"JayPizz" <jaypizz@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:47938380$0$2993$d40e179e@nntp06.dk.telia.net...
> Køber køber en vare på tilbud hos sælger. Varen går så i stykker og sælger
> kan kun tilbyde at ophæve købet.
Det afgørende må her være hvorfor sælger kun kan tilbyde at hæve købet.
Vi skal lige forbi KBL §78, stk s.
Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren
uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til
salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
Forbrug.dk har en lille smule om hvornår ombytning kan nægtes af sælger:
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/5/
Men ikke ret meget, - der fokuseres på noget helt andet.
Men jeg synes nu at kunne læse, at hvis varen kan skaffes, så skal sælger
gøre det.
> Køber vil gerne have varen, men den er ikke på tilbud i andre
> forretninger, så køber må betale "almindelig" pris.
Se ovenfor, - sælger er måske i virkeligheden forpligtiget til at skaffe
varen og ombytte, når varen findes på markedet.
> Kan køber nu kræve erstatning af den forhenværende sælger for det beløb
> køber har måtte betale ekstra for den nye vare?
Spørgsmålet falder så bort efter det ovenstående.
Tilbage står så et spørgsmål om hvad der sker hvis varen ikke længere
findes/kan skaffes uden uforholdmæssige udgifter.
I det ovenstående link kan man læse, at det er muligt at få erstatning pga.
en mangelfuld vare (men at det er sjældent det sker).
Det må enten være efter §42, stk. 3 eller §80.
/Per