Inspiration: Kantareller i grüner veltline~
Fra : Kasper Bergholt

Dato : 21-01-08 16:05

Kære gruppe!

Det kan af og til være en udfordring at lave mad i et sommerhus. Dels
kender man ikke indkøbsmulighederne i området. Basisinventaret står
hjemme (olier, fond, krydderier, ost, osv). Der er spidsbelastning på
elnettet, så kogepladerne ikke vil op i temperatur, osv. osv. Jeg
plejer derfor at holde mig til noget relativt simpelt - en simpel
sauce på hvidvin (grüner veltliner, østrigs nationaldrue), tørrede
kantareller, keralapeber og økologisk fløde. Saucen blev langsomt kogt
på brændeovnens varmeplade. Det er både hyggeligt og appetitvækkende.
En kraftig emhætte ta'r af og til noget af glæden ved mad, synes jeg.

Sidst jeg var i Kremstal og Wachau, var det kantarelsæson. Jeg synes,
kantarellens krydrede & let parfumerede smag passer fremragende til
ung, sprød grüner veltliner. For at afbalancere tingene brugtes lokalt
gode mængder fløde i mange af de retter, der baserede sig på de
sæsonbetonede svampe. I litteraturen fremhæves ofte grüner
veltliner-druens pebrede karakter. Efter min mening passer denne
karakter fint sammen med meget aromatiske pebre (fx fra Kerala el.
Penja). Retten faldt på plads, da jeg var på besøg i den lokale Netto
og fandt en grüner veltliner fra Winzer Krems til fornuftige 55,-
kroner. Kantareller, frisk timian og parmesanost var medbragt
hjemmefra.

Opskrift, billeder og forslag til vinmatch her:

http://www.bergholt.net/pasta_med_kantareller_gruner_veltliner_sauce_keralapeber_og_frisk_timian.html

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Mad & vin - særligt Rhône & Østrig).