Bønders opbevaring af det møg de muger ud ~
Fra : Andersen [3650]

Dato : 20-01-08 18:17

Vi har en spejderhytte som man kun kan komme
til via en markvej som tilhører en bonde. Vejen har været
brugt i min. 23-25 år og vi har derfor hævd på brugen.
Men hvor meget skal man finde sig i af chikane fra
bondens side (der er kommet ny bonde til i mellemtiden).
Lige nu kører han møg så langt ud på vejen at man kun
lige kan komme forbi med en personvogn.
Vi har septitank og derfor brug for en slamsuger fra
tid til anden, men han kan ikke komme frem.
Der er så en der mener at bønder ikke må ligge
den slags så tæt på vejen, men er i tvivl om det er
gældende for alm offentlig vej, eller privat
markvej med brugsret (som vores vel er).
Vejen er iøvrigt også i så dårlig stand at det snart
kun er traktorer og 4-hjulstrækkere der kan komme
igennem huller og pløre. Kan man forlange noget
der, eller hvis vi selv bekoster en rep, kan vi så
pålægge ham at udbedre de skader han laver?

Al "skyts" mod bonden modtages med et stort TAK.

Andersen [ 3650 ]
Mandag morgen burde starte tirsdag kl. 11:00

Fra : KN

Dato : 20-01-08 18:34

Vil anbefale dig at finde ud af om du (spejderhytten) har en vej-ret eller
blot bondens tilladelse til at køre over hans mark for at komme frem.

Har i en (tinglyst) vejret - skal tingene være iht. lovgivningen - ellers må
i anskaffe en helikopter for at komme frem.

Knud

Fra : alexbo

Dato : 20-01-08 20:59

"Andersen skrev

> Vi har en spejderhytte som man kun kan komme
> til via en markvej som tilhører en bonde. Vejen har været
> brugt i min. 23-25 år og vi har derfor hævd på brugen.

Hvorfor mener du I har vundet hævd?

Det virker for øvrigt temmelig tåbeligt at arrangere kørsel over en fremmed
mands mark uden en klar aftale.

mvh
Alex Christensen

Fra : Andersen [3650]

Dato : 21-01-08 18:29

> "Andersen skrev

> Hvorfor mener du I har vundet hævd?
>
> Det virker for øvrigt temmelig tåbeligt at arrangere kørsel over en
> fremmed
> mands mark uden en klar aftale.

Jeg kan se at jeg må gå højere i ledelsen for at finde
det præcise svar på om brugsretten er nedfældet
på papir.
Mente bare umiddelbart at det at vi har brugt vejen i
så mange år, gjorde at vi havde vundet hævd på brugen
af den. Men måske det at vinde hævd over noget kræver
en nærmere granskning/forklaring.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 21-01-08 18:40

"Andersen [3650]" <siger@det.ikke> skrev i en meddelelse
> Mente bare umiddelbart at det at vi har brugt vejen i
> så mange år, gjorde at vi havde vundet hævd på brugen
> af den. Men måske det at vinde hævd over noget kræver
> en nærmere granskning/forklaring.
Fandt dette skriv, hvori jeg mener at kunne udlede vi har
vundet hævd.
http://www.dn.dk/graphics/DN/Ture/adgang/adgang_haevd.rtf

Såfremt dette er tilfældet, hvorledes stiller det os så
mht. møget der er ved at "gro" ind over vejen??

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-01-08 18:56

Andersen [3650] skrev:

> Fandt dette skriv, hvori jeg mener at kunne udlede vi har
> vundet hævd.

Bemærkede du:

   Er den udøvede råden sket efter aftale med ejendommens ejer,
   kan der ikke vindes hævd.

--
Bertel

Fra : KN

Dato : 21-01-08 19:11

> [...]
>
> Såfremt dette er tilfældet, hvorledes stiller det os så
> mht. møget der er ved at "gro" ind over vejen??

Du kan nok ikke drage en så forhastet konklusion - har gårdens ejer været
samme i hele perioden? Har i kontinuerligt brugt adggangsvejen? Har der
oprindeligt foreligget en aftale med gårdejeren?
Har I rejst Jeres hævdret for domstolene? (se sidste afsnit i dit eget
notat)

Møget må i vel klare med et par friske spejdere som 'altid er beredte'. I
kan vel finde et par møggreb og gå igang.

Knud

Fra : alexbo

Dato : 21-01-08 19:15

"Andersen [3650]" skrev

> Fandt dette skriv, hvori jeg mener at kunne udlede vi har
> vundet hævd.

"Er den udøvede råden sket efter aftale med ejendommens ejer, kan der ikke
vindes hævd."

Det vil sige at du mener I har brugt vejen uden ejerens tilladelse.

"For at kunne vinde hævd, skal man have benyttet arealet eller vejen med en
vis intensitet og sta­dighed. Man kan der­for ikke vinde hævd ved kun at
have gået over anden mands ejen­dom enkelte gange - det skal være sket
jævnligt."

Og slamsugeren har ligeledes brugt vejen med en vis intensitet og stadighed
i 20 år, uden ejerens tilladelse, så den også har vundet hævd.
Der må godt nok komme mange spejdere i hytten, for at have brug for
slamsuger flere gange om mdr.

Så mangler I bare at flytte møjet så slamsugeren kan komme forbi.
Jeg vil foreslå I taler med bonden i stedet for at bekrige ham, I vil næppe
vinde.

Du skriver så også at det er en ny ejer, det gør det noget svært at
argumentere for at I brugt hans vej i 20 år.

Du skal i den forbindelse være opmærksom på at hvis andre end spejderne har
brugt vejen, kan de ikke vinde hævd.

http://www.ret-raad.dk/neobuilder.200101221857_2525_3a6c7488d9f37.html&spec=d874003686f643ac9d22ed30028b8a85&themeid=200107181718_8868_3b55a8c19ad95&art_id=2005082315314182400046722&type=a

mvh
Alex Christensen

Fra : Andersen [3650]

Dato : 21-01-08 19:52

> "Andersen [3650]" skrev

> "Er den udøvede råden sket efter aftale med ejendommens ejer, kan der ikke
> vindes hævd."
>
> Det vil sige at du mener I har brugt vejen uden ejerens tilladelse.

Der er en pointe der. Nej selvfølgelig ved han vi bruger den, og
det har vel så været den stiltiende aftale der ødelægger chancen
for at kunne kræve hævd.

> [...]
> i 20 år, uden ejerens tilladelse, så den også har vundet hævd.
> Der må godt nok komme mange spejdere i hytten, for at have brug for

Tanken rummer kun 4000 L. Så en 2-4 weekender er nok til at
fylden den. Desuden kan den af uforklarlige årsager ikke suge
de sidste 500 L.

> Så mangler I bare at flytte møjet så slamsugeren kan komme forbi.
> Jeg vil foreslå I taler med bonden i stedet for at bekrige ham, I vil
> næppe
> vinde.

Vi er skam heller ikke i krig (endnu), men vi er bare ude efter at
finde en måde der giver os det vi har brug for. Helikopterløsningen
er for dyr til vores pengepung (kunne ellers være skægt).

> Du skriver så også at det er en ny ejer, det gør det noget svært at
> argumentere for at I brugt hans vej i 20 år.

Det var jo fordi det er "gårdens" vej og ejeren er så udskiftet
under vejs i forløbet.

> Du skal i den forbindelse være opmærksom på at hvis andre end spejderne
> har
> brugt vejen, kan de ikke vinde hævd.

Vejen går kun ned til vores spejderhytte og intet andet. Renovation
bliver hentet helt oppe ved offentlig vej, så er der kun posten og
slamsugeren tilbage. Og post får vi intet af.

Men nu har jeg sat vores grupeformand til at finde skødet frem,
og samtidig opfordret til at vi forsøger med en dialog, så en løsning
kan findes i mindelighed.

Men for at komme videre:
Lad os antage at vi ifgl. skødet har ret og lov til at benytte hans vej.
Hvordan stiller sagen sig så når han på det nærmeste lukker den af
med møg og vejen desuden er i meget miserabel stand?

Takker i øvrigt for den foreløbige dialog her. Der er kommet gang
i bestyrelsen midt i vinterdvalen

Fra : alexbo

Dato : 21-01-08 20:08

"Andersen [3650]" skrev

> Men nu har jeg sat vores grupeformand til at finde skødet frem,
> og samtidig opfordret til at vi forsøger med en dialog, så en løsning
> kan findes i mindelighed.

Hvis I har et skøde på en grund man kun kan komme til over en anden mands
grund, må der være en tinglyst vejret.
Jeg forestillede mig en hytte plantet i skovbrynet af en statsskov, startet
lige så stille med et haveskur og et par spejdere på gåben og en spade som
renovation.

> Lad os antage at vi ifgl. skødet har ret og lov til at benytte hans vej.
> Hvordan stiller sagen sig så når han på det nærmeste lukker den af
> med møg og vejen desuden er i meget miserabel stand?

På landet er det de vejberettigede der skal vedligeholde vejen.
Hvis en vejberettiget ikke er tilfreds med tilstanden for en privat
fællesvej kan den vejberettigede anmode kommunen om at afholde vejsyn. Efter
et vejsyn kan kommunen træffe afgørelse om vejens vedligehold samt fordele
omkostningerne til vedligeholdet

http://www.aabenraa.dk/borger/trafik+-+vej/private+f%C3%A6llesveje

mvh
Alex Christensen

Fra : Andersen [3650]

Dato : 21-01-08 20:24

> [...]
> Efter et vejsyn kan kommunen træffe afgørelse om vejens vedligehold samt
> fordele omkostningerne til vedligeholdet

Se det var brugbart. Tak for det link.
Nu tror jeg at forløbet afventer et skøde så jeg kan se
om vi har vejret, og så efterfølgende en dialog med bonden
med udgangspunkt i hvad skødet "fortalte".

Fra : alexbo

Dato : 21-01-08 21:32

"Andersen skrev

> Nu tror jeg at forløbet afventer et skøde så jeg kan se
> om vi har vejret, og så efterfølgende en dialog med bonden
> med udgangspunkt i hvad skødet "fortalte".

Det kunne også være en ide at se hvad der er tinglyst på bondens ejendom,
hvis han har valgt chikanere skyldes det måske at han godt ved der er en
vejret, og måske en vedligeholdelsespligt, så han tør ikke bare pløje vejen
op.
Hvis man ved hvilke vilkår han har, kan det være nemmere at forhandle, det
er altid rart at kende modpartens kort.

mvh
Alex Christensen

Fra : Andersen [3650]

Dato : 22-01-08 16:27

> [...]
> vejen op.
> Hvis man ved hvilke vilkår han har, kan det være nemmere at forhandle, det

Hvor kan jeg se hvad han har tinglyst på hans ejendom ??
Har idag hørt at vi vist skulle have en tinglyst "byrde?" som
skulle give os ret til at benytte vejen. Ydermere (hvis jeg ikke bliver
kaldt på arbejde) skal jeg i aften ned i spejderhytten og lede på loftet.
Det siges at skødet måske ligger der. Der er faktisk ingen der
ved hvor det er med sikkerhed (flot, ik'). Men jeg kan vel kigge
samme sted som jeg kigger i bondens tinglysninger

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-01-08 16:35

> Hvor kan jeg se hvad han har tinglyst på hans ejendom ??

Det fremgår af Tingbogen, som er et register over alle tinglysninger.
Den finder du på et dommerkontor, så du må have fat i din lokale retskreds
og spørge dem hvor du akn se tingbogen.
http://www.domstol.dk/find/Pages/index.aspx

/Per