Hørblomst æg og svinekød
Fra : Emil

Dato : 21-01-08 15:12

Hej

Det kommer snart 'Hørblomst' æg på markedet. Eller er de der allerede?
Hønsene bliver fodret med stor andel hørfrø, så fedtindholdet i deres
æg bliver en stor andel af omega-3 fedtsyrer, som størstedelen af
befolkningen i DK mangler. Blommernes indhold skal være omkring 16-19
gange så stort som i blommerne fra buræg.

Hovedkilden til danskernes livsnødvendige omega-3 fedtsyrer er normalt
fiskeprodukter samt nogle olier (herunder smør).

Ligeledes har man fodret svin med hørfrøprodukter, så deres fedt også
bliver sundere at spise.
Under forsøgene fandt man ud af, at alt for meget hørfrøfoder gjorde
kødet fra grisene 'splattet'; men nu er der fundet en ballance.

Hørfrøolie er neutralt smagende, så det ændrer ikke ved vores normale
oplevelse af produkterne.

Kilde: dr.dk 'den korteste vej mellem 13 og 14' 21. jan. 2008

m.v.h. Emil

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-01-08 15:43

Emil skrev:

> [...]
> fedtindholdet i deres æg bliver en stor andel af omega-3
> fedtsyrer, som størstedelen af befolkningen i DK mangler.

Jeg vil anbefale at man selv spiser hørfrøene, fremfor at fodre
hønsene med dem - så springer man da et led i fødekæden over.

Ud over omega-3-fedtsyrerne, indeholder hørfrø store mængder
værdifulde kostfibre - de såkaldte lignaner.

Prøv fx en blåbær-smoothie med hørfrø:

· http://knoter.zone237.dk/2007/05/blbr-smoothie-med-hrfr.html

Man kan evt. erstatte nogle af hørfrøene med hampefrø.

> Hørfrøolie er neutralt smagende, så [...]

Måske når det har været gennem en høne, men bestemt ikke i sin
naturlige form. Hørfrøolie har en meget karakteristisk smag, som
jeg under ingen omstændigheder vil kalde 'neutral'.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/