Flødekarameller
Fra : Max

Dato : 22-01-08 18:33

Hej

Jeg har en grundopskrift til karameller,
den lyder sådan her:

250 g sukker
2 ½ dl piskefløde
30 g smør
50 g honning

Det koger jeg stille og roligt op til 122 grader og
så er det færdig.

Men jeg syntes at karamellerne er lige bløde nok,
jeg ønsker dem ikke hårde, men nærmest som de
firkantede tyske der er så populære.

Nogen der kan give et bud på hvordan opskriften
skal ændres for at opnå dette ?

--
Mvh Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-01-08 18:59

Max skrev:

> Men jeg syntes at karamellerne er lige bløde nok,
> jeg ønsker dem ikke hårde, men nærmest som de
> firkantede tyske der er så populære.
>
> Nogen der kan give et bud på hvordan opskriften
> skal ændres for at opnå dette ?

Lad karamelmassen simre i længere tid.

Min opskrift lyder på lige volumendele sukker, sirup og piskefløde,
som simrer under omrøring i ca. 3 kvartér. Man kan undervejs afsætte
en dråbe på en kold tallerken og se om konsistensen er som man ønsker
den. Jeg har aldrig benyttet termometer når jeg laver karameller (og
det har jeg gjort i omkring 40 år nu).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Max

Dato : 22-01-08 20:43

Hej Klaus

> Lad karamelmassen simre i længere tid.

Det lyder som en metode der skal prøves,
tak for info,

--
Mvh Max

Fra : Max

Dato : 22-01-08 20:44

Hej Klaus

> som simrer under omrøring i ca. 3 kvartér. Man kan undervejs afsætte

Står du så bogstavelig og røre i 3 kvarter eller røre du bare
engang imellem ?

--
Mvh Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-01-08 21:00

Max skrev:

> Står du så bogstavelig og røre i 3 kvarter eller røre
> du bare engang imellem ?

Jeg står og rører i gryden i de ca. tre kvartér processen tager.

Man kan skrue lidt op for varmen, hvis man er utålmodig, så går det
lidt hurtigere.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Nana Sørensen

Dato : 23-01-08 16:45

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> wrote in message

> Jeg står og rører i gryden i de ca. tre kvartér processen tager.
>
> Man kan skrue lidt op for varmen, hvis man er utålmodig, så går det
> [...]

Du lyder som lidt af en ekspert. Ved du så lige hvordan man laver
lakridskarameller? Sådan nogle er jeg nemlig helt syg med.

Fra : Max

Dato : 23-01-08 18:57

Hej Nana

> Du lyder som lidt af en ekspert. Ved du så lige hvordan man laver
> lakridskarameller? Sådan nogle er jeg nemlig helt syg med.

Hvordan smager dine drømmes lakridskarameller ?

--
Mvh Max

Fra : Nana Sørensen

Dato : 24-01-08 20:41

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Nana

> Hvordan smager dine drømmes lakridskarameller ?
>
> --
> Mvh Max

De ville smage som de lille big ben-karameller, men måske en smule
stærkere/lidt hen ad tyrkisk peber.De der salte kastanjer kommer tæt på.

Fra : Max

Dato : 24-01-08 21:05

Hej Nana

> stærkere/lidt hen ad tyrkisk peber.De der salte kastanjer kommer tæt

Du kan prøve at få fat i noget af det pulver de bruger til at lave
tyrkisk shoots med og så bruge det i dine karameller, men
det kniber lidt med at få smagen intens nok. Jeg vil prøve
et lege med noget salmiak smag og se om jeg kan finde
nogle lilla Big-Ben karameller og så sammenligne.

--
Mvh Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-01-08 00:48

Nana Sørensen skrev:

> Du lyder som lidt af en ekspert.

Jeg har ganske vist lavet flødekarameller regelmæssigt gennem de
seneste ca. 40 år, men mere expert er jeg såmænd ikke.

> Ved du så lige hvordan man laver lakridskarameller?

Lakridspulver og anisolie, vil jeg gætte på. Jeg prøvede engang
med lakridspulver alene, og det var ikke helt vellykket (det var
lissom om der manglede noget). Lakridspulveret var noget Vægt-
vogter-noget fra det lokale supermarked, og jeg har senere med
stort held brugt det i yoghurt til at komme over friske jordbær,
det smagte en del bedre end 'lakridskaramellerne' (så det er nok
ikke min lakridskaramelopskrift du skal bruge).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Max

Dato : 24-01-08 08:02

Hej Klaus

> Lakridspulver og anisolie, vil jeg gætte på. Jeg prøvede engang

Jeg har prøvet med lakridspulver og anis, men det giver heller
ikke den helt rigtige smag som jeg gerne vil have. Jeg tror jeg
vil prøve at få fat i noget salmiakpulver og så eksperimentere
lidt med at bruge noget af det.

--
Mvh Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-01-08 10:12

Max skrev:

> [...]
> ikke den helt rigtige smag som jeg gerne vil have. Jeg tror jeg
> vil prøve at få fat i noget salmiakpulver og så eksperimentere

Det lyder som en god idé, tak for tippet.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Max

Dato : 23-01-08 18:58

Hej Klaus

> Jeg står og rører i gryden i de ca. tre kvartér processen tager.

Ok, en opgave der løses når man alligevel står og snakker.
Tak for info.

--
Mvh Max