Airport Extreme + MBP = ustabil
Fra : Hans Tosti Pedersen

Dato : 20-01-08 06:07

Nu har jeg haft med pivfrække og superlækre MacBook Pro i en uge, og
da jeg var igang med at shoppe hos AppleStore, tog jeg en Airport
Extreme med. Den er superlækker også - hvis altså den kunne udføre sit
basale job ordentligt.

Der er nemlig to udfordringer med denne kombination.

Først netværksforbindelsen. Når jeg bruger wifi, så hopper computeren
af netværket med jævne mellemrum. Det er uanset om jeg sidder lige ved
siden af boxen eller om jeg sidder i min stue, og jeg kører på
batteriet eller er koblet til strømforsyningen.

Nogen der har oplevet lignende, og har en løsning?

Den anden udfordring er den tilkoblede USB2 disk, som man pludselig
ikke kan tilgå i Finder. Det har jeg læst er et generelt og dumt
problem, så der forventer jeg ikke de vise sten herfra. :)

--
Hans Tosti

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 20-01-08 14:47

Hans Tosti Pedersen <hanspedersen@gmail.com> wrote:

> Den anden udfordring er den tilkoblede USB2 disk, som man pludselig
> ikke kan tilgå i Finder. Det har jeg læst er et generelt og dumt
> problem, så der forventer jeg ikke de vise sten herfra. :)

Ja, Apple burde skamme sig når de sælger sådan noget halvfærdigt bras.
Men det gør de ikke. I stedet for pi**** de på Extreme ejerne ved at
bruge kræfterne på endnu et nyt produkt - nu med indbygget HDD

--
Mvh Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-01-08 15:05

> [...]
> batteriet eller er koblet til strømforsyningen.
>
> Nogen der har oplevet lignende, og har en løsning?

støj, prøv at skifte kanal.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-01-08 15:26

Hans Tosti Pedersen <hanspedersen@gmail.com> writes:

> Nogen der har oplevet lignende, og har en løsning?

Jeg klagede min nød i trådløsgruppen og de promptede mig til at
undersøge om der var noget strømsparenoget i klienten (altså din
bærbare). Det var der ikke hos mig, men det viste sig at der var en
indstilling i Airport Expressen der hed noget med "gør forbindelse mere
stabil" hvilket den absolut ikke gør. Prøv at se efter om du har sådan
en og om den er vinget FRA.

> Den anden udfordring er den tilkoblede USB2 disk, som man pludselig
> ikke kan tilgå i Finder. Det har jeg læst er et generelt og dumt
> problem, så der forventer jeg ikke de vise sten herfra. :)

Sær fejl. Sådan en skulle man da forvente Apple havde set i
kvalitetskontrollen.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 20-01-08 15:42

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
> indstilling i Airport Expressen der hed noget med "gør forbindelse mere
> stabil" hvilket den absolut ikke gør. Prøv at se efter om du har sådan

På engelsk 'Wireless'->'Wireless options...'->'Use interference
robustness' (m. Airport Express).

Min Airport Express var også helt urimelig, indtil jeg fik det slået
fra. Jeg havde selvfølgelig slået det til, fordi det lyder smart ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-01-08 16:50

> [...]
> bærbare). Det var der ikke hos mig, men det viste sig at der var en
> indstilling i Airport Expressen der hed noget med "gør forbindelse mere

Funktionen skal i al fald også aktiveres på klienten, før den gør mere
skade end gavn. Dvs klienten skal være en Mac med et Apple airport
kort med optionen aktiveret.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-01-08 17:05

> Funktionen skal i al fald også aktiveres på klienten, før den gør mere
> skade end gavn. Dvs klienten skal være en Mac med et Apple airport
> kort med optionen aktiveret.

ups "mere gavn end skade", ikke "mere skade end gavn"

Fra : Michael Holm

Dato : 20-01-08 15:26

> [...]

> ikke kan tilgå i Finder. Det har jeg læst er et generelt og dumt
> problem, så der forventer jeg ikke de vise sten herfra. :)

har samme problem når jeg har tilkoblet en harddisk til AE, når den ikke
er på virker AE og MBP uden problemer :)

--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-01-08 16:36

Hans Tosti Pedersen <hanspedersen@gmail.com> wrote:

<snip>

> [...]
> batteriet eller er koblet til strømforsyningen.
>
> Nogen der har oplevet lignende, og har en løsning?

Hvilken freksvens bruger du?

Der skulle egentlig ikke være noget problem med 2,4GHz båndet
(802.11b/g) selv om der er andre i nærheden der bruger samme kanal. Men
din MBP og din Airport Extreme kan osse anvende 5GHz båndet (802,11a) og
der er efter mine erfaringer gabende tomt og masser af ledig båndbredde.

Man får vist nok adgang til opsætningen på 5GHz ved at holde Alt-tasten
nede mens man navigerer rundt i set-uppen. Men jeg har ikke prøvet en AE
endnu, så jeg vil råde dig til at læse manualen for at se hvordan.

--

"Any girl can be glamorous. All you have to do is stand still and look
stupid."

Fra : Claus Sikora

Dato : 20-01-08 17:37

Hans Tosti Pedersen skrev:

> [...]
> ikke kan tilgå i Finder. Det har jeg læst er et generelt og dumt
> problem, så der forventer jeg ikke de vise sten herfra. :)

Hej Hans.

Det problem med disken deler du med rigtigt mange mennesker. Den eneste
løsning der findes til dato der er holdbar er at nedgradere din firmware
i APE... Det har jeg gjort og nu kører det klippestabilt ;)

/Claus

Fra : Hans Tosti Pedersen

Dato : 20-01-08 09:41

On 20 Jan., 16:36, hl...@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote:

> [...]
> din MBP og din Airport Extreme kan osse anvende 5GHz båndet (802,11a) og
> der er efter mine erfaringer gabende tomt og masser af ledig båndbredde.

Båndbredde burde ikke være noget problem. Når jeg scanner for netværk,
så finder jeg kun 1: Mit eget. Endnu en fordel ved at bo på landet. ;)

Men jeg prøver alligevel at skifte til a-protokollen.

--
Hans Tosti

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-01-08 19:40

Hans Tosti Pedersen <hanspedersen@gmail.com> wrote:

> Båndbredde burde ikke være noget problem. Når jeg scanner for netværk,
> så finder jeg kun 1: Mit eget. Endnu en fordel ved at bo på landet. ;)

Det er ikke kun trådløs netværk der lægger beslag på 2,4GHz båndet. Det
gør microbølgeovne og Bluetooth dimser osse, f.eks.

Har du evt en amerikansk trådløs telefon?

> Men jeg prøver alligevel at skifte til a-protokollen.

Det skal du i øvrigt osse hvis du skal køre Pre-N. Det er kun på 5GHz
båndet at Apples AE bruger brede kanaler, på 40MHz i stedet for de
normale 20Mhz brede kanaler i 802.11a/b/g.

Fra : Hans Tosti Pedersen

Dato : 20-01-08 09:51

On 20 Jan., 15:42, Peter Farsinsen <forn...@efternavn.dk> wrote:

> På engelsk 'Wireless'->'Wireless options...'->'Use interference
> robustness' (m. Airport Express).

Den feature har jeg ikke i min. Min Airport Utility klient er version
5.2.2.

--
HTP