak, og i ganske lige måde.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-01-08 18:59

On Fri, 25 Jan 2008 18:36:38 +0100, uh wrote:

> ....kakerlaker....det var hvad jeg lige kunne komme i tanker om.

Nu må du styre dig, UH.
Til den pris kan du altså ikke forlange silkeorme
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : uh

Dato : 25-01-08 21:49

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse

> Nu må du styre dig, UH.
> Til den pris kan du altså ikke forlange silkeorme
> --
> Venlig hilsen
> Kurt Hansen

Nej......selvfølgelig ikke . Nej, det er måske ikke realistisk at nævne
kakerlaker, men man læser jo om at de dukker op hos fx bagere som ikke gør
ordentligt rent.

PS: Klaus A. Seistrups opskrift på brød var super - nu skal vi have en kop
te og masser af brød til... mums!
mvh uh

Fra : uh

Dato : 25-01-08 22:17

"uh" <uh@forum.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke gør ordentligt rent.
>
> PS: Klaus A. Seistrups opskrift på brød var super - nu skal vi have en kop

Her er fotos af de nybagte, kan I dufte dem?
http://picasaweb.google.dk/ullasoeborg/NybagteFranskbrDUdenDillerDaller
mvh uh

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-01-08 23:37

Uh skrev:

> Her er fotos af de nybagte, kan I dufte dem?
> http://picasaweb.google.dk/ullasoeborg/NybagteFranskbrDUdenDillerDaller

Jeg sidder og bliver lækkersulten... :)

Mvh,

--