"Uheld" med hvid oliebehandling
Fra : Morten Stud

Dato : 22-01-08 13:03

Hej i gruppen

Jeg fik fornyligt afhøvlet mine skrækkelige malede plankegulve (fyr).
Gulvmanden gav kun én hurtig omgang oliebehandling, og da gulvene var
tørre som bare fanden, kunne det efter få dage slet ikke ses, at de
havde fået olie.

Da resultatet er blevet temmeligt meget mørkere, end jeg havde håbet,
har jeg behandlet med en hvidolie (hvor jeg tilmed har hældt lidt af
olien fra, for at få lidt mere "hvidt" på gulvene.

Lang historie kort. Forleden aften behandlede jeg det "sidste rum" med
olien. 5minutter senere, stod jeg foran min låste hoveddør. Problemet
var bare, at mine nøgler lå inde i lejligheden og ikke mine lommer..
suk. Jeg fik derfor først adgang til at forsøge at polere på olien
mange timer senere. Da var skaden desværre allerede sket, og olien var
hærdet så meget, at jeg ikke kunne polere de mange hvide plamager væk.
Flot arbejde mr.handyman! ;)

Hvad gør jeg nu? Skal jeg have fat i en "skånsom" gulvsliber og fjerne
olielaget på den måde, eller kan jeg rense det af med noget grundrens
af en art?

Tillægsspørgsmål:
Efter at gulvmanden havde behandlet med olie, har jeg læst lidt om
ludbehandling inden oliebehandling. Så vidt jeg kan læse mig til,
havde det måske været den bedste måde at lysne gulvet!? Halvdelen af
lejligheden er færdigbehandlet med olie, men hvis jeg nu alligevel
skal i gang med en slivemaskine, skulle jeg måske overveje at slibe
hele skidtet ned og prøve med lud. Skal jeg påregne at skulle slibe
meget grundigt, eller er det "bare" det øverste tynde lag, der skal
ha' en tur, inden der kan påføres lud?

OG: hvad med rengøring? Svineriet efter gulvmanden (afhøvling/
slibning) var jo ubeskriveligt, op og ned af vægge. Jeg har lige malet
hele hytten, og orker ikke rigtigt at slibe for meget, hvis jeg
nærmest er nødt til at male om efterfølgende. Jeg syntes det var
temmeligt besværligt at fjerne alt støvet, så jeg malede vist over en
del af det (uden problemer). Er der nogen bedre tips til en
fremgangsmåde for rengøring efter gulvslibning?

På forhånd tak
Morten

Fra : Torben

Dato : 01-02-08 14:18

"Morten Stud" <studen@gmail.com> wrote in message
[...]

Det skal slibes igen, desværre. Hvis du vil ludbehandle det først, skal du
slibe alt olien væk, ellers kan du slibe let, og polere ny hvidpigment olie
ned i den gamle, så vil det udligne sig.

-TT