Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Eksponeringsreferrence
Fra : Robert Piil

Dato : 22-01-08 17:13

(Genpost: Indlæg i første omgang fejlpostet i d.f.f.indkøb)

Jeg har haft mit kamera (Nikon D40) til reparation hos DFA, efter at det
underbelyste alle billeder med 3-5 blænder. Det har de fået rettet og
skriver at de har udskiftet blændemekansimen (troede den sad i
objektivet - men det kan vel være armen?) justeret og kontrolleret.

Nu bliver mine billeder fornuftigt eksponeret efter histogrammet at
dømme, men problemet er at det lader til at jeg nu kun kan opnå
lukketider, der er de samme 3-5 blænder dårligere end inden det kom til
service. (to forskellige objektiver - 18-55 og Sigma 70-200 EX)

Findes der en metode, hvor man med nogenlunde sikkerhed kan undersøge om
man opnår en fornuftige eksponeringer?

I får var jeg i et godt oplyst (neonrør i loftet) klasselokale kun i
stand til med blændeprioritet at opnå 1/8 - 1/15 med blænde f/2,8 og ISO
400.

Et gråkort belyst med en 20W halogenlampe fra 40 cm afstand giver lige
nu 1/30 sek, f/8, ISO 800.

Jeg er ikke i tvivl om at kameraet fungerer ringere nu, men jeg vil
gerne kunne underbygge det. Er der nogen bud på hvad der kan være galt?

Robert Piil

Fra : Bo Bjerre

Dato : 22-01-08 18:19

Robert Piil wrote:
> [...]
> service. (to forskellige objektiver - 18-55 og Sigma 70-200 EX)
>
> Findes der en metode, hvor man med nogenlunde sikkerhed kan undersøge om

Ja, der er den gamle "sunny-11" regel. I klart solskin (som det har
været her idag) sætter man kameraet på bl.11. Herefter sætter man
lukkertiden på 1/ISO og så skal det være rigtigt belyst. 100ISO til
1/100 sek, 200ISO til1/200 sek.

Alterntivet er at sammenligne med et andet kamera, som Su stoler på,
eller en løs lsmåler,

Bo //

Fra : Allan Rasmussen

Dato : 23-01-08 08:46

> [...]
> her idag) sætter man kameraet på bl.11. Herefter sætter man lukkertiden på
> 1/ISO og så skal det være rigtigt belyst. 100ISO til 1/100 sek, 200ISO

.... snip...

Sunny 16

Men korrekt... Den er fin at bruge...

Mvh
Allan

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-08 16:47

Er den regel ikke ret årstidsafhængig?

Solindfaldet den 23 december kl 12 er vel en del mindre end den 23 juni kl
12 eller er der noget jeg har overset her?

--
Marten Ølgaard

http://www.comonto.dk
http://www.beerrater.dk
http://www.b2net.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 23-01-08 17:29

Marten Ølgaard wrote:
> Er den regel ikke ret årstidsafhængig?

> Solindfaldet den 23 december kl 12 er vel en del mindre end den 23 juni kl
> 12 eller er der noget jeg har overset her?

Nej, afstanden til lyskilden er næsten den samme på de to tidspunkter.
Hvis det er klart vejr ( -:) ) begge dage er lysintensiteten ens. Men
vinklen er lavere i december.

Bo //

Fra : Per, Herringe

Dato : 23-01-08 18:12

I meddelelse: 479615ed$0$90274$14726298@news.sunsite.dk
skrev Robert Piil bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> [...]
>
> Jeg er ikke i tvivl om at kameraet fungerer ringere nu, men jeg vil
> gerne kunne underbygge det. Er der nogen bud på hvad der kan være

Det forekommer mig helt logisk at kameraet skal hente det på lukkertiderne,
at det nu får de korrekte blændeoplysninger. Mit bud er at kameraet er OK nu
og at du får de lukkertider der passer til lyset/blændeindstillingen.

--
MVH Per, Herringe

Fra : Robert Piil

Dato : 23-01-08 19:40

Per, Herringe skrev:

> [...]
> og at du får de lukkertider der passer til lyset/blændeindstillingen.

Det må jeg jo nok slå mig til tåls med. Jeg har prøvet at genskabe nogle
af de situationer jeg har taget billeder med inden det blev repareret,
og det ser ikke helt skævt ud.

Nu har jeg i hvert fald lavet en god reference til en anden gang
(lysmåling på et gråkort, belyst af en halogenlampe).

Tak for bidragene.

Robert Piil