Orange skovsnegle
Fra : Calle

Dato : 15-07-01 00:25

Hej

Vi har har gæster fra København. Da kom jeg til at nævne orange skovsnegle.
Da mente de jeg skulle sætte flasken på hylden, men da jeg så suste ned i
skoven og hentede en, drak de ud og gik i seng, de havde set nok. Så her
kommer det egentlige spørgsmål, hvor mange steder / hvor i landet findes der
orange (rigtigt kommunefarvede) skovsnegle.

PS. Hvis der er nogen her i gruppen, der aldrig har set en rigtig ORANGE
skovsnegl, så sig lige til, så tager jeg lige et par fotos af dem, og smider
i dk.binaer.

Calle

Fra : Nielsen

Dato : 15-07-01 07:33

Hej..
- og det er ikke dræbersneglene du mener, vi er ved at have dem hos os. De
æder alt - næsten- grønt de kommer i nærheden af. Og metoden til udryddelse
kender jeg ikke - er der andre ?
Hilsen Dorthe

Fra : Calle

Dato : 15-07-01 11:43

Hej

Ja, jeg er sikker. Dræbersnegle er ikke orange. Har dem også her.
Se foto i dk.binaer under "orange snegle"
Calle

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 15-07-01 15:15

Kære Dorthe (og andre som mangler info om iberisk skovsnegl)

Fandt denne side : http://home8.inet.tele.dk/bmt/

God fornøjelse (!)

Thomas

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 15-07-01 15:22

Og her er der en særdeles grundig artikel om samme emne (her står iøvrigt
gså at Dræbersneglen kan være orange....

Thomas

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 15-07-01 15:24

Ups - glemte linket : http://www.bionyt.dk/snegl.html
Sory

Fra : Borge

Dato : 15-07-01 15:39

Nielsen <ufdo@image.dk> skrev i en

> dræbersneglene
> Og metoden til udryddelse kender jeg ikke - er der andre ?

Jeg samler dem sammen i en spand når jeg finder dem. Derefter får de et par
håndfulde tøsalt, så tørster de ihjel, eller huden bliver ætset, de dør i
hvert fald af det.

Det har jeg gjort i 2 somre, og i år har jeg endnu ikke fundet den. Om den
er forsvundet af sig selv, eller om det er mig der har udryddet den, ved jeg
ikke, men den er væk nu.

Nu har jeg kun vinbjergsnegle tilbage. De kravler op ad muren på østsiden af
mit hus. Hvad de skal der er mig en gåde, der er jo ikke noget at spise.

Fra : Dorte Ringholm Mølle~

Dato : 15-07-01 07:51

On Sun, 15 Jul 2001 01:25:06 +0200, "Calle" <Calle@jyde.dk> wrote:

> [...]
>kommer det egentlige spørgsmål, hvor mange steder / hvor i landet findes der
>orange (rigtigt kommunefarvede) skovsnegle.

De findes ihvertfald her i Stenseby/Bodilsker på Bornholm

Jeg har ikke set så mange. Men nogle er der.

--
Hjerteligst
Dorte

Det generer mig ikke at få en privat mail, så længe den ikke generer mig

Fra : Ulla

Dato : 15-07-01 09:10

> PS. Hvis der er nogen her i gruppen, der aldrig har set en rigtig ORANGE
> skovsnegl, så sig lige til, så tager jeg lige et par fotos af dem, og
> [...]
Jeg har set røde skovsnegle i jordbærbedet, men aldrig orange. Smid dem
fluks i binaer....

Fra : Calle

Dato : 15-07-01 11:52

Hej Så er de smidt i dk.binaer under "ORANGE SKOVSNEGLE"

Calle

Fra : Ulla

Dato : 16-07-01 22:02

Calle <Calle@jyde.dk> skrev i en
> Hej Så er de smidt i dk.binaer under "ORANGE SKOVSNEGLE"
>
> Calle

Det er zgu nogle skumle skidderikker.

Fra : Calle

Dato : 16-07-01 22:21

| Calle <Calle@jyde.dk> skrev i en

| Det er zgu nogle skumle skidderikker.
|
| Mvh

Hej

Hvorfor er de skumle, de er sgu da det mest fredelige dyr, jeg nogensinde
har mødt (bortset fra et overkørt pindsvin). De er ikke som dræbersneglene,
der æder alt, disse æder kun det ukrudt der er i skovbunden.
Men jeg har tit tænkt "hvor ville det være nemt, hvis det var
dræbersneglene, der havde den farve", så er de sgu da til at se på lang
afstand.

Calle

Fra : R.N.

Dato : 15-07-01 11:47

"Calle" <Calle@jyde.dk> skrev:
> [...]
> Da mente de jeg skulle sætte flasken på hylden, men da jeg så suste ned i
> skoven og hentede en, drak de ud og gik i seng, de havde set nok.

Hej Calle

Din lille beretning er een af dem der sætter lidt ekstra kolorit på tingene!
! !

> Så her
> kommer det egentlige spørgsmål, hvor mange steder / hvor i landet
> findes der orange (rigtigt kommunefarvede) skovsnegle.

Jeg har set dem i Hareskoven nær Lille Værløse. Det er mange år siden.
Vi var en flok store børn, som var vant til at se de sorte skovsnegle, men
da vi så en stor lysende orangefarvet een, blev vi næsten forskrækkede,
og troede, der var nogen der havde hældt maling over den. Jeg forstår
egentlig godt dine gæster. Hvis man kun har set de sorte, så virker det
sådan lidt utroligt første gang man ser en orange.
Og det er Hareskoven v. København, jeg taler om.

Med muntre hilsener

elena@io.dk

Fra : kenneth sørensen

Dato : 15-07-01 15:07

Vi så rigtig mange igår i Klosterskoven ved Borup på sjælland ,faktisk så
vi ikke andet en de Orange skovsnegle

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 15-07-01 18:06

"Calle" <Calle@jyde.dk> skrev i en meddelelse news:kD447.7435$ae6.433349@news010.worldonline.dk...

> [...]
> kommer det egentlige spørgsmål, hvor mange steder / hvor i landet findes der
> orange (rigtigt kommunefarvede) skovsnegle.

På Fredericia vold er der masser af røde (orange) skovsnegle. Det var der
i det mindste sidst jeg var der, og jeg fik fortalt af lokale at de er et særkende
for området.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 15-07-01 19:22

"Bjerg & Olsen" <bjerg.olsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i det mindste sidst jeg var der, og jeg fik fortalt af lokale at de er et

Min far hjemtog omkring 1950 nogle fra Silkeborg-skovene. De lever i bedste
velgående.

PEJ

Fra : R.N.

Dato : 16-07-01 09:59

"Poul Erik Jørgensen" skrev i en meddelelse

> Min far hjemtog omkring 1950 nogle fra Silkeborg-skovene. De lever i
bedste
> velgående.

Man fristes til at spørge, hvorfor gjorde han dog det, de fleste fjerner
sneglene i hvert fald fra mindre haver.Men han er måske i familie med
skovridderen Laumann Jørgensen og selv skovridder eller skovfoged!?

Med venlig hilsen

elena@io.dk